• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Talvikon täplä - väri/merkkivirhe?

Aloittaja S.D.G., 11.02.11 - klo:16:17

« edellinen - seuraava »

S.D.G.

Teinpä tästä erillisen keskustelun, kun en keksinyt, mihin katekooriaan laittaisin, mutta liimatkaa, moderaattorit, tää johonkin jos paremmin sopisi. :)

Uusimmassa, neljän viikon ikäisessä talvikkopesueessa on yksi mukava normaalityttönen jonka selässä on pienestä pitäen ollut tuollainen vaalea täplä. Kuva tyttösestä löytyy täältä.

Mietin, että oisko toi talviturkkitäplä, mutta tammikuisesta ajankohdasta huolimatta poikaset eivät ole kovin paljoa talviturkissa, mitä nyt massut vähän normaalia vaaleampia. Vanhemmat ovat kasvattejani ja ihan ovat sen verran puhtaita talvikoita kuin nyt tällä hetkellä talvikot ovat. (...) En ole aiemmissa polvissa tähän törmännyt.

Jos oletetaan, että se EI ole talviturkkitäplä, niin kertookaahan talvikkotuomarit ja muutkin asiantuntijat mielipiteenne, että olisiko tuo täplä väri- tai merkkivirhe, miten näyttelyssä mahdollisesti suhtauduttaisiin? Muutenhan täplätyttö tietenkin on kovin soma.  xD
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Heli

#1
Epäilisin ekana justiin talviturkkia. Seuraile siis lähteekö etenemään tai häviääkö.  :) Monesti talviturkin alku saattaa näkyä niin eriskummallisena.

Mutta tuossa kun mietiskelin niin muistui mieleen, että Helillä ainakin oli joskus talvikko jolla oli täplä päässä (sen nimikin oli Truefabled Thou Shall Not Have a Spot On the Head  :D ), mutta muistelisin että olisko sillä se täplä ollut ruskea...

Jos väri ei muutu miksikään niin jättäisin varmaan ainakin käyttämättä jalostukseen ettei ilmesty enempää väriä sotkemaan. Eli siis värivirheenä pitäisin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vevve

#2
Aika söpö  :D

Mun yhdellä safiirikasvatilla joskus kaksi vuotta sitten oli hassu vaalea poikkiviiru selässä. Sitä veikattiin näyttelyssä tuomarin puolesta talviturkiksi, mutta ei se siitä ole miksikään ikinä muuttunut kun asuu edelleen kaverillani.
Poikasena:


Aikuisena:


Tämä kaveri oli poikueensa ainoa eikä ole saanut jälkikasvua. Myöhemmin siltä paljastuikin suvusta jotain hybrideitä..

Minski

#3
Nuo on ihanan persoonallisia säväyksiä nuo värivirheet, monestihan värivirheelliset on paljon kauniimpia kuin ne tylsät standardin mukaiset, ainakin mun silmään :)
Hamsteriton tätä nykyä

S.D.G.

#4
Aatostelinkin, että kyllä niitä hassuuksia löytyy, hyvä kuulla :)  Jännästi toi salama kuvassa korostaa täplää, luonnossa se olisi enemmänkin noiden vaaleiden "korvantauskarvojen" värinen, eli se vois ehkä olla ikään kuin levinnyttä sieltä vaalealta alueelta, en tiä voisiko olla  :P Ainakin tässä kehitysvaiheessa ne ei muuten tuolla poikasella ole niin tarkkaan rajatut kuin ehkä pitäis olla. Mutta jotain pigmenttihäikkää ehkä, tai sit sitä talviturkkia.

Mutta joo, tää neiti Täplä on kyllä äärimmäisen suloinen ja persoonallinen, kerrankin on joku poikanen helppo erottaa joukosta  xD
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

mirilii

#5
Meillä on joskus tullut jollekin talvikolle valkoisia karvoja tappelun seurauksena kun ruven lähdettyä selästä karva kasvoi takaisin, mutta valkoisen värisenä. Ruskea täplä on ollut jollain takajalassa, mutta tollaista valkoista en ole kyllä aiemmin nähnyt.

lentsu

#6
Silloin jos tietää, ettei taustalla ole hydrideitä, mä kyllä talvikoiden kohdalla tekisin just päinvastoin. Eli jos syntyisi jotain hassua täplää, nimenomaan käyttäisin jalostukseen nähdäkseni, periytyykö se täplä ja suureneeko alue/lisääntyykö täplät ehkä sukupolvien myötä. Nimittäin mikäpä olisi kivampaa kuin saada talvikoillekin uusia värejä ja kuvioita. Mutta niitähän ei hevillä synny, jos kaikki vähänkään poikkeavat jätetään jalostuksesta. On niin harmi, ettei niille ole syntynyt enää uusia mutaatioita safiirien ja helmiäisten jälkeen.

Tosin harmi kyllä tuo täplä on sellaisessa kohdassa, että voisi teoriassa ajatella emon hampaan nirhaisseen nahkaa sellaisessa kehitysvaiheessa, että arpikohtaan on sitten tullutkin valkoinen karva.

Mutta kuka tietää...

Mustikkamaan

#7
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"On niin harmi, ettei niille ole syntynyt enää uusia mutaatioita safiirien ja helmiäisten jälkeen.

Mikä ettei olekin syntynyt (on väitetty syntyneen), mutta kaikki on pitkälti kielletty hybrideinä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#8
Niinpä. Mutta siinä on pakko olla tosi kriittinen ja tarkka, ettei hävitä koko lajia puhtaana.  :|

Siis tarkoitan että ellei oo varmaa tietoa, että hybridi on suljettu pois, pakko hylätä...

Heli

#9
Noh, itse ajattelen niin etten haluaisi ainakaan omiin linjoihini mitään värivirheitä riesaksi.
Uudet värit ja kuviot on tietty kiva juttu, mutta harkintaa pitää käyttää mitä ja miten kannattaa lähteä sotkemaan.

Hybridihysteriaa pidän edelleenkin turhana kohkaamisena, kun kukaan ei pysty todistamaan kuinka puhtaita talvikko- ja campbellilinjat ovat alunperinkään.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mrk

#10
Kerranhan näyttelyssä oli myynnissä talvikko jolla oli valkoinen kaulaväri levinnyt vähän lähemmäksi selkää. Omakohtaista kokemusta tämänlaisista värimuutoksista ei ole. Eiköhän se meidän hamsteritietämyksellä luokitella pieneksi värivirheeksi, oli se sitten synnynnäinen tai jollain muulla tavalla tullut (jos siis piste pysyy).

Noiden uusien värien väkisin vääntäminen on kyllä jyrsijämaailman outouksia joita en ole koskaan ymmärtänyt. Mun mielestä ei ole mitään järkeä lähteä sukurutsaamaan kapeammiksi jo valmiiksi pieniä geenipooleja. Nykytiedon mukaan se geenien monimuotoisuus on avain lajien terveyden ja elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Vai eikö sillä sitten ole väliä näin pienillä eläimillä, jotka muutenkin elävät vain vähän aikaa ja joilta ei testata sairauksia? :teipit

lentsu

#11
No en mä kyllä tiedä montakaan kesyä eläintä, jota ihminen ei olisi yrittänyt jalostaa pienemmäksi, suuremmaksi, eri näköiseksi, eri väriseksi...

Mä kyllä ymmärrän hyvin uusien värien viehätyksen, enkä mitenkään morkkaa niitä kaikkia kasvattajia, joiden ansiosta esim. syrkeillä ja campsyillä on niin paljon eri värejä. Mutta oli eläin mikä tahansa, aina pitäisi terveys mennä edellä. Senpä takia oikein hyvä, että esim. syrkin määritelmästä poistettiin vimpassa standukokouksessa määritelmä "mahdollisimmin suuri".

Syntyy niitä muutenkin kuin rutsaamalla. Vaatii vaan vähän enemmän vaivannäköä ja kärsivällisyyttä.

Mustikkamaan

#12
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Hybridihysteriaa pidän edelleenkin turhana kohkaamisena, kun kukaan ei pysty todistamaan kuinka puhtaita talvikko- ja campbellilinjat ovat alunperinkään.

Aamen.

Mä kans näin semmosen talvikon myyntipöydällä. Se nauha käyttäyty ihan samalla tavoin kuin campbellien vastaava, mutta elikko oli ihan puhtaista talvikkolinjoista (niin puhtaista kuin nyt voi olla sinänsä, että aina jossain takana on kuitenkin joku eläinkauppaelikko, jonka takana voi olla campbelliäkin).

Mulla on muuten campbelli tääl himassa, joka on ihan ku talviturkissa turkin laadun puolesta, mutta ei kuitenkaan väriltänsä. Saas nähä muuttuuko tuo turkki takaisin normaaliksi kesällä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

#13
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"No en mä kyllä tiedä montakaan kesyä eläintä, jota ihminen ei olisi yrittänyt jalostaa pienemmäksi, suuremmaksi, eri näköiseksi, eri väriseksi...
En mäkään, mutta aika kyseenalaista perustella mitä tahansa asiaa sillä että niin on aina tehty. Nykyään on paljon enemmän tietoa jalostuksesta ja meillä on ihan eläviä esimerkkejä siitä miten vikaan siinäkin voidaan mennä. Koiramaailmassa taidetaan olla jo kohta niin pitkällä, ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin alkaa sekoittamaan tiettyjä rotuja terveyden palauttamiseksi.

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Syntyy niitä muutenkin kuin rutsaamalla. Vaatii vaan vähän enemmän vaivannäköä ja kärsivällisyyttä.
Tästä ei vaan taida olla ihan hirveästi esimerkkejä, ainakaan jyrsijämaailmassa?

Campbellien terveystilanne taitaa olla jo aika surkea?

lentsu

#14
Kaikessa voidaan mennä liian pitkälle, ja ihminen tuntuu olevan lajina semmoinen, että sillä on taipumus mennä liian pitkälle kaikessa missä voi, mutta mä en näe asioita mustavalkoisesti. Eli että rodunjalostus eläimillä olisi paha juttu. Jos näkisin niin, enhän voisi kasvattaa hamstereitakaan. Mun koirat on cotoneita ja kissa pyhä birma, enkä voisi ajatella että koirat olis sekarotuisia ja kissa kotikissa. Mä vaan oon rotuihminen. Mutta rutsausta ei ole esim. yhdenkään mun eläimen takana niin pitkälle kuin suvut tiedän ja terveinäkin nuo ovat pysyneet. Onko se nyt sit niin paha, jos ne ei näytä luonnosta poimituilta?

Mutta mä en nyt tiedä mitä ajattelet toisin sanoen mitkä värit sä nyt sitten hyväksyt hamstereilla. Pelkän normaalin/agoutinko?

PS. Jalostuksella päästään myös myönteisiin tuloksiin. Olihan pitkään talvikoilla helmiäisnormaalit urokset steriileitä, silloin kun väri oli uusi. Mutta tästä ongelmasta on päästy jo aikapäiviä sitten käyttämällä niitä harvoja ei-steriileitä helmiäisnormaali uroksia. (ja helmiäissafiireita...safiirihan tuli meille samoihin aikoihin helmiäiskuvion kanssa). Sen sijaan, että olis todettu, että tämän kuvion talvikot on ihan vammaisia eikä sukua pidä jatkaa, kun uroksetkin on steriilejä...