• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterimyyttejä, mitä mieltä?

Aloittaja Am, 24.05.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

Am

Kävin tässä yhtenä päivänä etsimässä kaupunginkirjastosta hamstereiden hoitoon liittyvää kirjallisuutta. Täytyy ensinnäkin todeta, että sitä löytyi todella niukasti. Yhden tuollaisen melko yleisen (ja edelleen kaupoista löytyvän) teoksen kuin "Hamsterit" kirjoittanut Peter Fritzsche lainasin sitten mukaani.

No syy, miksi ylipäätään kirjoitan nyt, on se, että minusta kirja on aika... noh... kehno. Siinä on hamsterin hoitoon liittyvää tietoa, josta en ole koskaan kuullutkaan, muun muassa:

1. Kilpikonnan väriset syrkit ovat aggressiivisia, pitkäkarvaiset säyseimpiä (s.14-15)
2. Kissaa/ koiraa ei saisi päästää samaan huoneeseen hamsun kanssa, koska hamsu vaistoaa sen ja stressaantuu (s. 27)
3. Häkkiä ei saa siivota useammin kuin kerran kuussa, hamsteri stressaantuu (s.36)
4. Lasiterra ei ole suositeltava asumus, mutta jos sellaisen ostaa pitää koko olla vähintään 100 x 40 (s.18)
5. Hamsterit ovat vain katselueläimiä, niitä tulisi käsitellä mahdollisimman vähän (mm. s. 7)

Oli kirjassa toki ihan hyviäkin juttuja, kuten se, että mitä isompi asumus sen parempi. Ja muita ihan peruasioita. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä kirja antaa aika nihkeän kuvan hamstereista lemmikkinä. Mitä mieltä hamsteriharrastajat ovat tästä? Oletteko te muut törmänneet vastaavanlaisiin myytteihin hamsterioppaissa?
Syyrialainen uros s.18.5.2013
Talvikko naaras s.24.4.2012 - 25.12.2013
Talvikko naaras s.1.2.2011 - 21.6.2012

Ely

En sanoisi noita juttuja myyteiksi, Peter Fritzsche kuitenkin tutkii ammatikseen hamstereiden käytöstä ja todellakin tietää mistä kirjoittaa. Ruokintajuttuja en allekirjoita täysin, mutta "Hamsterit" on noin muuten hieno teos varteenotettavan tutkijan näkökulmasta.

Yksi suosikkini kirjassa on se kun Fritzsche huomauttaa ettei hamsteri voi saada liikaa liikuntaa ja harrastajien huoli liiallisesta juoksupyörän käytöstä on turhaa niin kauan kun juoksupyörä on kunnollinen.

Myyttejä joita itse olen kuullut (en kirjoista mutta harrastajilta) ovat nämä:

1. Juoksupyörän käyttö nuorella hamsterilla voi johtaa kehityshäiriöihin
2. Kurkku voi kuivattaa hamsterin
3. Yli 10 kk vanhalla hamsterilla ei saa teettää poikasia
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alkemistin

Heh, katsastin juuri Faunattaren hamsuohjetta (pdf heidän sivuillaan), mutta ensin kommentointi Am:in alkuperäisviestiin:

1) Luin taannoin (Wikipediasta muistaakseni - siis siitä englanninkielisestä), että mustasta väristä kehitettiin alunperin pitkäkarvaisten syrkkien kanta, jotka olivat tavallista suurikokoisempia ja säyseämpiä. Tämän kannan oletetaan nyttemmin hävinneen/sekoittuneen. Jotain perää siinä siten lienee, mutta en äkkiseltään itse allekirjoittaisi täysin todeksi.
2) Ilmeisesti totta, mutta hamsut tottuvat hajuun ajan kanssa.(?)
3) Tätä on tutkittu (eipä taas ole linkkiä tähän hätään), ja hamsterit tosiaan stressaantuvat, varsinkin jos kaikki kuivikkeet vaihdetaan kerralla. Toisaalta märissä pahnoissa pesii ammoniakki- ja mikrobiongelma. Siivous parin viikon välein (vessanurkka ja mökki useammin) on siis jonkinlainen kompromissi.
4) Aika usein keskusteltu asia ja mainitaan myös Faunattaren ohjeessa. Hyvin tuulettuvassa paikassa, auringonvalolta suojattuna terra lienee kuitenkin kelvollinen. Etenkin, jos siinä on kiipeilypaikkoja sekä mieluusti myös korkealla olevia "tähystyspaikkoja". Olkoon vain tunnelieläin alunperin, mutta ainakin lemmikkihamsut usein tykkäävät seurailla maailman menoa.
5) Tämä on varmasti kaikkein eniten yksilökysymys ja riippuu suuresti eläinten taustasta. Nykyjalostuksella pyritään ihmisystävällisiin ja seurallisiin eläimiin, ja esim. kinkeillä agressiivisuuden on havaittu vähenevän jo kolmessa sukupolvessa merkittävästi (linkki! :tongu: http://la.rsmjournals.com/content/3/1/65.full.pdf). Meillä osa vapaana juoksevista hamsuista tulee jatkuvasti ihmisten jalkoihin/syliin/selkään kiipeilemään, joten en millään usko niiden esim. stressaantuvan normaalista käsittelystä.

Tuo kirja pitäisi kyllä lukea joka tapauksessa.

Nuo Elyn esittämät myytit ovat jo tuttuja  :icon_cheesygrin:. Faunattaren oppaassa tuli kuitenkin vastaan taas seuraavat, vaikka näistäkin olen kuullut:

1. WC-kippoon kuuluu laittaa vessahiekkaa tarpeiden tekemistä varten. (miksi ihmeessä kun se ei ime mitään)
2. Hamsteri käyttää mielellään pesänsä pehmusteena olkea, hamsterien pesävanua... (käyttää olkea jos ei muuta ole ja "pesävanu" saattaa juuttua poskipusseihin tai suolistoon)
3. Lisäksi hamsterille tarjotaan päivittäin tuoreruokaa kuten --- laktoositonta juustoa, sokerittomia hedelmäsoseita ja silloin tällöin eläinvalkuaista (siis eikö juustossa ole jo eläinvalkuaista ja sitäpaitsi maitotuotteena kaseiinia, joka ei sovi hamstereille)
4. Kalkkikiven ja mineraalikiven (ns. suolakivi ) tulisi olla hamsterilla jatkuvasti saatavillaan. (Miksi, eikö tämän pitäisi tulla jo ruuasta... käyttääkö tosiaan joku noita kiviä hamsuillaan?)

Am

#3
Elylle: Huomasinkin, että otsikointini ei ollut ehkä parhaasta päästä, tarkoitus siis oli lähennä kysellä, että kumpaan ihmiset luottaisivat hamsterin hoidossa enemmän,  Fritzschen (tai esimerkiksi jonkun muun kirjan) ohjeisiin vai "yleiseen tapaan" tai miten sen nyt sanoisi  :nuija:  En epäile etteikö Fritzsche olisi alansa asiantuntija.

Tuli kuitenkin sellainen olo kirjan lukemisen jälkeen, että olen oikea hamsterinkiduttaja, jos minulla on talvikko lasiterrassa 70 x 40, jonka siivoan noin 2 viikon välein, käsittelen hamsteria lähes päivittäin ja terra on sijoitettuna olohuoneeseen, jossa myös koira hengailee  :icon_razz: Eli kaikki menee ihan "väärin".

Hajimelle: Minullakin on hamsterinhäkissä mineraali-ja kalkkikivet, tai jotkut kokkareet, jotka "pitää olla". Näin sanottiin kun ensimmäistä talvikkoa ostin eläinkaupasta ja siitä lähtien olen ostanut seuraavillekin. Enpä ole kyllä koskaan nähnyt tuon syövän niitä :DDD

Mielenkiintoista lukea näitä, aina oppii uutta :D
Syyrialainen uros s.18.5.2013
Talvikko naaras s.24.4.2012 - 25.12.2013
Talvikko naaras s.1.2.2011 - 21.6.2012

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Am - 24.05.13 - klo:11:51
Hajimelle: Minullakin on hamsterinhäkissä mineraali-ja kalkkikivet, tai jotkut kokkareet, jotka "pitää olla". Näin sanottiin kun ensimmäistä talvikkoa ostin eläinkaupasta ja siitä lähtien olen ostanut seuraavillekin. Enpä ole kyllä koskaan nähnyt tuon syövän niitä :DDD

Minunkin olisi pitänyt muotoilla "käyttääkö tosiaan joku hamsu noita kiviä". :icon_cheesygrin:  Ostin minäkin aluksi yhden vaaleanpunaisen kiekon, ja sitten ihmettelin miksi.. heitin sen joskus pois, kun yksi hamsuista pissi sen päälle.  :prll:

Crodino

KERTOKAA nyt joku herranjumala pitääkö niitä mineraalikiviä pitää hamstereilla oikeasti? Itse olen laittanut jo kaikille hamstereille 7 vuotta kivet. Onpa koomista jos niitä ei tarvitsekkaan pitää! En ole koskaan edes ajatellut asiaa sen enempää.
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Ely

^Ei tarvitse jos ruokinta on monipuolista. Kalkkikivi on kyllä kätevä kalsiumin lähde mutta ei ne hamsterit välttämättä käytä noita kiviä. Itse en ole käyttänyt moneen vuoteen :)
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Katitar

mulla on kans käytössä. oon ite ajatellut sen niin, ettei siitä haittaakaan ole.. paitsi jos joku nakertaa semmosia useamman per kuukausi. oon ymmärtänyt että ainakin liiallinen mineraalikiven syönti voi aiheuttaa virtsakiviä. tiedon lähdettä en tietenkään muista, mutta jos kohtuudella elukat sitä osaa nakertaa, niin oon antanut olla. eivätpä nuo kyllä niihin juuri koske kyllä.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

MK

#8
Lainaus käyttäjältä: Hajime - 24.05.13 - klo:11:07
1. WC-kippoon kuuluu laittaa vessahiekkaa tarpeiden tekemistä varten. (miksi ihmeessä kun se ei ime mitään)
Miten niin ei ime mitään? :icon_cheesygrin: Mä olen käyttänyt aina hamsuilla hiekkaa vessalaatikossa, jota moni oppii käyttämään, osa tekee tarpeensa minne lystää, mutta kyllä mä olen kokenut vessahiekan (paakkuuntumattoman sellaisen) mainioksi. Vessa ei haise niin pahalle ja kyllä se pissaa ainakin sitoo. Tietty hiekkoja on monenlaisia.

Toisaalta mähän annan mun syrkkien käyttää kylpyhiekkaa joskus. :icon_mrgreen: Näillä en ole nyt pitänyt, mutta kyllä mulla on ollut syrkkejä, jotka ovat selkeästi tykänneet ruopsuttaa itseään hiekassa, joten mikä jottei. Yhden satiinin kylvetin aina ennen näyttelyä, jos turkki oli rasvaisen oloinen.


Mut yhtenä myyttinä lisäisin tämän juoksupalloasian, josta tunnutaan selittelevän, kuinka se ahdistaa hamsteria ja todellisuudessa hamsteri vain pyrkii sieltä pakoon - puhumattakaan keksityistä vaaratilanteista, jotka puhtaalla maalaisjärjellä ovat eliminoitavissa (putoaminen, muiden kotieläinten leikkiminen pallolla jne.) Useimmilla ei ole edes minkäänlaista omakohtaista kokemusta pallosta - näitä serkunkumminkaimoja kyllä löytyy, joiden hamsterilla on jalka katkennut pallossa tai ties mitä kauheaa tapahtunut.

Ely

Lainaus käyttäjältä: MK - 25.05.13 - klo:10:50
Mut yhtenä myyttinä lisäisin tämän juoksupalloasian, josta tunnutaan selittelevän, kuinka se ahdistaa hamsteria ja todellisuudessa hamsteri vain pyrkii sieltä pakoon - puhumattakaan keksityistä vaaratilanteista, jotka puhtaalla maalaisjärjellä ovat eliminoitavissa (putoaminen, muiden kotieläinten leikkiminen pallolla jne.) Useimmilla ei ole edes minkäänlaista omakohtaista kokemusta pallosta - näitä serkunkumminkaimoja kyllä löytyy, joiden hamsterilla on jalka katkennut pallossa tai ties mitä kauheaa tapahtunut.
Allekirjoitan täysin  :peukku:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alkemistin

^^ No sitten pitää vaan kokeilla jotain toista hiekkaa joskus.  :icon_e_wink:
Nyt olen käyttänyt puupellettejä vessalaatikossa (ns. puupohjaista kissanhiekkaa) ja siihen ihan tyytyväinen. Sitä myös saa lähimarketista. :icon_smile:

MK

Lainaus käyttäjältä: Hajime - 26.05.13 - klo:09:45
^^ No sitten pitää vaan kokeilla jotain toista hiekkaa joskus.  :icon_e_wink:
Nyt olen käyttänyt puupellettejä vessalaatikossa (ns. puupohjaista kissanhiekkaa) ja siihen ihan tyytyväinen. Sitä myös saa lähimarketista. :icon_smile:
Juu, nuo puupelletitkin ovat ihan hyviksi koettuja. Kissanhiekka tuppaa olla parempaa kuin jyrsijöille suunnattu vessahiekka - ainakin se yksi pahvisessa rasiassa ollut ostamani hiekka oli surkeaa.

windi

Lainaus käyttäjältä: Ely - 25.05.13 - klo:15:05
Lainaus käyttäjältä: MK - 25.05.13 - klo:10:50
Mut yhtenä myyttinä lisäisin tämän juoksupalloasian, josta tunnutaan selittelevän, kuinka se ahdistaa hamsteria ja todellisuudessa hamsteri vain pyrkii sieltä pakoon - puhumattakaan keksityistä vaaratilanteista, jotka puhtaalla maalaisjärjellä ovat eliminoitavissa (putoaminen, muiden kotieläinten leikkiminen pallolla jne.) Useimmilla ei ole edes minkäänlaista omakohtaista kokemusta pallosta - näitä serkunkumminkaimoja kyllä löytyy, joiden hamsterilla on jalka katkennut pallossa tai ties mitä kauheaa tapahtunut.
Allekirjoitan täysin  :peukku:

Minä myös  :peukku:

Sillon kun mulla oli hamstereita, palloilutin kyllä syrkkejä. Kertaakaan ei vuosien aikana käyny mitään, kerta toisensa jälkeen jokainen hamsteri meni palloon mielellään, ja useimmat ei olis halunneet tulla sieltä pois siinä vaiheessa kun olivat (minun mielestä) palloilleet ihan riittävän kauan.
Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

saija

Yksi myytti on myös se, että hamstereiden (lähinnä syrkeistä puhuttu) elinikä olis vuosien varrella lyhentynyt. Tätä kuulee aina silloin tällöin. Ainakaan mun yli 15-vuotisen urani aikana näin ei ole mielestäni käynyt. Onko muilla näkemystä tästä?

Taitaa olla näitä legendaarisia 4 tai 5 tai jopa 8-vuotiaaksi eläneitä.. Lapsen hamsteri on kuollut kesäleirin tms. aikana ja vanhemmat ostaneet uuden samanlaisen tyyppisiä tapauksia.. :icon_mrgreen:

Murmelsson

Silloin kun ensimmäistä hamsteriani olin hommaamassa, minulle väitettiin että vain normaaliväriset "tavalliset" syyrianhamsterit soveltuvat lemmikeiksi, sillä kaikkien muiden väri-, kuvio- ja turkkimuunnosten jalostaminen on vielä jotenkin kesken ja ne ovat luonteeltaan epäsopivia aloittelijalle ja lisäksi niillä saattaisi muka ilmetä joitakin mystisiä sairauksia ja muita ongelmia.

Minulle väitettiin myös, että jos hamsteria ei totuteta käsikesyksi välittömästi syntymän jälkeen tai viimeistään luovutusikäisenä, se ei koskaan totu käsittelyyn, on vaikea sekä sairas ja puree aina sormia ym. Ensimmäinen hamsterini tosiaan oli yli 2kk kun se muutti meille ja oli kyllä aika kiltti tapaus, vaikka se vasta silloin totutettiinkin käsittelyyn... :D