Hamsterinäyttely, 5.4.2014 Jyväskylä

Aloittaja Tinjau, 23.02.14 - klo:11:18

Lainaus käyttäjältä: CaroR - 14.03.14 - klo:00:47
Me skipataan tämä näyttely sittenkin kun tuli harmillinen tuomarimuutos cämpsyille joten suunnataan vasta juhlikseen  :mhappy:

Jos jäsenistöllä on sanomista tuomarivalinnoista, niin ne sopii osoittaa suoraan hallitukselle. Toki jokainen tekee omat päätöksensä näyttelyissä käymisen suhteen. Pyydän kuitenkin huomioimaan, että näyttelyiden järjestäminen on melko aikaavievä operaatio ja usein on pulaa tuomareista. Hallitus silti harkitsee tarkkaan ketä pyydetään tuomaroimaan ja kyseinen valinta oli lisäksi ohjaajansa suosittelema.

Tämänlainen käytös on omiaan entisestään vaikeuttamaan työtämme löytää hyviä tuomareita näyttelyihimme. Jäsenten odotetaan toimivan yhdistyksen tarkoitusperien mukaisesti, ja tämän voi tarkistaa osoitteesta: http://hamsteriyhdistys.fi/yhdistys/saannot/
Näyttelystä pois jääminen ei vaadi eri ilmoitusta, paitsi siihen jo ilmoitettujen eläinten osalta.

Lisäksi tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että eläinten on tarkoitus pysyä näyttelyssä anonyymeinä siten, ettei niiden omistajuus ole tunnistettavissa. Tämä tarkoittaa, ettei tuomareihin tai tuomarikokelaisiin oteta yhteyttä asian tiimoilta. Ei ole myöskään sopivaa kysellä (julkisesti) mitä hamstereita kukin on tuomassa näyttelyyn, koska tämä helposti osuu tuomareiden silmiin heidän tahtomattaan. Kiitos ymmärryksestä.

Humselo

Musta on ihanaa, kun saadaan uusia tuomareita  :peukku: Välillä jo tuntui siltä, ettei ketään kannata ilmottaa näyttelystä toiseen aina samoille tuomareille. Eihän sitä koskaan voi tietää mistä kukakin milloinkin tykkää. Peukut jokaiselle uudelle tuomarille, joka jaksaa itsensä siihen hommaan kouluttaa  :peukku:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

CaroR

Marika: Silloin kun on kyse näyttelyketjusta jossa vapaata pulinaa näyttelyistä, voi siihen todeta, että jäädään tulematta  :mhappy: Meillä ainakin oli eläimet katsottu alkuperäiselle tuomarille joten skippaamme sen takia. Ei kaikki tuomarit tykkää kaikista ja moni usein valitsee eläimensä tuomarin mukaan. Ainakin minä jätän tietylle tuomareille viemättä tietyt eläimet koska tiedän heidän hakevan jotain muuta. Tuomareiden mielipiteet luonnollisesti vaihtelevat hyvinkin paljon joten ihan kuten jokaisen eläimen kohdalla, eläimet valitaan tuomareiden mukaan  :mhappy:

CaroR

Ja mainittakoon vielä, että jokaiseen näyttelyyn toki on pakko pyrkiä valitsemaan mahd.erilaiset tuomarit enkä itse ainakaan koe mitään tarvetta valittaa tuomareista hallitukselle. Perumiset alkuperäisestä on aina yhtä kurjia niin hallitukselle kuin itse näyttelyttäjälle. Eli selvennetään vielä, että me jäämme pois vain koska meiltä ei löydy kyseiselle tuomarille sopivia eläimiä tällä kertaa. Katsoaan joskus tulevaisuudessa tilannetta uusiksi  :mhappy: Sen takia mainitsinkin, että me jätämme näyttelyn väliin harmillisen tuomarimuutoksen takia. Lisäksi olin tietenkin toivonut voivani tehdä harkkarin cb ja tv mutta nyt en saa sitäkään tehtyä joten näyttelyyn lähtö meiltä olisi ns turha. _

Ninde

Ja sovitaanko, että jatkossa koearvostelijoille annetaan näyttelyissä työskentelyrauha eikä "vakoilla" mitä se tuomarioppilas kenenkin eläimistä sanoo ja juoruilla niitä eteenpäin.

Koearvostelut eivät ole julkisia, eikä tuomarioppilaiden tekemiset taikka sanomiset kuulu kenellekään muulle kuin oppilaalle itselleen, näyttelyssä arvostelevalle tuomarille sekä tuomarikouluttajalle, joka on siis tänä vuonna allekirjoittanut.

^Juuri näin.

Lainaus käyttäjältä: CaroR - 14.03.14 - klo:10:19

Kyllä ja tähän sen on hyvä jäädä, ainakin mitä tuomarivalintoihin tulee.  :mhappy:

Lainaus käyttäjältä: CaroR - 14.03.14 - klo:10:19

Tuomarivaihdokset tehdään sääntöjen puitteissa ja mahdollisuus vaihdoksiin on selvästi ilmoitettu. Yleisesti ottaen eläimiä on tarkoitus näyttelyttää useammalla tuomarilla. Tähän perustuu mm. valioitumiskäytäntömme.

Se, että "moni valitsee eläimensä tuomarin mukaan" on täysin subjektiivinen käsitys. Kukin voi taas toimia tahtomallaan tavalla tässä asiassa, mutta itse en kannata moista menettelyä etenkään kasvattajien kohdalla. Parhaan käsityksen (jalostus)eläimistään saa, kun ne on monipuolisesti arvioitu. Näyttelyiden tarkoitus on edistää harrastajuutta ja toisaalta palvella kasvattajia heidän työssään. Tuomarointiin ja tuomarivalintoihin puuttuminen millään lailla häiritsee tätä päämäärää ja siten katsotaan yhdistyksen tarkoitusperien vastaiseksi.

// edit. Tätä keskustelua voi jatkaa, mutta pyydän jatkamaan erillisessä ketjussa.

Janika S.

Uml-tuomarikokoonpano muuttui kääpiöiden osalta Pyysillan Petrin päästessä tuomaroimaan, vaihtelua siis luvassa joka tapauksessa  :icon_smile:
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Ninde - 14.03.14 - klo:11:05

:peukku:

Ihan kiva saada Petekin pitkästä aikaa tuomariksi.

Mulle saa sitten hei laitella niitä tuomariluetteloiden ja muun paperihomman väsäyksiä ennen näyttelyä, mutta ei mielellään mitään mihin tarvitsee tulostinta! Tulostin on ihan totaalisen poks ja kaputt.

CaroR

Olet varmaan Marika vielä niin kokematon ettet tiedä, että kyllä se on ihan normaalia käytäntöä valita tietyille tuomareille tietyn tyyppisiä eläimiä. Ei se ole millään tavalla sääntöjen vastaista ja esim jos mietitään koirapuolta joka miljoona kertaa laajempi niin sielläkin valitaan näyttelyt tuomarin mukaan. On ihan luonnollista, että jokainen tuomari arvostaa eri asioita eläimissä. Osa haluaa pientä, osa kammoaa läskejä, osa pitää tärkeimpänä hyvää väriä jne. Kasvattajalla voi olla esim mammalomalla sellaiset eläimet jotka sopisivat tuomarille joka arvostelemassa jolloin voi todeta, että ei ole tuoda eläimiä tuomarille jotka sopisivat hänelle. Ei pidä ottaa liian vakavasti tai pipo kireellä  :peukku: Meillä ainakin näyttelytetään parhaan mukaan kaikkia mahdollisia ja eihän ne valioituisi edes muuten mutta kyllä edelleenkin voin todeta valitsevani eläimet eri tuomareille heidän mieltymyksien mukaan eikä siinä ole mitään yhdistyslain vastaista  :icon_cheesygrin:

Mutta se siitä, ihan huippua saada Pete pitkästä aikaa arvostelemaan!! Pitääkin käydä eläimet läpi löytyisikö jotain jota tuoda, edes muutama. Joka tapauksessa hienoa sikäli, että pystyn tekemään harjoitusarvostelun siellä  :mhappy:

viiru

Veera huippuhomma, lähestymme tarvittaessa asian suhteen sähköpostitse! Kaiken tulostettavan voipi lähettää minulle! :)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Lainaus käyttäjältä: CaroR - 14.03.14 - klo:20:00
Olet varmaan Marika vielä niin kokematon ettet tiedä, että kyllä se on ihan normaalia käytäntöä valita tietyille tuomareille tietyn tyyppisiä eläimiä. <selitystä> Ei pidä ottaa liian vakavasti tai pipo kireellä  :peukku: Meillä ainakin näyttelytetään parhaan mukaan kaikkia mahdollisia ja eihän ne valioituisi edes muuten mutta kyllä edelleenkin voin todeta valitsevani eläimet eri tuomareille heidän mieltymyksien mukaan eikä siinä ole mitään yhdistyslain vastaista  :icon_cheesygrin:

Kiitos Carola. Nyt on kuitenkin tullut niin monta virallista yhteydenottoa yhdistyksen taholle, niin eiköhän tämä ollut ainakin toistaiseksi tässä.

Vevve

Kysynpä vaan, mistä tietää niin tarkkaan millaiset arvostelutavat tuomarilla on jos kyseessä on ensimmäistä kertaa arvostelemaan tuleva tuomarioppilas?  :icon_mrgreen:

Alkemistin

Jees, mutta tasapuolisuuden nimissä keskitytään nyt tässä ketjussa lähinnä tuohon Jyväskylän näyttelyyn vastedes.  :icon_e_wink:

jensku

Pitkis syrkkien assareiksi saa laitta Elina Laihon ja Jenni Mäkitalon. Ja lyhkis syrkkeihin Salla Vornanen ja Liisa Laiho.  :icon_smile:
~Diadem's Hamsterikasvatus ~
Kotisivu - http://diadems.hamsterit.net/
Meidät löytää myös Facebookista! - https://www.facebook.com/JenskunHamsula?ref=bookmarks

emmesyys

Huijuijui nyt meidän syrkki onkin sitten vasten kaikkia suunnitelmia ilmotettu Jyväskylän näyttelyyn (lemmikkiluokkaan). Päätettiin kuitenkin että äh miksipä ei, joten lähti ilmottautumiset menemään ja nyt sitten vaan jänskäillen odotellaan näyttelyä kahta kauheammin! :D Mitään kokemusta minkään sortin eläinnäyttelyistä ei ole, mutta sen verran kannustavia on kyllä kaikki olleet että ihan uteliaisuuttaanki on pakko lähteä mukaan. :)
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"