Valkotäpläinen/valkolaikukas aka RD/white/vironlaikukas

Aloittaja soundlovers, 05.02.09 - klo:15:24

lentsu

Liki 10 vuotta pelkkää keltaista riitti mulle. Mä en jaksa nyt keltaisia yhtään.  :teipit

Yritinhän mä siinä välissä cinnamoneja, mutta niihin liittyi mulla joku kirous tai jotain. Ihan ekaa kertaa onnistuin samaan aikaan jopa poikueen, jossa knikittömillä vanhemmilla on pelkkää knikkijälkeläistä.  :shock: Mä en koske enää cinnamoneihin tai mihkään mikä muistuttaa niitä.

Cremepoikueesta tuli sen sijaan silloin oikein hieno, ja cremeihin aion sekaantua vastakin, kun mä haluun myös mustasilmäisiä valkoisia ja luonnonvalkoisia. Niissä noi kuviot nyt ei oo tosin kovin näyttäviä.  xD

PiiaL

Meillähän niitä valkotäpläisiä on, varmaan enemmänkin kuin tiedän olevan ja sehän siinä ärsyttääkin, kun kaikista ei sitä kuviota selkeästi huomaakaan. Kun alkujaan whiteihin sekaannuin, ajattelin, että helppokos tuo on yhdestä tuollalailla dominoivasti periytyvästä kuviosta päästä eroon, mutta kuinkas sitten kävikään. Nyt kolmannessa sukupolvessa tuohon kuvioon sekaantumiseni jälkeen veikkaan, että se voi vieläkin olla menossa mukana noissa K-kakaroissakin mitä minulla nyt kotona on, kun niiden isä on mun mielestä valkotäpläinen ja jokin semmoinen muunnos myös Lentsulla oleva K-poikanen on. Lentsua en harmi vaan voi tämän kuvion kasvattamisessa auttaa, kun nuo omani ovat kaikki samaa sukua kuin hänenkin.

lentsu

Mun mielestäni tuo Kimblen hopeaminkki valkonauhainen valkotäplikäs olemus on ihan mieletön. En lainkaan toivo hassujen poskiraitojen katoamista tähän sukupolveen. :)

Sintturainen

^Onko siitä kuvia jossain?

lentsu

On siitä kuva mun hamsterikotisivuilla, mutta se ei ole kummonen kuva. Tarkoitan ettei leuanalus näy siten että se jännä raja erottuisi. Pitäisi muutenkin ottaa siitä uudet kuvat sivuille, on kasvanut ja kehittynytkin.

Anzukka

Tää hopeaminkki oli livenä kyllä komea tapaus ja Poskiraita oli aika söpö  :lov  Miettii nyt tuon vuoden vanhan creme valkolaikukas pojan kanssa että tuleeko sille lapsia vai ei :) varmaan puol vuotta viel odotan että jos knikki tulee ja jos ei tuu mutta toivottavasti ei oo viel sillon ihan hedelmätön jos on kaikin muin puolin terve ja knikitön :)

Oletuksena on että pojan EI. on musta ja isän puolella on jonkin verran mustaa niin joku mustan kantaja tai musta naaras olis okei kun ei tiedä vaikka poika olisikin genotyypiltä musta valkolaikukas ja fenotyypiltä creme valkolaikukas.  :kieli  Kattoo nyt mitä tapahtuu.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

nennu

Siis miten tämä white periytyy?
5 päivän ikäisten poikasten vanhempien suvuissa on whitea.Kiinnostaa miten se periytyy.

PiiaL

White, nykyisin valkotäpläiseksi nimetty, periytyy käsittääkseni dominoivasti, eli suoraan vanhemmilta poikasille, ominaisuutta ei voi kantaa. Jos poikanen saa molemmilta vanhemmiltaan valkotäpläisyyden geenin, tulee poikasesta valkolaikukas(ennen kutsuttiin vironlaikukkaaksi). Eli näin ollen kokonaisuudessaan kuvio on oikeastaan semidominantti: heterotsygoottina valkotäpläinen, homotsygoottina valkolaikukas.

Käytännössä olen huomannut, että joskus hamsterista voi olla hankala havaita valkotäpläisyyttä, jos hamsterilla ei ole huomattavan isoja valkoisia alueita vatsapuolella(tai kokonaan valkoinen vatsanalus), pienempiä valkoisia läikkiä selkäpuolella tai jos hamsterilla on myös muukin kuvio. Näin ollen ominaisuus voi kulkea vähän "piilossa"(pienet valkotäpläisyyden piirteet menee helposti värivirheen piikkiin, hankala erottaa niistä) ja kummeksuttaa sitten, kun poikueeseen syntyy enemmän valkoisella läträtty poikanen. Muita pienempiä merkkejä valkotäpläisyydestä voi olla jauhoisen väriset korvat, vaaleammat silmät kuin vastaavalla kuviottomalla, valkoista levinnyt kaulan alueelle (värimerkkiseltä puuttuu kaulanauha osittain tai kokonaan), eläin on kauttaaltaan vaaleampi kuin kuvioton, valkoisia karvoja perusvärin seassa, vaalea nenä.

Ramone

Onkohan tää mun kasvattityttö Dionysos mahdollisesti joku white vai miksikä niitä sanotaan :)? Emällä joka on kyyhkis kk ei mitään valkosta oo (ellei sit lasketa sitä minimini laikkua vatsan keskellä, joka on myös tämän emällä, joka on musta), mut isä oli normaali vn, niin siitä ei sitte tiedä :)
Eli huomatkaa myös erottaa keltaiset kilpparilaikut valkoisista :D
Vai onkohan hän vaan huono musta kilppari, jolla on tolleen sekottunu valkosta.

Dionysoksella kuvassa ikää hiukan reilut 2vk
:)

lentsu

Olisko sulla, Ramone, tästä kaverista sellaista kuvaa, jossa näkyisi korvat myös, eli yläpuolelta, ja jos kyseessä on sama otus kuin tuossa avatar-kuvassasi, kiinnostaisi, onko tuo otsan keskellä näkyvä laikku keltainen vai valkoinen? Pelkästä vatsasta vaikea sanoa, kun valkoista voi olla muutenkin.

Ramone

toi avatarkuvassa oleva musta vkkk ei oo sama kuin tuo pikkuinen musta kk. eli keskiläntti on keltainen ja ns. ylä ja ala läntit valkoisia.
Tässä kuva tytöstä hiukan vanhempana.

löyty näköjään tällänenkin :)

Anzukka

Itse sanoisin että tytöllä on vain värivirhe (valkoista vatsassa) kun nämä on sen verran pienet läntit ja korvat on ihan mustat. (jos jollain on parempi näyttö ja huomaa jotain mitä minä en niin en mene takuuseen tästä diagnoosista)

Edit/ Eikun hetkonen ei ne ihan pikkuset noi masunalustäplät ookkaa? Ja ihan ku tuol turkissa olis muitaki ku keltaisii karvoja!

Ramone

juu sillä on hivenen noita valkosia karvoja turkissakin (en tosin tiedä miltä tyttö nyt näyttää).

Ramone

Tässä vielä kuvia :) Tuskin näistä yhtään enempää on apua, mutta laitan kumminkin :)
Mä epäilen tytön olevan vain vähän värivirheellinen.

Anzukka

Mä en osaa kyllä nyt sanoa suuntaan enkä toiseen  :huh  tää on kai semmone rajatapaus mikä selvii vaa poikasten perusteella :)