Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

Pilvetön

Itse suosittelen pitämään veljeksiä silmällä. Painiminen on yleensä ihan vaaratonta, mutta jos alkaa näkymään verta, niin kannattaa puuttua tilanteeseen tarpeen mukaan. Itsellä on tupannut usein olemaan ongelmia yhdessä asuvien veljesten suhteen (ovat alkaneet tappelemaan ennemmin tai myöhemmin), joten siksi suosittelen seurailemaan tilannetta.

juk

Moi! Rekisterlöidyin äsken tänne palstalle ja ajattelin jos täältä saisi hieman infoa! En tiedä kuuluu nämä kysymykset tähän ketjuun ja luultavasti samoja asioita on jo mahdollisesti moni kysellytkin, mutta en oikein löytänyt nopeasti etsittynä vastauksia, joten toivottavasti ei haittaa :)

Olen harkinnut hamsterin hankintaa lemmikiksi, mutta taustatietoa on itsellä kovin vähän. Lapsena meillä kyllä oli muutamaan otteeseen hamsteri, mutta tuosta on jo niin paljon aikaa ettei muistikuvia ole kovinkaan paljoa. Jos ihan perusasioita miettii niin minkä verran hamsteri lemmikkinä kustantaa? Entä mitä hamsterilajia suosittelisitte näin "aloittejalle"? Sopiiko hamsterille tuollainen häkki vai suositaanko nykyään enemmän terraariotyylisiä? Millainen sijoituspaikka häkille olisi paras? Suositteletteko ostamaan lemmikkieläinkaupasta vai kasvattajalta? Muutenkin muut vinkit ovat tervetulleita!

Mitään muita lemmikkejä ei itsellä ole ja päivät menee töissä, joten hamsteri olisi mieluinen lemmikki, kun voisi ilta ja yöaikaan seurailla sen tekemisiä. Kiitos jos joku jaksaa vastailla niin osaan miettiä ja harkita asiaa! :)

Alkemistin

Tämä on minusta ollut hyvä: http://hamsterit.net/2012/11/hamsterilajit-pahkinankuoressa/

Meillä on pääasiassa syrkkejä ja campbelleja, yksi kiinari. Vuosien varrella on selvinnyt, että olen syrkki-ihmisiä ja siippani tykkää campbelleistä niiden laumasosiaalisuuden vuoksi. Eli eri ihmisille sopivat eri eläimet.  :icon_smile:

Etenkin kääppäreille suosittelen tosiaan terraariota tai vanhaa akvaariota, mutta on se hyvä syrkeillekin. Se on turvallinen, sitä ei purra rikki ja siitä puuttuvat pinnat, joita järsiä. Käytetyn tilavankin akvaarion saa myös verrattain halvalla. Sen voi laittaa vähän vetoisempaakin paikkaan, mutta ei suoraan auringonvaloon kesällä, sillä se lämpenee liikaa.

Hamsteri on halvimmasta päästä lemmikkejä. Sen ostohinta (25-39 euroa) on alhainen, mutta asumukseen ja ainakin syrkeillä myös kunnollisen kokoiseen juoksupyörään kannattaa panostaa. Juomapullo toki täytyy olla, mutta mökkikin voi olla pahvinen (parempi pahvinen kuin muovinen) ainakin ensi alkuun. Hintoja kannattaa vertailla.

juk

Kiitos vastauksesta! Tuolta löytyikin jo paljon hyvää informaatiota :)