• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Syyrialaisen koko

Aloittaja Dakku, 06.07.07 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

Dakku

On ollu välillä paljon puhetta, että mikä on se syyrialaisen oikea koko. Mikä se sitten on?

Tietääkseni, mahd. iso on hyvä. Pienet ei ole. Mutta sitten jotkut sanovat, että ne kaikki isot ei ole edes oikeanlaisia, liian massakkaita vaan. Enempää en uskalla sanoa  :lol:

Mitä mieltä itse olet, mikä olisi sopiva koko syyrialaiselle? Tosi iso mällykkä, vai pieni kuikelo?
Ajattelin luoda pientä keskustelua.
Pienimuotoista hamsterikasvatusta

Heli

#1
Mä voin vastata tällain tosi avaavasti, että sopusuhtainen.  :D Ei todellakaan mahdollisimman iso eikä tietenkään pieni kuikelokaan. En ymmärrä syyriksen standardia tältä koko-osuudelta lainkaan. Hamsterin tulee olla hamsterin, ei marsun, kokoinen.

Minun mielestäni.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Dakku

#2
Tosi hyvin sanottu Heli!  ;)
Pienimuotoista hamsterikasvatusta

Aya

#3
niin, ja iso ja läski on sitten eri asia ;)

Eli hyvän kokoinen ei tarkoita että eläimen tulisi olla lihava.

Heli

#4
Jotain rajaa silti sillä koollakin. Nykystandun mukaan syyris saa olla mielellään vaikka NORSUN kokoinen, kunhan ei ole lihava.  :D
Minusta osa kasvattajista on tuon koon vetänyt vähän överiksi.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Aya

#5
täysin samaa mieltä, ei se enää ole eläimelle terveellistä.

turhake

#6
Mä itse tykkään sellaisista... hmmh... no vissiinkin sitten nykystandun mukaan keskikokoisista syrkeistä.
Mielelläni kyseenalaistan myös noiden "broilereiden" terveyden. Kuinka hyvää tekee eläimelle jalostaa sitä lyhyessä ajassa mahdollisimman isoon kokoon? Miten eläinten luusto sopeutuu muutokseen?

Jaada jaada mutta jos tahtoo kasvattaa marsuja niin kasvattakoon sitten marsuja.  :roll:
[size=85]Onni<3
[/size]

blood.and.tears

#7
Meidän laviini on 'isoista suvuista', emän olenkin nähnyt ja tämä tosiaan iso kaveri (en mitenkään suosi tätä mahd. suuri asiaa, yksilö vaan oli niin mahdottoman ihana  :lov ). Syrkkien koossa pitäisi olla joku standardi, ei siis mahd. iso. Esimerkiksi cämpsyn standussa kohdalla lukee näin: Täysikasvuisen ihannepituus on noin 8-10 cm.
Mielestäni syyrikselläkin täytyisi olla joku koko suositus, siis pituus mikä olisi paras syrkillä.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Elliska

#8
Olen tässä alkanut miettiä, että ehkä minun naarashamsuni onkin poika, koska se on niin pieni ja täyttää pian vuoden :D Hamsterinäyttelyissä aina kummastelen syyristen kokoja, tuntuu että melli olisi joku käppäri. Tarkistan asian heti kun Melli illalla taas herää.

Mustikkamaan

#9
Vaikka meidän standardi sanoo että "mahdollisimman suuri" ja sitä kautta kokorajoitusta ei ole, niin mä oon kyllä tylysti sanonut ulkkiksissa arvostellessani, jos hamsteri on liian suuri - eniten on vaikuttanut nuorten eläinten koko, jos esim. 2-kuinen eläin on saman kokonen ku normaalikokoinen aikuinen hamsteri. Ne kasvaa tällöin ihan liian lujaa vauhta - ja suurin osa niistä on myös hirmu lihavia. Mä en voi järkysti siitä miinustaa noin niin kuin sijoituksia ja arvosanoja ajatellen, koska muuten mä sotisin törkeesti meidän standua vastaan (jonka suhteen oon ehdottomasti sitä mieltä et joku rajoitus siihen pitää laittaa ihan siksi, että tuomareilla olisi vapaammat kädet arvostella kokorajoituksia), mutta oon maininnut siitä aina.

Mun mielestä normaalikokoinen ja normaalimassainen hamsteri (ts. ei liian lihava) painaa 170-200 grammaa. Tää on siis näppituntumalla testattu "normaalimassainen" ja silmämääräisesti mitattu "normaalikokoinen" ja yleisesti niiden painot on olleet tota luokkaa. Melkeimpä joka kerta, kun hamsteri on painanut yli tuon, olen voinut todeta, että kyseessä on ylisuuri tai liikalihava eläin. Tähän väliin tietysti huomautan, että älkää mittailko hamstereiden painoja saavuttaaksenne ihanteellisen painon - tämä on vain vertauskuva minun mielipiteelleni oikeankokoisesta hamsterista. Pienempiäkin hamstereita on - osa on hentoisia ja osa vain pieniä, eikä se tarkoita kuitenkaan että niitä pitäisi lihottaa tuohon mainitsemaani "painoluokitukseen". Parhaimman kuvan hamsterin oikeasta massasta ja "lihaksikkuudesta" saa ihan näppituntumalla.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mantsikka:>

#10
Minä hämmästyin viime Grand Galassa, miten isoja syyriksiä siellä olikaan bokseissa!  :shock:  suorastaan marsuja! Kai meillä omat on sitten jotain hiirulaisia, vaikka ei ne kyllä mitään laihojakaan ole.

Muistakaa, kasvattajat, ettei kokoa kokoajan vain maksimoitaisi.. menee järkyttäväks muuten koko touhu.  :S

Minski

#11
Mun mielestä syyristen koko ei yksinään ole isontunut vaan mielestäni kyllä kääpiöidenkin yhtälailla. Ainakin kun itellä oli kakarana kääpiöhamsu niin se oli varmaan puolta pienempi kun nykyset kääpiöt.

Mutta on kyllä totta, että syyrikset on isoja. Siinä on vielä sekin juttu, että mun silmään alkaa nykysyyriksillä tollanen hamster duna tuntuun jo liian pieneltä asumukselta, jonka kuiteskin pitäs olla sopivan kokonen. Ei sekään oo kiva, kun alkaa tunteen huonoo omaatuntoo pitää syyristä hamster dunassa :|
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#12
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mun mielestä syyristen koko ei yksinään ole isontunut vaan mielestäni kyllä kääpiöidenkin yhtälailla. Ainakin kun itellä oli kakarana kääpiöhamsu niin se oli varmaan puolta pienempi kun nykyset kääpiöt.

Yhdessä välissä kääppärit oli TOSI isoja. Mutta mun mielestäni esim. talvikot on nykyään kivan kokoisia. Tai ainakin mulla on ollut tässä nyt paljon ihan kääpiökokoisia talvikoita.  :)
Muista kääppärilajeista en osaa sanoa.

Mutta kääpiöillä tosiaan on se ihannekoko mainittu standardissa eikä onneksi toivota mahdollisimman suurta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

turhake

#13
^Tohon nimenomaan toivoisinkin muutosta syyrialaisten standardissa. Koon tulisi olla tarkemmin määriteltynä. "Mahdollisimman suuri" ei mielestäni ole eläimen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta kovin edullinen maininta standussa.
[size=85]Onni<3
[/size]

Vilma

#14
Itse tykkään hieman isommista yksilöistä, joilla massaa, ei suinkaan läskiä.
Naaraat saavat mielestäni olla hieman suurempia kuin urokset.
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]