Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

Olive

^Siis täh :D Onks vanhemmat jotenkin ihan idiootteja, jossei ne tollasia tajua selvittää etukäteen?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elliska

No jos mulla olisi lapsi, niin en kyllä antaisi kasvattaa sellaista lajia josta en itse tietäisi mitään :D
Ja kyllä tuntisin itseni idiootiksi, jos poikasia tulisi ja kävisikin jotain, ja alkaisin jälkikäteen selvittää mikä meni väärin.

Olive

^Niin mutta miks on sellanen oletus, että vanhemmat ei sitä tietoa etsisi?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elliska

En sanonut että olettaisin. ;) Tarkoitin, että se on mielestäni väärin, että jos he eivät etsi.

Hyvä että on myös niitä vanhempia jotka etsivät sitä tietoa!

GaneshaX

Sellaisiakin tapauksia on, että "mä olen nyt vaan myymässä näitä, kun nää on meidän lasten teettämiä" Ilman että nainen tiesi hamstereista yhtään mitään. Se oli kyllä tosi ärsyttävää. Jäi ostamatta, kun myyjän tiedot oli niin onnettomat.
Kyllä sitä elämän kokemusta pitäisi pikkuisen olla. Alle 16vuotias on auttamattomasti liian nuori, tekemään jalostustyötä. Mutta tämä on minun mielipiteeni.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

Puhutaanko nyt taas aidasta vai aidanseipäistä.  xD Onko kyse kasvatuksesta vai poikasten teettämisestä ("siksi kun ne on niin ihania")?
Jälkimmäisestä varmaan moni lapsen vanhempi selviää, mutta ensimmäinen vaatii vahvaa perehtymistä.
Harvempi vanhempi varmaan alkaa lapsen innostuksen vuoksi vakavissaan harrastamaan hamstereita, jotta voivat yhdessä kasvattaa. Kuitenkin kasvattajan tulisi pyrkiä jalostamaan rotumääritelmän mukaisia eläimiä. Ei kasvatus ole vain sitä että laitetaan eri sukupuolta olevat elukat yhteen ja hoidetaan poikaset. Kaikilta ei tosin sekään onnistu.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vilma

Olen samaa mieltä edellisten kanssa, minusta 11-vuotias ei voi teettää hamstereillaan poikasia, saatika ryhtyä jalostamaan niitä. Kovin monella tuon ikäisellä ei ole vielä riittävästi tietoa asiasta. Yleensä on hyvä omistaa hamstereita ainakin muutama vuosi ennen ensimmäistä poikuettaan. 3-5v ehtii kokemusta hamstereista varmasti karttua aika hyvin. Tässä ajassa ehtii myös tutustua kasvattamiseen ja käydä näyttelyissä kartuttamassa omaa hamsterisilmäänsä. Genetiikkaakin on opiskeltava ja tähän kaikkeen menee kyllä useampi vuosi. :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Hamsu-98

Eli en voi edes alottaa ajattelemaan että kasvattaisisin talvikoita tän ikäsenä :pihalla:
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008

ammie

Mielestäni se riippuu kyllä ihan täysin tän mahdollisen kasvattajan valmiuksista. Siis jos tietoa ihan oikeasti on tarpeeksi ja tajuaa mitä tässä nyt on alkamassa tekemään ja saa vanhemmilta tukea niin en näe estettä, miksi esim. 11-vuotias ei vois ruveta kasvattaan.

Mutta voisin kyllä sen verran vielä sanoa, että tän henkilön pitäs kyllä ite tietää onko valmis kasvatukseen, eikä välttämättä tulla kysymään foorumilta  voiko hänen ikäisensä kasvattaa.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Sarantha

Lainaus käyttäjältä: "ammie"Siis jos tietoa ihan oikeasti on tarpeeksi ja tajuaa mitä tässä nyt on alkamassa tekemään ja saa vanhemmilta tukea niin en näe estettä, miksi esim. 11-vuotias ei vois ruveta kasvattaan.
Mitä se "vanhempien tuki" käytännössä tarkoittaa? Sitä, että äiti sanoo lapsen suunnitelmille joo ja ostaa kiltisti hamsterinruokaa lähikaupasta? Minä olen tavannut aika paljon jyrsijöitä omistavien lasten vanhempia, ja osalle on hyvin vaikea ymmärtää edes sitä, että pieni jyrsijäkin on vietävä eläinlääkäriin kun se sairastuu ("eihän niitä mitenkään voi hoitaa kuitenkaan, ihan turhaa hömpötystä, kyllä se kuolee itsekseen jos on niin kipeä") tai että siemenseos pitäisi ostaa ihan eläinkaupasta. Minun on hyvin vaikea uskoa, että joku sellainen vanhempi joka itse ei ole kiinnostunut jyrsijöistä ja joka näkee ne tyypillisesti lasten vaatimattomina ja harmittomina lemmikeinä, sitoutuisi lapsen kasvatusharrastukseen niin paljon että ottaisi selvää jalostuksesta, näyttelyistä ym. ja tukisi lasta näissä asioissa.

LainaaMutta voisin kyllä sen verran vielä sanoa, että tän henkilön pitäs kyllä ite tietää onko valmis kasvatukseen, eikä välttämättä tulla kysymään foorumilta voiko hänen ikäisensä kasvattaa.
Ei sitä useinkaan itse tiedä. Kasvatus on paljon vaikeampaa ja vie enemmän resursseja kuin voisi kuvitella, joten oikeastaan vasta muutaman poikueen ja aktiivisen harrastusvuoden jälkeen voi minun mielestäni alkaa jossain määrin tietää, onko valmis tavoitteelliseen kasvatukseen tai onko se oma juttu. Minä kokeilin parin vuoden ajan ja tulin siihen tulokseen, että ainakaan tällä hetkellä oma jaksaminen ja resurssit eivät riitä, ja tietoakin pitäisi hankkia paljon enemmän.

Kehottaisin Hamsu-98:a miettimään, miksi haluat kasvattaa? Mikä siinä on se juttu, joka kiinnostaa? Ja miten ylipäätään näet kasvatuksen, ajatteletko söpöjä poikasia ja sitä että oma lemmikkisi pääsee kokemaan "äitiyden onnen"? Mitä tiedät näyttelyistä, hamstereiden väreistä, terveysongelmista, genetiikasta? Onko sinulla käsitystä siitä, mikä on näiden asioiden merkitys kasvatuksessa?

Kasvatukseen liittyy paljon sellaisia käytännön asioita, jotka voivat koitua ongelmallisiksi 11 -vuotiaalle. Jos haluat kasvattaa tavoitteellisesti, eläinmäärän on pakko olla muutamaa hamsteria suurempi. Onko sinulla tilat eläimille, pystytkö nukkumaan esimerkiksi 20 hamsterin kanssa samassa huoneessa ja hyväksytkö sen, ettei huoneeseesi kohta välttämättä mahdu muuta hamstereiden asumusten ja sänkysi lisäksi (harvalla alaikäisellä kotona asuvalla kasvattajalla lienee eläinhuonetta erikseen)? Maksavatko vanhempasi isonkin hamsterimäärän ruoka- ja kuivikekulut, sekä mahdolliset eläinlääkärikäynnit? Entä näyttelyilmoittautumiset? Entä kuljetukset näyttelyihin, lähtevätkö vanhemmat viemään? Ja ymmärtävätkö vanhempasi, että uutta verta jalostukseen ei hankita lähieläinkaupasta tai luokkakaverin hamsterista? Ovatko he valmiita noutamaan sinulle uusia kasvatuseläimiä satojen kilometrien päästä? Kannattaa miettiä näitä kysymyksiä.

Ja sitten ne itse jalostukseen liittyvät ongelmat. Ymmärräthän sen, että se oma rakas hamsterisi voi pahimmillaan kuolla synnytykseen? Tai poikaset voivat kuolla? Tai että useamman sukupolven jalostettuasi hamstereissasi saattaa ilmetä jokin perinnöllinen sairaus, jonka seurauksena joudut katkaisemaan linjan ja sitten sinulla äkkiä onkin 20 jalostuskelvotonta hamsteria kotona eikä tilaa hankkia uusia? Kaikenlaisia vastaavia ongelmia voi tulla esiin.

Tässä siis muutamia syitä, miksi kasvattaminen on 11 -vuotiaalle huomattavasti haasteellisempaa kuin aikuiselle.

Nämä ylläolevat on kirjoitettu ajatellen kasvatusta, ei pelkkää lisäännyttämistä. Jos olit ajatellut vain teettää yhden poikueen sillä omalla lemmikkihamsterillasi, niin se ei ole kasvattamista, kuten ketjussa jo aiemminkin on sanottu.

Mutta vielä lohdutuksen sana: aika kuluu. Minä olen nyt 25, ja joskus huomaan jo toivovani, että olisin nuorempi... Kyllä sinäkin ehdit vielä kasvattaa vaikka kuinka kauan ja menestyksekkäästi, kun vain olet kärsivällinen  :)
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Nekku

Nyt tuli kasvatuskuume, kun näitä vinkkejä tässä lueskelin läpi  :lov
Yökyöpelin Kikkara \'\'Tofu\'\' 24.9.2007 - 15.1.2009 <3
Jäät mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaikka nukahdit tärkeään heinäpesääsi, ikuiseen uneen. Nyt oli sinun aikasi lähteä, enkä voi käsittää sitä. Nyt on sinun parempi sielä, pilvien päällä. <3

Tawu

Mä ajattelin kokeilla, että jos roboja saisin niin sitten niitä "keräilisin" ja sitten vähän myöhemmin kokeilisin teettää yhdet poikaset. En minä kasvattamaan ala-ikäisenä, ja kun huone on onnettoman pieni, äiti ei ole halukas pitämään montaa eläintä yhtäaikaa, ja minun täytyy hoitaa kuiteski koulu & muut harrastukset joihin kuuluvat viulunsoitto.

Kyllä sekin on työtä toki, mutta Hamsu-98, jos haluat kokeilla suosittelisin tutustumaan joihinkin lähellä asuviin kasvattajiin, jotka tarpeen tullen voivat tulla auttamaan astutuksessa sun muissa poikasten teettämis jutskissa.  :)
Silppu (1.10.07 - 13.9.2009) <3
Seuraavia hamsuja odotellessa...

Miharu

Olipa hyvä, että löysin tämän topicin. Sain tästä paljon hyödyllistä tietoa talvikkojen kasvatuksesta, joka saattaa olla tarpeen muutamien vuosien päästä. Minua kiinnostaa hirveästi hamstereiden, erityisesti talvikkojen kasvatus. Kuitenkin olen omistanut vasta yhden talvikkouroksen ja vaikka minulla onkin hamstereista tietoa, en olisi vielä valmis kasvattajaksi. Enkä tekemään edes yhtä poikuetta, vaikkakin pärjäisin kyllä sen kanssa ja vanhempanikin luottaa minuun, joten he antaisivat varmaankin teettää poikaset. Haluan kuitenkin muutaman vuoden kokemuksen niin naaras, kuin urostalvikoista, nähdä niiden luonne-eroja, yms. ennen kuin alan kasvattamaan niitä. Siksi toivonkin, että vanhempani antavat minun jatkaa hamsteriharrastukseni parissa sittenkin, kun ensimmäinen hamsterini kuolee. Vanhempani eivät tiedä melkeinpä mitään hamstereista, saati sitten talvikoista, mutta kuitenkin he luottavat minuun, sillä he ovat nähneet miten paljon teen töitä hamstereista kertovan tiedon suhteen ja miten paljon ja hyvin hoidan hamsteriani. Enkä minä edes tarvitsisi siihen vanhempiani sörkkimään ja auttamaan.  Miten muutenkaan sitä kokemusta hamstereista saisi, kuin harjoittelemalla? Ei mitenkään.

Meillä on kotona hyvät tilat eläimille. Kaikki eläimet asuvat samassa huoneessa, joten ne on helppo käydä ruokkimassa ja hoitamassa. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä, kun olen 16 – 17, olen tarpeeksi vanha aloittamaan pienimuotoista hamsterikasvatusta. Ja ehkä minulla olisi silloin tarpeeksi tietämystä hamstereiden sairauksista, ruokinnasta, hoidosta, kasvattamisesta ja näyttelyttämisestä. Haluaisin päästä näyttelyihin juttelemaan kasvattajien kanssa ja vertailemaan, että millainen on "hyvässä kunnossa" oleva hamsteri, ja millainen on hamsteri, jota ei todellakaan ole hoidettu niin hyvin, mutta se on kuitenkin vain tuotu näyttelyyn huvin vuoksi. Aijon myös haalia hamsteritavaraa itselleni, että niitä on sitten valmiina joskus tuleville poikasille, jotka joutuvat jäämään kotiin, jos joku ei niitä ostakaan. Aijon tulevaisuudessakin olla korvat ja silmät auki lähes kaiken hamsteritiedon suhteen, vaikkakaan kirjoista en välitä, sillä olen nähnyt, että niissä tieto on monestikin väärää. Ja se on harmittava totuus, sillä haluaisin, että hamsterit, jotka esim. minulta lähtevät maailmalle, sitten joskus, saisivat mahdollisimman hyvän kodin ja siksi aijon antaa tuleville hamstereiden omistajille niin paljon tietoa, kuin vain suinkin voin. Olisi hyvä, jos ihmiset alkaisivat oikeasti etsimään tietoa hamstereista, eivätkä vain ostaisi hamsteria vain sen takia, kun se on niin söpö. Toivoisin myös, että eläinkaupat ja muutkin ihmiset lakkaisivat risteyttämästä campbellia ja talvikkoa. Pidetään hamsterikanta puhtaana ja jätetään hybridit teettämättä ja myymättä ! Tässä tuli pitkä viesti, mutta toivottavasti jaksoitte lukea, sillä ajattelin kirjoittavani tärkeästä asiasta. :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

blood.and.tears

Kannattaa käydä näyttelyissä jo ihan kasvatuksen mietintävaiheessa, ja esim. sihteeriksi ulkomuotoluokkaan. Siinä näkee hyvin millaisia eläimiä halutaan, kuulee tuomarin kommentit ja voi jopa kysellä että miksi asia on näin tai mistä jonkun asian näkee. Toki itsekriittisyyttä vaaditaan ja tuomareilla varmasti omat mieltymyksensä pikkuasioissa, mutta noin niinkun periaatteessa näkee miten homma pyörii ja saa vähän kokemusta. Ja kun työntekijöitä ei koskaan ole liikaa  :) Mukavaa hommaa, tutustuu helposti uusiin ystäviin ja päivä kuluu huomattavasti nopeammin.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Miharu

^Joo. Mulla vaan on ongelmana se, että vanhemmat ei kuskaa näyttelyihin ja täällä Rovaniemellä (vink,vink) ei järjestetä näyttelyitä. Mun pitäis vaan opetella se junalla kulkeminen, niin voisi matkustaa vaan ihan kattelemaan näyttelyihin ja katsoa, että löytyiskö mitään ostettavaa, jos vaikka joku kerta lähtis hamsterikin mukaan. :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.