Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

Linda

Heips :p

Minä hankin kesällä elämäni ekat talvikot.
Minulla on nyt kolme ihanaa palleroa kotona.
Normaali tyttö, Helmiäisnormaali tyttö sekä Helmiäissafiiri poika.
Pojalla tehty poikue molempien tyttöjen kanssa.

Nyt mietin jos joku osais neuvoa näissä geeni jutuissa. Eli millaiset vanhemmat saavat millaisia poikasia. Minä kun luulin että kun parittaa kaksi helmiäistä niin poikasistakin tulee helmiäisväriset. :oops:

Normaali tyttö sai 2 helmiäis safiiria, 1 normaalin ja 1 safiirin
Helmiäisnormaali tyttö sai 1 normaalin, 1 safiirin ja 1 helmiäisnormaalin.

Olisin todella kiitollinen jos joku voisi minua valaista tässä asiassa.

Minnaw

Jos olet hamsteriyhdistyksen jäsen, niin seuraavassa poskipussissa on juttua talvikkovärien periytymisestä.

Pääsuunta on kuitenkin tämä

normaali + normaali = normaaleja poikasia (voi myös tulla safiiria jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)
helmiäisnormaali + helmiäisnormaali = helmiäisnormaaleja + normaaleja (voi tulla helmiäissafiireja ja safiireja jos molemmat vanhemmat kantavat sitä)

safiiri + safiiri = aina pelkkiä safiireja
helmiäissafiiri + helmiäissafiiri = aina pelkkiä helmiäissafiireja ja safiireja

normaali + safiiri = pääasiassa normaalia, jos normaali kantaa safiiria voi syntyä myös safiireja poikasia
helmäisnormaali + safiiri = pääasiassa normaaleja ja helmiäisnormaaleja mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos helmäisnormaali sitä kantaa
normaali + helmiäissafiiri = pääasiassa normaalia ja helmiäisnormaalia, mutta myös safiiria ja helmiäissafiiria jos normaali sitä kantaa
safiiri + helmiäissafiiri = poikaset safiiria ja helmiäissafiiria

Toivottavasti oli edes jotain apua!  :roll:
... ja että muistin mainita kaikki.

?Lyllerö?

Minnaw, onkos sulla kokemusta vai kenties tietoa hamsutietokirjoista?? :huh
Mun pitäis päntätä loppuelämäni tietokirjoja että tietäisin edes että hamsteri on nisäkäs!!!  XD  Ei nyt ehkä ihan sentään..
Ja sitten ihan yleisesti, minkä ikäisinä olette aloittaneet hamsukasvatuksen? Ois ihan kiva tietää.. Itsekkin olisin JOSKUS ehkäpä innokas aloittamaan hamsukasvatusta :twisted:  :twisted:
 :D
[size=85]

Vkh tv, Lyllerö 18.11.06 --->

[/size]

Minnaw

Kasvattajilta olen kysynyt, netistä ja kirjoista tietoa sitten syventänyt. En ole itse kasvattanut kuin kaksi poikuetta talvikoilla. Talvikoita ollut vasta viime talvesta asti. Rakkaus hamsuihin ja kiinnostus periytymisestä ym geeni"hömpästä" on vaan ajanu hakemaan tietoa asiasta.

Mutta eikös se mene niin että sen oppii parhaiten mikä ihan oikeasti kiinnostaa  ;)

(20v)

S.D.G.

Mulla ainakin oli hauskaa ysin biologian tunneilla sekä lukion bilsan kakkoskurssilla, sillä siellä puhuttiin genetiikasta ja sitten kun tiesi noi resessiivisyydet ja dominanssit ni sitten sitä ihan innoissaan tehtiin risteytyksiä papereilla ja vielä ihan oppitunnin aiheesta! Jee. Sieltä mä opin tosi paljon ja sit tutkiskeltiin sukutauluja jne.

Tulipahan mieleen sanoa  :)
Siihen yleiseen kysymykseen; eka poikueeni synty ku olin 14 ja vuotta myöhee rupesin aattelemaan enemmän jalostusasioita... sillä tiellä nykyään... Siis aivan untuvikkoja vielä, jos aattelee et kaks vuotta on kokemusta ;)
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Vilma

Oletko siis astuttanut hamsterisi, etkä ymmärrä oikeastaan mitään genetiikasta?   :pihalla:
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Heli

Noh, ns. "tavis-ihmisen" maalaisjärkeen ei varmasti kuulu hamsterigenetiikan tunteminen.  :D

Linda

Kiitos vastauksestasi MinnaW

Kysyin ihan sen takia että minulle selvästikin eläin kaupassa annettiin väärää tietoa hamsujen genetiikasta. Sieltä sanottiin että kaks helmiäisväristä saa vaan helmiäis poikasia.

Nyt tiedän asiasta enemmän. Olen kasvattanut muitakin eläimiä kun hamsuja joten genetiikasta muuten tiedän paljon mutta halusin kuitenkin kokeneemmalta  hamsu kasvattajalta kysyä.

Minnaw

^Kiitä Heliä, sehän se minutkin on perehdyttänyt tuohon genetiikkaan  ;)

Heli,
Miten sä kuvittelet että mun kommentit jotenkin pysyis tässä aiheessa!?  :D

Heli

Normaali + helmiäisnormaali = normaalia ja helmiäisnormaalia, mikäli molemmat kantavat safiiria myös safiiria ja helmiäissafiiria.

eta

Juu siis haluaisin vaaleita poikasia helmiäissafiiria tai safiiria ja eikö helmiäisnormaalikin ole aika vaalea (en ole nähnyt livenä).
Nyt on vain uusi ongelma meidän neiti on aika agressiivinen ja reviiritietoinen (ikää on jo noin 3 kuukautta) ja välillä todella hankala käsitellä (puree ja lujaa). Silti käsittelen joka ilta että tottuisi käsittelyyn.
Kuinka paljon luonne periytyy ja kannattaako poikasia ylipäätään tällä neidillä teettää ?? Urokset meillä ovat taas todella kilttejä ja ihania.

Heli

^Joo ei todellakaan kannata teettää poikasia aggressiivisella eläimellä. Luonne periytyy.

?Lyllerö?

^Periintyy vai??  :shock:  Lisää tietoa pieneen pääkoppaani :D
[size=85]

Vkh tv, Lyllerö 18.11.06 --->

[/size]

eta

Kiitos vinkistä ja jos luonne ei siitä muutu kun ikää tulee lisää niin poikaset jää tekemättä tällä neidillä.

Heli

No tottakai luonne periytyy siinä missä muutkin ominaisuudet. Ja ikävä kyllä juuri sillä tavalla saadaan lisää näitä epätavallisia aggressiivisia yksilöitä, kun luonteisiin ei kiinnitetä riittävästi huomiota.

Hamsteritkin kun ovat lemmikkejä, niin todellakin luonne on yksi tärkeimmistä asioista joihin jalostuksessa tulisi kiinnittää huomiota.
Katson kyllä itse toooosi pahalla jos tietoisesti käytetään aggressiivisia yksilöitä jalostukseen. Talvikoillakin kun tuo aggressiivisuus on ainakin ollut melkoisen harvinaista.

Että eipäs käytetä niitä aggressiivisia eläimiä jalostukseen.