• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Valkotäpläinen/valkolaikukas aka RD/white/vironlaikukas

Aloittaja soundlovers, 05.02.09 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

Oranssi

#120
Mustalla hamsulla on aina valkeat sukat, mutta laajat valkoiset alueet vatsan alla, joko yksi kokonainen suuri valkoinen ovaali kuvio, tai rinnan alla yksi laaja alue ja vatsan alla toinen laaja alue valkoista viittaavat white-kuvioon. White-kuvioisella on myös usein "jauhoiset" korvat, joten katso myös korvia! Kun poikanen saa turkin, näet niskan ja selän turkissa valkoisia karvoja joukossa, jolloin perusväri hieman vaalenee. t. Paula, jolla kotona 2 pk musta white naarasta

Elven

#121
Mulle syntyi poikueellinen mustia valkonauhaisia. Suurin osa on kuten normaalia, mustilla korvilla... Mutta yhdelläpä on ihan valkoiset korvat, ja otsassa valkoinen tähti. Onko tämä nyt sit vain ylikuvioitu yksilö, vai olisiko tässäkin white-kuviota kummittelemassa?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Ninde

#122
^Nauhallisella ei voi olla päässä kuviota, minkä väriset vanhemmat poikueella on?

Elven

#123
Vanhemmat on creme valkonauhainen ja musta valkonauhainen. Sukutaulusta löytyy yksi vkkk, muuten vn kuvioisia enimmäkseen. Ja emän isän suku on kyllä täysin tuntematonta ulkomaista kantaa, eli periaatteessa siellä voi olla mitä tahansa.
(yritin normaali-värin poikasia, mut ei onnannut)

Emällä oli edellisessä poikueessa white-kuvioinen, mutta koska uroskin oli, niin laitoin kaikki sen piikkiin.
(edellinen poikue oli siis hopeanmusta white x musta vn, lopputuloksena luonnonvalkoinen, musta white ja musta valkonauhainen värisiä poikasia)
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Anzukka

#124
Meillä on nyt taas poikue josta oli peräti puolet vironlaikukasta mikä on todella hyvää tuuria, ja odotuksista huolimatta normaaleja (white) oli vain yksi ja cremeä (vironlaikukas/white) seitsemän kappaletta. Sukupuolijakauma oli tasainen 4+4 joista yksi tyttö jää kotiin jatkamaan todennäköisesti sukua :) Uskomattoman kauniita nämä creme vironlaikukkaat ja nyt kun kaikki ovat vielä pitkiksinä niin Vóila. Harmi kun kaikkia poikasia ei voi pitää kotona :D niin ihania ne on. Nättejä vaavejahan siellä on mutta sitten vasta selviää todellinen ulkonäkö kun ikää tulee pari viikkoa lisää.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Anzukka

#125
Minua on nyt mietityttänyt jonkin aikaa että uusin hankkimani hamsteri lk rex normaali umborous tytöllä on vatsassa vaaleaa kuviota joka voisi olla white. ja epäilykselleni on myös sellainen peruste että hänen isällään on samantyylinen kuvio vatsassa, jonka olen nähnyt omin silmin livenä. ja tämän hamsterini isänemä on lk soopeli valkonauhainen laikukas sekä isänemänisä lk soopeli valkonauhainen laikukas jonka vanhemmista ei ole tietoa. jos tämä ie. olisi vironlaikukas pitäisi iee.n olla white ja myös iei.n vironlaikukas joten pyydänkin, jos teillä löytyy kuvia sellaisista vn laikukkaista kun Taapero, Tyttö Kyrökoskelta tai normaali umb. X-file´s Waterfall niin olisin todella kiitollinen!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

PiiaL

#126
Täytyy kyllä myöntää, että minulle tämä white-kuvio tuottaa harmaita hiuksia, jos en kohtapuoliin saa sitä kitkettyä meidän linjasta ! Ajattelin ensin, kun uudeksi vereksi meidän linjaan satuin valitsemaan whiten, että ihan helppo jättää se kuvio pois linjasta, kun vaan ei käytä jalostukseen white-poikasta tuosta poikueesta ja mitä vielä. Tämä poikueesta kotiin jäänyt naaras paljastuikin whiteksi, vaikka ei ollenkaan näytä whiteltä: ei valkoista mahassa tai muualla turkissa, ei levinnyttä kaulalappua, ihan tummat korvat, ei punertavina hehkuvia silmiä, no väri on ehkä normaalin standardiin verrattuna vaalea, mutta se nyt ei vielä välttämättä viittaa whiteen(kun ei suku taida ihan parasta normaalisävyä edustaa). Eli semmoinen piilo-white on tämän kotona tällä hetkellä vielä olevan poikueen emo. Isää en whiteksi epäile, whitejä ei sen edellisessäkään poikueessa ollut, eikä myöskään isän ulkomuoto anna syytä epäillä kuviota.

Mutta tuota tässä J-poikueessa on nyt muutama ihan selkeä white siinä mielessä, että niillä on suuri / suuret valkoiset kuviot mahassa (valkoista ylä- ja alavatsassa) ja sitten yhdellä on tosi vaalea perusväri(cinnamon, hyvä että edes värimerkit erottuu, turkki vaalean oranssi) ja levahtanut kaulalappu, eli tummasta kaulanauhasta puuttuu oikea puoli(aivan kuten poikueen mummolla äidin puolelta, joka on white), se on ihan valkoinen, mutta muualla mahassa ei ole valkoista. Tällä cinnamonilla on myös ainakin tähän edelliseen ps creme -poikueeseen verraten vaaleat punaiset silmät.

Syy, mikä minua white-kuviossa kiukuttaa on se, että se on joskus tosi hankala hamsterista tunnistaa, kun näköjään se ei selkeästi aina yksilöissä erotu. On tosi paljon eroja whitejen kesken, toiset ovat kaikinpuolin vaaleita(on valkoista selänkin puolella, kokonaan valkoinen maha, vaaleat silmät(punaisuus), vaaleat korvat, vaalea perusväri) ja toisilla saattaa vaan olla vaaleampi perusväri. Ja minähän en tykkää epäselvistä asioista. xD  Nyt kun white on vielä ei-standardi –kuvio, niin silloin väriä ei arvostella ja se ei oikein minua miellytä, kun minä nimenomaan haluan arvostelun eläimen perusväristä ja nimenomaan kuviottomana kasvattaa. Nyt vaan käy taas niin, että kotiin jää aika varma white-poikanen, kun sillä nyt vaan sattuu olemaan se haluamani perusväri, satiinisuus ja  siitä näyttäisi  muutenkin olevan nyt ihan hyvänmallinen yksilö kasvamassa.. No ehkä ensi poikueesta pystyn ja osaan valita sen ei-white-yksilön.. Niin, ehkä.

Pitää yrittää nyt vielä jos saisi ennen poikasten luovutusta otettua näistä mahdollisista whiteista kuviakin, niin joku muukin osaisi kommentoida onko tässä whitesta nyt oikeasti kysymys.

Ninde

#127
Lainaus käyttäjältä: "Anzukka"Minua on nyt mietityttänyt jonkin aikaa että uusin hankkimani hamsteri lk rex normaali umborous tytöllä on vatsassa vaaleaa kuviota joka voisi olla white. ja epäilykselleni on myös sellainen peruste että hänen isällään on samantyylinen kuvio vatsassa, jonka olen nähnyt omin silmin livenä.
Onko tätä valkoista paljonkin? Mietin vaan kun normaaleilla on myös hyvin usein valkoinen laikku vatsassa. Silloin kun aktiivisesti norreja kasvatin, niin kerran oikein katsoin niiden vatsat ja kymmenestä hamsusta jokaisella oli jonkin kokoinen valkoinen läiskä vatsassa. Eivätkä siis olleet kuviollisia, eivätkä kaikki edes sukua keskenään.

wiidii

#128
Tuon Anzukan poikasen isä on tosiaan minun Herra Orava, jolla on iso valkoinen läntti mahassa. Muita "whiten" merkkejä siinä ei ole.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Sintturainen

#129
Miepä voin kaivaa tuon Anzukan vauvan mahakuvan, kun on mun kasvatti...

Tässäpä ois



Ainakaan vauvana ei näissä pennuissakaan muita whiten merkkejä ollut.

Anzukka

#130
No nyt on lk rex norm. umb. tytölle tulossa vaaveja kuviottoman pk rex mustan pojan kanssa ja mustaa tulee kun naaras sitä kantaa. Harmittaa kun sukusiitosprosentti on serkusten verran eli 6.25% mutta seuraavaan sukupolveen etsin täysin erisukuisen uroksen (olettaen että kotiin jää naaras). Jos nyt mustilla on sellaisia valkeita alueita vatsan alla  niin voin olettaa että tyttö on white. Kun ei tosta oikein ota selvää, värivirheeksi todella suuri ja whiteksi aika pieni mutta kuitenkin aika whitemäinen :D

Pitäisi löytää jostain uros ihanalle pk creme vironlaikukas naaraalle ja naaras sen veljelle  :roll:  en tiiä mihin joudun kun stressaan koko ajan hamsujuttujen takii :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Anzukka

#131
Nyt ei sitten ylläoleva astutus onnistunut mutta tämä ei haittaa yhtään sillä "tiineyden" puolessa välissä huomasin knikinalun ja siitä on nyt kehittynyt kunnon knikki :/  suunnitelmat muuttuivat ja Raksu (pk rex musta) saa tyttöystäväkseen meidän Diiva tytön (pk creme vironlaikukas) jossa koko poikue on sitte whiteä ja rexin kantajia, ellei tuolta virolaisesta suvusta löydy rexiä :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Anzukka

#132
tähän loppu Virnlaikukas ja white touhut kokonaan. Uusimman poikueen isälle tuli knikki todella vanhana vasta pari viikkoa sitten :/ nyt voi sitten ottaa valkonauhaisia kun ei ole sekoittelu esteenä. toivottavasti jollain muulla onnistuu vironalikukkaiden ja whitejen kanssa paremmin.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

lentsu

#133
Hei, mikä näiden ns. vironlaikukkaiden kanssa tilanne on muilla kuin Anzukalla? Kasvattaako kukaan kuviota, vai onko kaikilla vaan valkotäplikkäitä eli whitejä "siks kun siitä ei eroonkaan pääse"? Mulla on itselläni yksi tämmöinen täplätapaus, mutta joteskin kiinnostaisi tulevaisuudessa yrittää saada hopsuille valkolaikukkuuttakin.  :) Mikähän muhun on tullut kun olen vanhemmiten alkanut mieltyä näihin "sekasotkuisiin". nimimerkki *en ole koskaan ollut kuvioiden ystävä*  xD

Sintturainen

#134
^Sää kaipaat selvästi haastetta  :D  Oot värin vaihtanut ja kaikkea...

Mä oon miettinyt että oisko munkin pitänyt vaihtaa väriä ihan kokonaan, mutta ei sitä osaa kun on noihin cremen sukuisiin niin tykästynyt...