• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä asumuksen koosta

Aloittaja Hamsu_Fani_, 04.01.12 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

erya

Itselläni on hyvin lyhyt kokemus roboista, mutta näin kävi meillä:

Kolmen neitokaisen lauma asui aluksi ihan mukavasti 120-senttisessä terrassa. Muutaman kuukauden kuluttua kuitenkin alkoi terrasta kuulua rääkymistä ja yksi pikkuisista oli saanut köniinsä, takapuoli verillä. :icon_sad: Otin tämän kyseisen yksilön pois ja hankin sille uuden kaverin, kaksi muuta saivat jäädä alkuperäiseen terraan. Jonkin ajan päästä alkoi kuitenkin taas kuulua ylimääräisiä ääniä ja näin, kuinka terrassa tapeltiin. Siirsin nämä pikkuiset sitten 70-senttiseen dunaan, josta ei tappelun ääniä enää kuulunut ja pari eli onnellisesti yhdessä.

metsku

Mä olen sitä mieltä, että vika on jossain muualla kun asumuksen koossa jos siellä tapellaan. Perustan ajatukseni omiin kokemuksiin, lukemiini juttuihin sekä siihen miten kyseiset eläimet luonnossa toimivat.

erya

Meillä kuitenkin tässä yhdessä tapauksessa asumuksen pienentäminen ratkaisi riidat. Mielelläni kyllä olisin tytöt pitänyt siinä 120-senttisessä terrassa. En sano sitä, että kaikissa tappeluissa olisi kyse tilasta, mutta vaikuttaa että tässä tapauksessa oli.

Hamsu_Fani_

Tää on tosi kinkkinen juttu...
Erittäin outoa....
Osaskohan joku luonnontieteen professori antaa tähän vastauksen? :nuija:

fxjvgxb

Lainaus käyttäjältä: lentsu - 25.03.12 - klo:20:11
Tämä "naurettava höpötys" on peräisin kasvattajilta, joilla on aika villisti enemmän kokemusta roborovskeista ja niiden käyttäytymisestä sekä ajallisesti että lukumääräisesti kuin sinulla, Metsku. Ja tällä viittaan muihin, itseäni pidempään roboja pitäneisiin kasvattajiin kansainvälisesti. Mutta olen jo huomannut aikaisemmista keskusteluista niin tällä kuin muillakin foorumeilla, että sinä et perusta mitään kokemuksesta etkä tilastoista. Vain oma pääsi on tärkeä.

Erinomainen sivusto roborovskeista, niiden majoittamisesta ja hoidosta on http://oakfarmrabbitsandrodents.co.uk/robo/housing.html, jos englanninkieli on ok. "For groups of Roborovskis it is a very bad idea to have cages with more than one 'room' or compartment, as they can become very territorial over different sections, and can end up fighting and causing serious injuries, or even death."

Herättelen henkiin vanhaa ketjua, mutta tuohon englanninkieliseen tekstinpätkään (ja sivustoon) viitaten - täysi peesi. Jos useampi hamsteri asuu tuollaisessa putkilla yhdistetyssä hommassa, on iso mahdollisuus että sopuisampikin jengi alkaa nahistelemaan keskenään, juurikin siksi että niillä oikeasti alkaa helposti syntyä tuossa tilanteessa tuollaisia reviirikiistoja.
Putkilla saa kivasti yhdistettyä monta asumusta, mutta jättäisin ne yhdistämiset talvikoille, kiinareille ja syrkeille, tai yksin asuville cämpsyille ja roboille.

hamsudalover

Mää entiiä sellatteest mittään, mut ite kannatan dunaa/terraariota. Mun kaverilla on roborovski, ja sillä oli ihan syyrialaisen hamsterin häkki. Eli pinnaväli oli suurempi, mitä pitäs olla. Oli ihan normisti käyny yks päivä kattoon sitä, ja se oliki karannu. Niillä oli vielä koira, ja robot on tosi pieniä ja vikkeliä. No itkihän se, mut sitte seur. pvnä löytyny telkkarin takaa _ELOSSA_. Tässä sitä huomaa, et kuin pitäs lukee noi pinnavälien ''koot'' et mikä sopii millekkin hamsulle. Että kannatan dunia/terraarioita roboille.  :icon_cheesygrin:

lufas

Mä olen itse kokenut nuo putkiviritykset hankaliksi. Mulla ei ole ollut pareittain eläviä hamstereita, mutta myös yksineläjillä ne ovat aiheuttaneet enemmän ongelmia kuin olleet hyödyksi.
Muinoin mulla olikin syrkeillä kahden häkin virityksiä jne, mutta putkia sai aina olla varomassa etteivät ne aukea (niitä oli useampaakin merkkiä, kaikilla sama juttu, myös "kuuluisalla ja hyvällä" Ferplastilla). Siivoaminen oli hankalaa ja hamsterit välillä luisuivat putkia pitkin alas kun olivat liukkaita. Jätin putket pois ja aloin lisäämään purukerrosta ja vahviketta pesäntekoon, esimerkiksi pahvia ja paperi-igluja. Hamsterit rakastavat tehdä pesiä ja käytäviä puruihin. Myös syyrialaiset, vaikkeivat ne olekaan niin vahvasti kaivelijoita. Ne saavat itse päättää tunneleidensa suunnan, tunnelit ovat pehmeitä, kestäviä, turvallisia ja niiden muokkailu antaa hurjasti luonnonmukaista tekemistä hamsterille. Nykyään olen sanonut kaiken maailman putkivirityksille että heihei. Jos haluan lisätilaa, voin toki ostaa isomman terraarion tai dunan, mutten hankaloita elämääni enempää putkien kanssa taistelemalla.

Vaahtokarkki12

minulla on roborovski, ja suosittelen dunaa enemmän kuin häkkiä, niinkuin olet jo suunnitellutkin:)
omistan yhden roborovskin nimeltä maisa:)<3

jennij035

#23
onko 70cm pitkä duna syrkille sopiva vai liian pieni? musta se vaikuttas kyllä ihan hyvän kokoselta  :yes:


LainaaModeraattorin lisäys:
Tähän ketjuun yleisiä kysymyksiä hamsterin asumuksen koosta!

MK

Juuri siinä minimissä mitoiltaan (yhtään pienempää en itse vakiasumuksena pitäisi syrkillä) ja sopivuus riippuu vähän mielipiteestä. Yhden mielestä liian pieni, toisen mielestä sopiva. Jos itse pidät sitä tarpeeksi suurena virikkeille yms. niin hyvä. :icon_smile:

Jassicha

Minkä kokoinen duna talvikolla pitäis olla? :sydan:
Käviskö tämmönen? http://www.petnetstore.fi/jordy_duna_pikkujyrsijoille_2_varia_30_
Onko jollain kokemusta tollasesta dunasta?
Hippu Harmaja "Xena" <3
Fontana <3
Regalis League Of Shadows "sandy"<3
Lumiruusu "ruusu"
RIP Salmix <3

Tahvotalvikko

Kyllä tuo taitaa ihan hyvä olla :peukku:. Itselläni on talvikolleni duna kokoa 71.5x39x27 cm. Mutta pienemmälläkin pärjää, kun antaa hamsun juosta aika usein vapaana/rajatulla aluella huoneessa.
Tarinan Garfield "Tahvo"
~Pieni talvikko,, suuri, suloinen sydän~

hamster ?

#27
LainaaModeraattorin lisäys:
Tähän ketjuun yleisiä kysymyksiä hamsterin asumuksen koosta!


Onko tämä häkki pohjapintaalaltaan (kyllä, hankala sana kirjoittaa) liian pieni?

http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hamsterin/hamsteri/143043

En aikonut noita tavaroita siellä pitää (ainakaan juoksupyörää) kun tuolla niitä niin moitittiin. :dry:

Ja onko teillä kokemusta kyseisestä häkistä?
Oliver (Yam yam's Juno) ♥

Alkemistin

"pohjapinta-ala" <= Kahden vokaalin väliin tulee viiva. :haha:

Hyvä häkki tuo mielestäni on. Pohjan mitat ovat tosiaan hieman alle sen 70x40 cm minimin, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kerrokset hyvinkin korvaavat puutteen. Meillä on nyt neljä "oikeankokoista" dunaa syrkeille, ja ne silti viihtyvät paremmin kolmikerroksisessa pystyterrassa, jonka pohja-ala on liian pieni (50x50 cm). Toki riittävä kaivelumahdollisuus pitää olla, mutta mieluummin ainakin meidän syrkkimme renkuvat siellä yläkerroksissa hereilläoloaikanaan.

Nuo linkittämäsi häkin mukana tulevat tavarat vaikuttavat kuitenkin lähinnä kääppärikamalta. Kunnon juoksari kannattanee hommata ja isompi syrkki saattaa juuttua putkeen. Vähän vaikea arvioida.

Sitten pari varoituksen sanaa puutasoista, kun nehän imevät pissaa. :icon_e_wink: Siksi sijoittaisin sekä mökin, että mahdollisen wc:n alas. Lisäksi pitkäkarvapoitsu saattaa raahata turkissaan purua ylös asti, jolloin ne tulevat pinnojen välistä lattialla. Hoitunee käyttämällä haketta kuivikkeena.

hamster ?

#29
Kiitos kun vastasit :)
Joo oon huono kirjottaa...
Taidanpa sitten tämän pyytä äidiltä tulevalle hamsterilleni ja lyhytkarvasta aattelin.
Mitäs sitten jos hamsteri ei opikkaan käyttämään vessaa ja tasot tulevat pissaisiksi?
Niin ja muutkin voivat sitten kertoa oman mieli piteensä.
Ja sitten tuli vielä sellainen juttu mieleen että myyvätköhän kasvattajat mulle tohon hamsua ollenkaan, kun niin useat sanovat sivuillaan etteivät myy alle 70x40 asumukseen?

ps. oon 12.v :)
Oliver (Yam yam's Juno) ♥