• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Saana

#780
^Kaksi suklaata. :) Tai mitä tahansa, jotka kantavat mustaa & ruskeasilmäisyyttä. Creme tosin peittää mustan ja keltainen periytyy hieman eri tavalla. Ja kaksi punasilmäistä saa aina punasilmäisiä, joten silloin pennuista tulisi mahdollisesti ps+rs.

Hamsufani97

#781
Voi kiitos Annina! :)

Mimmi

#782
mitä saa yhdistelmästä cinnamon ja pks keltainen musta vn?

Saana

#783
^Riippuu siitä onko kemu uros vai naaras. Ja jos haluat tietää enemmän vaihtoehtoja niin sukutauluja pidemmälle saa aina laittaa mukaan.

Marina

#784
Isä normaali umborous pk
ii. Soopeli pk
ie.Kyyhkynharmaa lk

Emä Cinnamon pk
ii. Cinnamon pk
ie.Normaali vkkk pk


Mitä voi tulla?

Saana

#785
Lainaus käyttäjältä: "Marina"Isä normaali umborous pk
ii. Soopeli pk
ie.Kyyhkynharmaa lk

Emä Cinnamon pk
ii. Cinnamon pk
ie.Normaali vkkk pk

Mitä voi tulla?
Kaikki poikaset pitkäkarvaisia.

Mahdolliset värit: normaali, normaali umborous, cinnamon, cinnamon umborous. (Mustaa/kyyhkynharmaa voi tulla, mikäli emo kantaa mustaa.)

Mamman vanhemmissa on ilmeisesti pieni virhe ja pitäisi lukea ei ja ee. Koska ee on kilppari, on mahdollista että tuo emä on piilokilppari. Silloin mahdollisia värejä ovat aiemmin mainittujen lisäksi:

Urokset: keltainen, hunaja (mikäli mamma kantaa mustaa niin myös kemu ja hunajakyyhkis) sekä kaikkia umborouksina.

Naaraat: normaali kilpikonna, cinnamon kilpikonna (musta/kyyhkis kk, jos mamma sitä mustaa kantaa) ja edellisiä myös umborouksina.

Itse en suosittele kyseistä yhdistelmää sen puolesta, että mikäli emo kantaa cremeä ja on samalla piilokilppari, on mahdollista saada ulos cremen ja keltaisen sekoituksia.

tiiitu

#786
Mulle on tulossa poikasia yhdistelmästä musta ja kyyhkis vn, ja sieltähän ois nuita samoja värejä luvassa. Tuolla mustalla on suvussa cremeä (emä, ee. ja eei. on luonnonvalkoisia, eee. on creme, siitä eteenpäinkin on cremeä, luonnonvalkoista, soopelia) ja haluisin saada jossain vaiheessa aikaseks mustia ja kyyhkynharmaa kilpikonnia ja valkokirjokilpikonnia, niin kuinka kaukaa se creme vielä voi tulla, että jos yhdistän tästä tulevan poikasen kyyhkiksen tai mustan kanssa joka ei kanna cremeä jne, niin missä vaiheessa voi ottaa sitä keltaista mukaan, että kuinka kaukana se creme vielä "haittaa"? Vai unohdanko noi kilpparit nyt tästä kokonaan :)

Saana

#787
^Melkein kannattaa unohtaa tästä linjasta kilpparit kokonaan. Creme voi putkahtaa esiin todella kaukaakin.

tiiitu

#788
Ok, kiitos. Ehkä mä keskityn sit vaan mustiin ja kyyhkynharmaisiin, tai sit jätän tästä poikueesta yhden vain lemmikiksi ja alotan jotain toista linjaa :)

Mustikkamaan

#789
Mä taas oon henk.koht. sitä mieltä, että tässä creme-kammossa on menty pikkusen yli... Ite voisin hyvinki alottaa kilpparikasvatuksen tommosen yhdistelmän jälkeläisistä. Jos sieltä myöhemmin cremejä putkahtelee, niin pyrkii niitä sitten myymään vain lemmikkikoteihin. Ei ne cremet kuitenkaan mikään rutto ole :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Saana

#790
No eivät todellakaan ole rutto t. minkki-kasvattaja xD

Mutta jos kasvattaisin keltaista niin silloin en todellakaan kyllä haluaisi cremejen putkahtelevan poikueisiin. :)

wiidii

#791
Minä ainakin yhdistin törkeästi ruoste-soopelisuklaa yhdistelmästä naaraan keltaisen(sekasikiö) uroksen kanssa. :D Tosin uroksen taustalla oli käsittääkseni (en koskaan saanut papereita..) pitkän linjan keltaista ja mustaa, joten sen cremen olisi pitänyt tulla tositosi kaukaa. Eikä tuo minun naaras välttämättä sitten kantanut edes cremeä. ;)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Marina

#792
Sori oon ihan aloitteleva untamo vielä mutta entäs sitten

Soopeli vn (ei tietoa isästä tai emästä)
ja
Cinnamon jonka isä ja emä on tuossa edellisessä
eli isä cinnamon ja äiti se normaali vkkk

Scarlett

#793
No ainakin "laskennallisesti varmin", mitä tuosta yhdistelmästä tulisi, olisi normaali umborous valkonauhainen. Nauhattomia tulee, jos isä ei ole tuplaumborous, mutta sehän ei päällepäin näy, kuten ei myöskään se, onko soopeli tuplaumborous (jolloin kaikki poikaset olisivat umborouksia) vai vain yhdellä geenillä varustettu.

Muita mahdollisia ovat esim. normaali, normaali umborous ja normaali valkonauhainen. Myös esim. cinnamonia voi tulla, samoin soopelia ja cremeä - riippuu resessiivisistä geeneistä, jotka voivat yllättää :)

BlondyPöö^

#794
mitä näist vois tulla:
i.vaaleanharmaa vn (äiti normaali, isä vaaleanharmaa)
e.soopelisulkaa (äiti soopeli isäst ei tietoo)

 :mrgreen:  :mrgreen:
Valtteri? eka hamsu koskaa ;D
Peony?Iita?Texmexi? ma everyhting!?