• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä asumuksen koosta

Aloittaja Hamsu_Fani_, 04.01.12 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

whispie

Eilen rantautui meille (pitkän jyrsijäharrastustauon jälkeen) uros talvikko :puna: Pikkunen on nyt juuri luovutusiässä, ja kohtuu uteliaskaveri.

MUTTA takaisin asiaan! Ostettiin kierrätyskeskuksesta vanha akvaario (höyrypesurimen kanssa putsattiin) ja tuota mittapolitiikkaa tässä tuumailen. Maksoi hirvittävät 2e, niin piti hyödyntää löytö. Tuon mitat on 60x35x35, näin poikasaikana ainakin sopivan 'pienet piirit', mutta entäs aikuisikää ajatellen, kannattaisiko kuinka paljon suurempi asumus katsella vai mitäs ootta mieltä? :icon_e_biggrin: Mieheke on lähdössä juuri viikonlopuksi mökkeilemään, niin aikoo siellä rakennella yhden lisätason ja kunnon verkkokannen, niin pääsee pikkutouhuaja mönkimään kunnolla pohjakuttereis (tuli hoksittua, että ruokakipot sen verran massiiviset + kylpyastia, että ei pääse kunnolla mönkimään vapaasti)
Bruno (kiinanharjakoira, s. 07.02.14)
Mönkylä (venäjänkääpiöhamsteri talvikko, s. 09.02.15)

Vevve

^Tuo on talvikolle riittävän kokoinen, mutta tietenkin isompi on aina parempi  :icon_smile: Monet urostalvikot ovat aika "laiskanpulskeita" eivätkä välttämättä kaipaa hirveän suurta tilaa. Eli siis, voit pitää tuota asumusta tai hankkia isomman, miten vain itse koet parhaaksi.

whispie

^ Tämä pikkusankari, Mönkylä, paljastunut melkoiseksi möyrijäksi ja vipeltäjäksi. Jotenka etsimme 80cm leveää terraa :msilly: ja tasot rakenteilla, enemmän tilaa kaivautua. Plus ajateltiin tehdä sellainen erillinen kaiveskeluastia, ainakin ulkomaalaisil foorumeil talvikoiden omistajat kehunu hyväksi ajanvietteeksi pienokaiselle :mhappy:
Bruno (kiinanharjakoira, s. 07.02.14)
Mönkylä (venäjänkääpiöhamsteri talvikko, s. 09.02.15)

barbababa

Moikka! Mulla on tulevalle talvikolle sellanen 100x30cm akvaario, josta tekisin terran. Tuo on tosiaan tommonen aika kapea. Pituutta sillä on varmasti riittävästi kääpiöhamsulle, mutta tuo syvyys mietityttää. Onko siitä mitään haittaa? Mulla on vaihtoehtona 70x40cm akva, mutta se tuntuu aika pieneltä, eikä kaikki haalimani virikkeet mahdu sinne.  :no: Kumpi näistä akvaarioista olisi sitten parempi ratkaisu hamsulle? :wassat:

BB gun

Se mikä ratkaisee on pinta-ala. Sen perusteella noilla asumuksilla ei ole paljon eroa, mutta tuo metrinen on toki hieman tilavampi. Käytä sitä mistä enemmän tykkäät. :)

hheidiv

Moi! Mä olen tässä jonkin aikaa miettinyt hommaavani taas pitkästä aikaa itselleni syyrianhamsterin, mutta pientä päänvaivaa tuottaa tämän hetkinen häkki, joka on syyrialaiselle kooltaan ehkä turhan pieni: pituus 56cm, leveys 35cm, korkeus 23cm, pinnojen väli 1cm? Mietin vaan, että pärjäiskö hamsu tuossa sen aikaa, kun tuon häkin tilalle etsitään jostain joku parempi häkki? Jos hamsu pääsisi kuitenkin juoksentelemaan vapaana sekä saisi paljon erinlaisia virikkeitä häkkiin pähkäiltäväksi? Pitäisikö se hamsun tyytyväisenä vai tylsistyisikö? :icon_neutral:

Vevve

^Asumus on liian pieni syyrialaiselle. Väliaikaisena asumuksena se käy minusta ehkä viikon, mutta mikset ostaisi ensin uutta häkkiä ja vasta sitten hamsteria?  :icon_e_wink:

hheidiv

Niin mä vähän arvelinkin, että tuo asumus on syrkille turhan pieni. Äiteen mielestä kun tuo asumus on kuuleman hamsulle ihan sopiva et pitää näköjään käännyttää sen pää ja sanoa, että tarvitaan suurempi asumus! Nyt harmittaa, että menin antamaan sukulaisille semmosen päälle 100cm vanhan akvaarion, jossa gerbiilit ennen asusteli!   :icon_rolleyes:

Ajattelin et jos kirppareilta kävelis vastaan semmonen suht. halpa, mutta suuri häkki, kun nää kaupoissa olevat häkit tahtoo painaa siihen satasen pintaan..  :eijei:

Vevve

^ Jos ette saa hankittua uutta häkkiä, voisitte hankkia syyrialaisen sijasta kääpiöhamsterin  :icon_smile:

hheidiv

#84
http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hamsterin/hamsteri/285787

Hitsi, tuommosen häkin tuolta zooplussalta bongasin, mielipiteitä?
Just tässä nimittäin vähän laskeskelin ja tajusin, että pystyn ihan keposesti ostamaan uuden häkin ja hamsterin, jos äitee on vaan suostuvainen hieman auttamaan! :icon_cheesygrin: ja kääpiöhamsterikin olis yks mahdollisuus, mutta koska oon omistanu vaan syrkkejä, niin ei oo tietoo, että millasia nuo kääpiöhamsterit oikeen on. Mielikuva on vaan villisti juoksevasta pienestä tassuttelijasta, jota saa suunnilleen saalistaa kiinni sieltä asumuksesta :nuija:

Vevve

^ Tuo häkki on oikein hyvä ja laadukas.
Kääppäreihin voi tutustua esim. täältä: http://hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/hamsterilajit/

hheidiv

No nyt sitten on tuo Alaska-hamsterinhäkki laitettu tiluuseen, mikäli tilaus nyt edes meni perille, kun jotain pieniä problemia tuossa tilauksen kanssa tuli.. Hamsteri haetaan kuitenkin maanantaina eli hetken se joutuu tuossa pienemmässä häkissä odottamaan, kunnes tuo suurempi häkki saapuu, jos nyt saapuu.. Jos ei saavu, niin pitäneen tilata uudestaan :icon_cheesygrin: