Kirjoittaja Aihe: Alkuhankaluuksia uuden talvikon kanssa  (Luettu 449 kertaa)

Poissa varakanki

• Profiili
Alkuhankaluuksia uuden talvikon kanssa
« : 11.07.17 - klo:20:31 »
Minulle tuli viikko sitten pieni talvikkoneiti, jolla on ikää nyt noin 2kk. En ole ennen omistanut hamsteria, joten minun on vaikea saada yhteyttä hamsuni kanssa, kun en oikein tiedä miten sen kanssa tulisi toimia (jos nyt tuollaisen vaistojensa varassa elävän eläimen kanssa minkäänlaista yhteyttä on mahdollista saada...). Tuntuu, että olen hankkinut itselleni vain kämppäkaverin jota ylläpidän, mutta en koskaan näe. Herättelen neitiä 19-20 aikoihin ja hän tulee yleensä kurkkimaan pesän ovelle. Vaikuttaa hieman uteliaalta, mutta yleensä pelästyy ja palaa takaisin. Omasta tahdosta tulee ulos vasta 22-23 aikoihin. Silloinkin toistuu sama kaava; hamsu vaikuttaa hieman uteliaalta aluksi, mutta kuitenkin yhtäkkiä pelästyy ja usein alkaa "peseytymään" (eikös se ole joku stressireaktio?) ja lopulta kaivautuu puruun. Jos yrittää rapisutella puruja ja herättää mielenkiintoa, niin kaivautuu syvemmälle, naksuttelee ja tavallaan hyökkäilee sieltä purujen seasta (=stressireaktio/puolustautumismetodi tämäkin, eikös vain?). Tiedän, että hamsteria kuuluisi käsitellä säännöllisesti, jotta se tottuisi siihen, mutta milläs käsittelet kun toinen ei edes suostu tulemaan esiin :( olenko liian hellä hamsun kanssa, vai pitäisikö ottaa määrätietoisempi asenne ja vain väkisin ottaa hamsteri käteen? Tuntuu kuitenkin kauhean pahalta repiä toinen turvapaikastaan väkisin, ja muutenkin olen ymmärtänyt, että hamsun ehdoilla pitäisi mennä. Harmittaa. Pitääkö jatkaa vaan sinnikkäästi houkuttelua, esim herkkujen kanssa (olen koittanut, uskaltaa kädestä välillä nakertaa jotain) ja ehkä hamsu joskus tottuu läsnäoloon ja saan sen ehkä käteenkin asti vai tyydynkö vain kohtalooni? Pitäisi kyllä terraariotakin päästä pian siivoamaan, mikä tulee tässä tilanteessa olemaan haasteellista...

Kiitos jo etukäteen!