• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kasvattajan vastuusta...

Aloittaja Niina-03, 15.07.08 - klo:21:03

« edellinen - seuraava »

Yökyöpeli

#30
Lainaus käyttäjältä: "Yöeläin"Vaikka hyvä aina nostaa esiin koska aina on joku lukemassa jolle kaikki on uutta. Ja olen havaitsevinani että täällä olisi enempi lapsosia eli alaikäisiä jopa kasvattajina kuin muilla jyrsijäfoorumeilla. Mikä on kyllä hämmentävää sekin :huh

Virallisen kasvattajanimen omaavista yksikään ei ole alaikäinen. Sillehän yhdistys ei voi mitään jos alaikäiset kasvattavat vaikka elefantteja kotonaan. Se että heitä pyörii täällä foorumilla paljon johtunee hamsterin suosiosta lemmikkinä. Jos katsoo ihan jäsenmääriä eri yhdistyksissä niin kyllä hamsteri on se suosituin pikkujyrsijä lemmikkinä. Ja hyvähän se on että täällä pyörivät ja saavat asiallista ja oikeaa tietoa hamsuista.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Niina-03

#31
Lainaus käyttäjältä: "Yöeläin"Meillä on lapsia peräti 5, samoin kissoja. Jyrsimet asuu omassa huoneessaan johon kissoilla ei ole asiaa. Meillä on 3 muutakin huonetta joihin kissoilla ei ole asiaa ja joiden ovet pidetään kiinni. Lapset osaa sulkea ovet perässään ja huolehtia etteivät toiset jätä niitä auki.
Onnittelen, että tuo onnistuu teillä. Eipä onnistunut kaverillani, jolla on myös 5 lasta ja ne kaksi kissaa, jotka söivät hamsterini  :roll: Tai sillä kissaperheellä, jonka persialainen meni Gabberiin sisälle ja hamsteri muuttui loppuiäkseen hermoheikoksi.
Herätän keskustelua aiheesta juuri siksi, että ne nuorimmat ei-viralliset kasvattajat ajattelisivat puoli minuuttia tätäkin tekijää.

Sinä osallistut keskusteluun äitinä, mikä on ok. Minä kirjoitan kasvattajan näkökulmasta, vaikka olen äiti myös. Oma villikkoni 4v osallistuu hamsujen hoitoon äärimmäisen valvotusti, enkä vastaavalle muulle tenavalle möisi eläintä.
Eläin kasvattaa lasta monella tavalla ja se on erittäin hyvä juttu, mutta vanhempien tehtävä on valvoa että homma todella toimii eikä eläimestä tule lelua. Toivottavaa tietenkin olisi, jos lapsi ei pääsisi eläimen huoneeseen ja eläimeen käsiksi omin luvin. Mutta kaikissa kodeissa se ei ole mahdollista.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Enkeli89

#32
meillä hamstereita on 7, kissoja 3. hamstereita on suurimmaksi osaksi olohuoneeessa, gabberit ovat hyllyköissä joissa tilaa hyllyn ja ritilän välissä on n. 6-10cm, eli kun hamsterin haluaa asumuksestaan ulos pitää gabberi vetää hyllystä ulos-eikä ongelmia ole ollut. Kissat ovat aiemmin ennen keskustaan muuttoa olleet ulkona metsästäviä hiiri ja myyräkissoja, mutta enää 1½ vuoden hamsuilun jälkeen ei kukaan kyllä edes jaksa katsella hamstereiden touhuja.

Jokaisessa kodissa on aina omat vaaran paikkansa, mutta ei minusta kissat ole yhtään suurempi uhka kuin että menee jonnekkin seinän väliin tai muuten hukkaan.. Kissa on toki kissa, mutta ihminen on porukan ylin ja määrittää katilleen rajat.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Mustikkamaan

#33
Minä ymmärrän ihan täysin sen että Niina ajattelee kokemuksen perusteella noita juttuja. Ideana vaan oli se, että joistakin ihmisistä tuntuu ikävältä käytännössä "lukea itsensä" tuolta "ei näille" -listasta. Se lienee porukan pointti.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#34
Niin no huomioitavaa tässä lienee, että aiheen aloittajalla itsellään on alle kouluikäinen lapsi eli sinänsä ymmärrettävää, että kanta on tuo.
Mutta sitä mieltä minäkin olen, että ei pitäisi yleistää. Jos itsellä jokin ei suju niin ei se tarkoita ettäkö kaikilla olisi niin. Kyllä minä uskon, että hamsu menee hyvin lapsiperheessä kunhan vanhemmat tuntevat vastuunsa.

Vahinkoja taas voi sattua "täydellisillekin".

En ihmettele yhtään, että noinkin provokatiiviseen kohtaan on takerruttu ja kaikki muu jäänyt lähes huomiotta. Melkein voisi luulla, että se tässä oli tarkoituksenakin.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#35
Lainaus käyttäjältä: "Heli"En ihmettele yhtään, että noinkin provokatiiviseen kohtaan on takerruttu ja kaikki muu jäänyt lähes huomiotta. Melkein voisi luulla, että se tässä oli tarkoituksenakin.  :D
Jokainen varmaan voi ajatella päällään, että ideani ei ollut provoilla. Enkä halunnut yleistää, ilmeisesti oli väärä sanavalinta.
Kyllä te innostutte sivulauseesta ja itse asia ja pointti unohdetaan.
Miten tyypillistä. Mää luovutan. Mutta en silti myy ihan kaikille hamstereita  jossei siltä tunnu :kieli

 :D Oikeesti: Vaadin, että ostajalla pitää olla akateeminen loppututkinto, tavallista korkeampi ÄO sekä hamsterilla oma huone että myyn. Plussaa timanteilla koristeltu viiden metrin terraario.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

GaneshaX

#36
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03":D Oikeesti: Vaadin, että ostajalla pitää olla akateeminen loppututkinto, tavallista korkeampi ÄO sekä hamsterilla oma huone että myyn. Plussaa timanteilla koristeltu viiden metrin terraario.

Siis tottakai pitää olla :shock:  Mensa myös hyväksi luetaan XD
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Sarantha

#37
Minä lähden huomenna viemään kahta talvikkokasvattiani 12-vuotiaalle tytölle, jonka ensimmäisen kasvattini kissa tappoi. Edesvastuutonta? No, kyseinen kissa oli perheessä hoidossa, tyttö vahti kuulemma todella tarkasti ettei kissa pääse talvikkoon käsiksi, mutta unohti oven auki tms. ihan muutamaksi minuutiksi, ja se oli siinä. Vahinkoja sattuu, nyt perheessä ei ole kissaa ja tiedän tytön muuten tunnolliseksi eläinten hoitajaksi.

Varmaan jokaisen hamsterinomistajan perheessä on jotakin riskitekijöitä, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Kissat ovat yksi, mutta vain yksi niistä. Se mikä ratkaisee, on mielestäni etupäässä omistajan asenne ja vastuunkantokyky, ei riskitekijöiden olemassaolo sinänsä. Ja vahinkojahan voi sattua kenelle vain, nimim. "kaksiviikkoisten poikasten emon kissansa suusta viime hetkellä pelastanut".

Minulla ei oikeastaan ole mitään tiettyjä reunaehtoja poikasenostajille (paitsi tietysti oikeankokoinen asumus, perustiedot talvikon hoidosta, lupaus viedä eläin lääkäriin tarvittaessa jne. nämä perinteiset), aika pitkälti oman vaistoni varassa päätän, kenelle myyn ja kenelle en. Aika nopeasti ostajista näkee jos asenne on se, että lapselle ollaan lelua ostamassa. Sellaiset ostajaehdokkaat kierrän kaukaa.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

LuciDa

#38
Voisinpa miekin laitella lusikkaa soppaan.

Tokikaan minua ei vielä kasvattajaksi voisi sanoa (ensimmäinen poikue suunnitelmissa lokakuulle), mutta kun puhetta niin paljon siitä, millaiseen kotiin hamsterin voi myydä / ei voi myydä.

Ensinnäkin; itselläni on lisko, kissa (toinen hakusessa) ja noi hamsterit. Luotan omaan kissaani lähes 100%, se kun kiertää miut kaukaa kun hamstereita käsittelen ja jos kissani yltyy härnäämään häkissä olevaa hamsteria niin pelkkä "Ei" riittää ja kissa jättää hamsterit rauhaan. Toki en halua olla todistamassa miten käy, jos kissa ja hamsteri olisivat irti samassa huoneessa, mutta siihen asiaan on ratkaisu, nakataan kissa toiseen huoneeseen siksi aikaa ^^

Toiseksi; Luotan myös veljenpoikiini täysin. Ikää heillä on nyt 9v (Adhd -lapsi), 6v ja 3v. Vanhimmat pojat saivat pitää sylissä edesmennyttä marsuani (joka eli 7,5 vuotiaaksi) ja nuorimmainen sai ruokkia marsua. Fiksusti pojat marsua hoitivat, kysyivät saavatko antaa marsulle ruokaa ja luvan saatuaan osasivat antaa oikeaa ruokaa ja tarvittavan määrän ^^. Luvatta eivät marsua ruokkineet.. Tokikin aina mie pyysin poikia ruokkimaan marsua kanssani, jo silloin kun olivat ihan pieniä (nuorin sai ruokkia marsua miun sylistä käsin ja avustuksellani jo 1 vuoden ikäisenä Tokikaan kaikki lapset eivät ole saman laisia, mutta jos en asuisi nykyisin näin kaukana (350km välimatkaa) veljenpojistani, saisivat he pitää sylissä myös kahta kesyintä hamsteriani.

Itse olen ajatellut kasvatusta siitä näkökulmasta: Lemmikki tuo vastuuta ja mikäli hamsteria lapsilleen ostamassa olevat vanhemmat ovat fiksuja, niin toki minä heille hamsterin möisin. Olenkin ajatellut, että kun se aika koittaa, niin miulta lähtisi maailmalle vain kesyjä poikasia, ettei mahdolliset "omistajalapset" joudu tekemisiin aran hamsterin kanssa. Kyllä se vaan ikävä kyllä niin menee, että valtaosassa perheistä hamsterit ovat lasten lemmikeitä ja lapsen vastuulla vanhempien valvovan silmän alla.

Menipä sekalaiseksi tämä miun selitys mielipiteestäni ^^

PS: Osaan miekin listata tähän yhden perheen, jolle en hamsteria suostuisi myymään. Ikävä kyllä kyseessä on vieläpä itselleni varsin tuttu perhe, jolla on jo pari hamsteria yms. :(
[size=85]Hamstereita ja muita elikoita
u. Toivo, pk hopeanharmaa
u. Arska, pk normaali
u. Rigu, pk kyyhkynharmaa laikukas
n. Jenna, pk kyyhkynharmaa laikukas[/size]

@amorous

#39
Juup eipä hamsteri ole mikään lasten leikkikalu, mutta lapsi osaa kyllä hienosti käsitellä eläintä -aikuisen valvonnan alla. Näin meidän 4 v. poika.

Klik klik kuvaa:


trap

#40
^ Pakko sanoa, että erittäin hyvin kyllä osaa käsitellä tuon ikäiseksi! :shock: Ja voi miten suloisesti puhuu :sydan

Kolmevuotias pikkusiskoni on joskus saanut silitellä hamstereita, mutta en kyllä antaisi syliin, hän ei oikein ymmärrä voimiaan ja sitä että hamsteri on elävä eläin. Kovasti tuntuu pitävän kuitenkin hamstereista, ja varmaan tulevaisuudessa tahtoo oman sellaisen, hänellä on jo mielikuvitus-Kepposia ja -Ansoja, joita kuljettelee käsissään xD

Meni jo ohi aiheen, mutta minun kantani on sama kuin monilla muillakin tänne kirjoittaneilla - voisin myydä lapsiperheeseen, kunhan vanhemmat ottavat täyden vastuun. Lapselle on hyväksi opetella kantamaan vastuuta, mutta liian pienelle ei saa antaa huolehdittavaksi eläintä.
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Mustikkamaan

#41
Tuli muuten mieleen, että onhan kasvattajat havainneet myös jalostuksellisesti ajatellen sen, mihin myyvät poikaset? Eli ei samaa poikuetta/lähisukua paljoa muille kasvattajille, koska niistä tulee aina jossain vaiheessa jonkin sortin pussitilanne - kun eri sukua ei enää löydy.

Mielestäni sekin kuuluu kasvattajan vastuuseen (vaikka tässä haettiinkin lähinnä ilmeisesti hoitopuolen asioita, mutta silti), ottaa huomioon myös yleistilanne.

Joskus yhtä urosta käytetään miljardi kertaa ja lainataan kavereillekin, tai sitten saman poikueen eläimet myydään tyyliin kaikki kasvattajille jotka käyttävät niitä kerran tai useamman. Ja sitten joka suvusta löytyy turhan läheltä samaa poppoota jatkuvasti.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Kissanen

#42
Mulla on viiden hamsun eestä kokemusta.... Meillä on kissoja,mutta en päästä niitä sinne huoneeseeni yleensä,ilman valvontaa.Mä en aio alkaa kasvattaa vielä,ja aion ensin pyytää kokeneilta neuvoja. Olen nuorin perheestäni,joten ei ole pikkulapsista vaaraa  ;)  ja joskus,kun tulee kylään lapsia,ne haluaa mennä mun hamsujen luo  :roll:  mutta en ikinä anna niiden mennä sinne  :angel  XD  joten ne on siis turvassa  :) Mutta siis voinko alkaa kasvattaa vaikka kissoja on?
iha vitu jepa

Nell_a

#43
^Mun mielestä sun ois hyvä odottaa vielä muutama vuos, koska oot vielä kovin nuori :) Mitenkä sitten käy jos hamsterille tulee vaikka tiineysmyrkytys, poikaset kuolevat kohtuun tai pesään tai tulee jokin muu akuutti ongelma? Silloin olisi hyvä että on itsellään omaa rahaa, eikä hamsterin vieminen eläinlääkäriin rajoitu välinpitämättömien vanhempien takia. Entä jos et saa myytyä poikasia? Onko sulla varalta kymmenen ylimääräistä asumusta poikasille jotka eivät ole menneet kaupaksi? Entä onko eläinlääkäriin mahdollista lähteä yömyöhään? Onhan hamstereilla joilla aiot kasvattaa rekisteripaperit jotta suku tiedetään?

Jos vastaat kaikkiin kyllä en periaatteessa näe mitään mikä estäisi sua kasvattamasta hamstereita. Tosin itse en kymmenen vuotiaalta uskalatisi hamsteria ostaa.. Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni. Ja huomioithan että kasvattaminen on eri asia kuin muutaman satunnaisen poikueen teettäminen. Kasvattamista varten sun tulis hankkia näyttelytasoisia eläimiä ja tehdä selvät suunnitelmat mihin pyrit kasvatuksella.

Itselläni olisi myös n. vuoden kuluttua aikomus teettää pari poikuetta väreissä safiiri/helmiäissafiiri :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Kissanen

#44
Juu,siis vastaan kyllä kaikkiin kyllä :D olen säästänyt tammikuusta rahaa,mulla on nyt yli 300,joten eiköhän se kuluihin riitä..Kasvattajalta ajattelin hankkia :) Ja kaverit ainakin oli kiinnostuneita poikasista. Että kyllä kaiken pitäs hyvin mennä. Kiva :) Laita sitten tänne kuvia! :)
iha vitu jepa