• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kääpiöhamsunäyttely Jyväskylä 14.6.

Aloittaja Ninde, 06.05.08 - klo:13:24

« edellinen - seuraava »

Ninde

#45
Aikataulu
10.00 :: numerolappujen jakaminen alkaa
10.00 :: Lemmikkiluokkien jälki-ilmoittautuminen alkaa
10.30 :: numerolappujen jakaminen päättyy (tätä ennen oltava viimeistään näyttelypaikalla)
10.30 :: lemmikkiluokkien jälki-ilmoittautuminen päättyy
11.00 :: arvostelut alkavat
12.00 :: arvostelut keskeytyvät yhdistyksen ylimääräisen yleiskokouksen ajaksi
12.15 :: arvostelut jatkuvat
13.30 :: lemmikkiluokkien palkintojenjako
13.45 :: lounastauko
14.15 :: ulkomuotoluokkien arvostelu jatkuu
16.30 :: ulkomuotoluokkien palkintojenjako
17.00 :: näyttely päättyy
 
HUOM. Ajat ovat noin-aikoja, pieniä muutoksia suuntaan tai toiseen voi näyttelypäivän aikana tapahtua.

******************************************************

Vielä tarvittaisiin yksi assari ja lemmikkiluokkaan sihteeri. Nyt olisi oiva tilaisuus harjoitella sihteeröintiä, eläimiä on ilmottu niin vähän että ei ole kiirusta! Ilmoittautumiset minulle.

Ninde

#46
Syyrialaisten hamstereiden tuonti näyttelyalueelle on kokonaan kielletty. Tuontikielto näyttelyalueelle koskee KAIKKIA syyrialaisia, myös omistajaa vaihtavia tai myyntiin tulevia. Tämä on varotoimenpide papova-viruksen leviämisriskin minimoimiseksi.

//http://foorumi.hamsteriyhdistys.net/viewtopic.php?f=11&t=1846.

Somnium

#47
Eli siis paikalla täytyy olla viimeistään klo 10? :) Ihan varmistan vain, etten tule väärään aikaan.
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Elliska

#48
10.30 :: numerolappujen jakaminen päättyy (tätä ennen oltava viimeistään näyttelypaikalla)

Eli ennen 10.30 pitää olla paikalla ;)

Enkeli89

#49
minulla on robo-ongelma, en meinaan saa nätiksi kynsiä leikattua :( jotenkin tyyli millä leikaan campbellin kynnet ei nyt toimi, ketä saan arvostelun jälkeen häiriköidä että ne leikattaisi kunnolla ja näkisin miten se robolla tapahtuu, nämä kun EI pysy paikallaan yhtään sievästi..
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Heli

#50
Oli mukavan kepponen näyttelypäivä.  :) Olispa aina tommosia.  :D Mukava oli vuoden tauon jälkeen päästä taas ittekkin paikalle ja nähdä muita.
Eläintenkin osalta näyttely meni ihan kivasti. Erikoisonnittelut Kaisulle Cappuccinon menestyksestä!

Näyttelystä meille muutti yksi ihana robopoju Lauralta ja Nindeltä kaksi hurmaavaa argente CAMPBELLIÄ.  :D Oli ihana saada pitkästä aikaa pari cämpsyä. Minä niin tykkään noista argenteista. Niillon niin ihanan väriset korvat ja silmät.  :sydan
Destiny's hamsterit 2001-2009

Somnium

#51
^Kiitos kiitos kovasti Cappuccinonkin puolesta! :) Paras ropotti ja sertin kanssa kotio ja 2. sija Best In Showssa. Tunnelmissa vieläkin muistellaan päivää ja nautiskellaan palkinnoista :D

Ja meni yllättävän hyvin muillakin.. :)
Nichiko paras veteraani kunniamaininnan kera  :sydan  
ja Caferinalle ja Kukalle Laatu 1 maininnat.
Sfinksi jäi vähän alakynteen mutta omanlaisena voittajana.. :)

Kiitos ja suuret onnittelut kaikille muillekin ja oli mukavaa! :)
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Heli Noponen

#52
Nyt sitten saapui tästä näysttelystä kauan odotettu ensimmäinen hamsteri herra vkh tv helmiäisnormaali herra Cetä Censuuri.  :lov

Näyttelyssä itsessään pyörin gerbiili puolella.  ;)
Kasvatusta gerbiilien parissa, väreissä polar fox ja rust point.

mirilii

#53
Oli kyllä älyttömän kiva näyttelypäivä. Eläimiäkään ei ollut ihan mahdottoman paljon ja päivä sujui kuin siivillä.

Olisipa näyttelyt aina noin helppoja. Ihan niinkun mun tyttökin sanoi kotipihassa, että olipa kiva näyttelymatka kun pyllyllekään kuuma! Normaalisti kun näyttelymatka ei ihan viidessä minuutissa taivu. :D

@amorous

#54
Hömmm kaukana standardista. No tuli ainakin selväksi, miksi kukaan ei ollut pahemmin ilmoittanut helmiäiskuvioisia mukaan, ulkomuotoluokat on lähinnä tarkoitettu normaalin ja safiirin värisille. ;) Sekin tuli selväksi, miksi pentueen helmiäiset kannattaa myydä heti lemmikkikoteihin, standardi on ankara niitä kohtaan, L1 on harvinaisuus...
Muuten muutama kunniamaininta päästä ja tyypistä, luonteet ja hännät kohdallaan. Tästä hyvä jatkaa, mutta tällä näillä ominaisuuksilla ja värillä vain pet-puolella. :roll:

mirilii

#55
Helmien kasvattaminen on vähän hankalaa, ja koska Suomesta on kadonneet ne helmet joilla ylsi hartioillekin, on vaikea kasvattaa tasaisen tikkauksen omaavia helmiä.

Normaalia ja safiiria kasvatetaan ihan eri volyymilla kuin helmeä. Käsittääkseni niitä syntyy ihmisillä vähän "siinä sivussa" ja koska niihin ei kukaan panosta esimerkiksi sillä määrällä mitä minä panostan normaaleihin, ei niiden tasokaan voi kovin kummoinen olla. Loogista? On täällä tuossa vuosituhannen alussa helmet pärjänneet todella hienosti näyttelyissä, koska meillä oli helmikasvattajia niin meillä oli myös hienoja helmiä.  ;)

Toisaalta tuloksiin ei voi päästä yhdessä yössä...

Heli

#56
Itse helmien kanssa töitä tehneenä voin yhtyä mirin sanoihin. Kyllä se vaatii vuosien kovan työn saada helmet ryhtiin. Minun mielestäni ei pidä lähteä sille linjalle että surkean tikkauksen omaavia lähdetään palkitsemaan siksi ettei parempia ole.  :S
Toivottavasti joku jaksaa lähteä taistelemaan helmien kanssa.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

Pertti

#57
Vastaan tohon helmiasiaan näin nopeasti kotimatkalla junasta, pidemmän selostuksen näytskästä saatte kun mä pääsen kotiin.

Mutta siis joo; standardi on ihan yhtä julma joka hamsterivärille. Luonnollisesti kuvioille se tuntuu olevan erityisen ankara, koska niillä vaaditaan sekä väriä että kuviota. Mä olen toiminut ulkomuototuomarina nyt reilun vuoden verran, ja voinen sanoa että ehkä noin 10 prosenttia kaikista mun arvostelemista talvikoista on ollut helmiäiskuvioisia, 80 prosenttia normaaleja ja 10 prosenttia safiireja. Sen huomasi myös eilen JK-eläimissä: joukossa oli yksi safiiri ja viisi normaalia.

Mitä tulee mun yleiseen arvosteluun, niin voinen uusimmille tuttavuuksille kertoa, että vaikka valitan väristä tai tyypistä tai muista seikoista, ja annan eläimelle EH:n enkä ERI:ä, ei tarkoita että eläin olisi mitenkään huono, tai ettei sillä olisi mahdollisuuksia sertifikaattiin. Mun tehtävä tuomarina on kuitenkin löytää ne kaikki mahdolliset "viat", sekä myös hyvät puolet. Itse en tuomarina koe tehtäväkseni verrata hamstereiden tasoa nykytilanteeseen tai tietyn muunnokseen määrään, vaan nimenomaan standardiin. (Ja ne jotka enemmän ovat mulla näyttelyttäneet, ovat varmasti huomanneet että multa ei sijoituksia ihan ilmaseksi saa :P)

Noin yleisestiottaen eilisille helmille kuitenkin kehut päistä ja tyypeistä! Sekin on jo hyvä alku; monilta helmiltä on tuntunut viimeaikoina puuttuvan nekin.

Kaikkien hamsuvärien kasvatus vaatii kärsivällisyyttä ja jaksamista, ja etenkin helmet joita tosiaankin on Suomessa vähän vaativat kasvattajalta paljon. Kannustan kuitenkin jatkamaan tosissaan, sillä kaunis helmi on todellakin hieno ilmestys!
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Maiju*

#58
Meilläkin oli oikein mukava näyttelypäivä, kiitos siitä kaikille. :)
Tosin oloni oli välillä melko hysteerinen (anteeksi naurakohtaukseni  xD ), kiitos 2 viikon työputken ilman vapaapäiviä, sekä 3h yöunien.

Meille tuli sijoituksia lemmikkiluokassa, sekä tuomarin suosikki & paras nuori palkinnot virallisessa. Tyytyväinen olen tähän kovin. :)
Kiitos Pialle & Petelle arvosteluista ja tuomaroinnista!

Itselläkin oli virallisessa mukana kaksi helmeä, eikä ne mitään ylistysvirsiä saaneet, mutta mitä siitä.  ;) Vaikka tikkauksessa & perusvärissä onkin vielä paljon parantamista, tuli kiitosta tyypistä ja päistä.
Ei pidä olettaa, että kasvatus tuottaisi tulosta heti. Itsekin olen paahtanut näiden parissa pian kolme vuotta, pienimuotoisesti tosin koska tällä hetkellä omat resurssit (lähinnä tila) ei riitä enempään, ja voin sanoa että hiljaa hyvä tulee.
Joten eipä vedellä herneitä nenään jos heti ei tule toivottuja arvosteluja. :)
Itselle ainakin näyttelyt ovat juurikin sitä varten, että saan ulkopuolisen mielipiteen eläimistäni, sekä samalla kehitettyä omaa hamsterisilmääni. Sekä tietysti mahdollisuus nähdä ihania muita harrastajia.  :sydan
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

@amorous

#59
Lainaus käyttäjältä: "Pertti"Luonnollisesti kuvioille se tuntuu olevan erityisen ankara, koska niillä vaaditaan sekä väriä että kuviota.
Sen huomasi myös eilen JK-eläimissä: joukossa oli yksi safiiri ja viisi normaalia.
No näin olen käsittänyt. Tuomari on standardin vahti, niin sen pitääkin olla...
mutta...
kuka haluaa kasvattajanimen helmiäiskuvioita kasvattamalla, ei siis nykypäivänä onnistu? Jos Jyväskylän näyttelyyn paikalle tuodut helmiäiset eivät täyttäneet jalostuskelvollisen piirrettä eli saaden L1-mainintaa niin eikö tässä ole hieman rima korkealla uusia kasvattajija kohtaan? Nykyisetkään yksilöt eivät ole kenellekään (oli konkari tai aloittelija) tipahtaneet suoraan taivaasta, vaan kyllä siellä on monta polvea taaksepäin tehty valintaa.

Vertaan asiaa kanikriteereihin, nykytasolla joka poikueesta löytyy väh. puolet yksilöitä, jotka voidaan rekisteröidä näyttelyissä pistein= pääsevät "jalostuskelvollisiksi". Eikö näin pitäisi olla myös talvikoiden kanssa joka värissä? Karsittavia toki löytyy joka lajista. Onko rima aivan liian korkealla, jos nykypäivän poikueesta ei löydy yhtään todella jalostuskelvollista vaatimukset täyttävää yksilöä? Ja oletetaan nyt, että eläimet ostettu vuosia kasvatustyötä tehneiltä kasvattajilta, eikä hydriditukusta...  

Jos talvikkopuolella 10 vuotta sitten on vielä löytynyt hyviä helmiä, mutta ei enää nykyään, eikö kriteerit nykypäivänä kasvattajanimen saamiseksi aika mahdottomat?