• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Ninde

#420
^Minkä väriset ne vanhemmat oli ja onko poikanen uros vai naaras? Ts. onko sen pakko geneettisesti olla keltainen? Keltainen creme voisi tietty olla yksi mahdollisuus, mutta taisi olla että niilläkin on tikkaus. Tuolla poikasella on kyllä ruskeat renkaat silmissä, eli olisiko kuitenkin ruskeasilmäinen, onko mahdollista? Ja sitten vielä sekin, että ky-hu on ps ja creme ms, eli minkä väriset silmät sillä oikeasti on?


edit: ilmeisesti siis isä on ky-hu ja emä kyyhkis vkkk? Tällöinhän poikanen ei voi olla mustasilmäinen, koska kahdesta punasilmästä ei geneettisesti voi olla mahdollista saada mustasilmäisiä ulos. Ruskeasilmäinen se toki voi olla, mitä epäilinkin jo aikaisemmin (jos se vain on sukutaulun puolesta mahdollista). Ja sen on oltava myös musta (eli siis kyyhkis kun on oltava myös ps), mutta cremehän tietty peittää mustan/kyyhkiksen. Ja kun se on naaras, on sen oltava myös vähintään kilpikonna. Eli ei ole pelkkä creme, vaan sen on oltava lisäksi myös jotain muuta. :)

Minski

#421
tintsku: Onko noiden lasten taustalla jossain kohtaa kenties mahdollisesti ruskeasilmäisiä ? Mietin, että josko tuo poikanen voisi olla rs, kun aika tummat silmät sillä on tuon ikäiseksi ps-poikaseksi tuon kuvan perusteella ainakin. Tuon poikasen värisävy muistuttaa itse asiassa meidän Davyn sävyä poikasena (Davyhan on siis rs keltainen musta, värillä on varmaan nykyään jokin oma nimitys, mutten nyt jaksa luntata foorumilta :)) http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... hamsu1.jpg

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Onko muuten muilla vaikuttanut nauha yksvärisen hamsun värisävyyn? Mullahan oli astutuslainassa Minskin kasvattama p.s creme valkonauhainen. Ja sillä kyllä oli esim. päässä tummempaa karvaa (hilkan kohdalla), ei niinkään tikkausta mutta koko karva oli eriväristä. Mietin että oisko se sittenkin hunaja..? Pennuistahan sen ois sit tiennyt, mutta se ei suostunut astuun niin jäi sit käyttämättä.
Jaa niin se oli se poikue, johon tuli ärsyttävän harmillisesti ne ei-suunnitellut kaksi ps creme-poikaa. Mun mielestä ne oli kyl molemmat ps cremejä, kun olivat ihan saman värisiä ja velihän on saanut yhden sertinkin ps cremenä. Yhdessä näyttelyssä Andrew kyllä sen veljen väriä vähän mietiskeli ja multa kysyttiin vanhempien värejäkin, mutta ps cremeksi se sielläkin sitten katsottiin. Vanhemmathan oli cinnamon umborous ja cinnamon vn, tosin voihan olla pieni mahdollisuus, että emo oli piilokilppari, mutta ei kyllä yhtään kilppari/keltaisia lapsia syntynyt poikueeseen. Ja ei tuolla pojalla poikaskuvissa ainakaan näy mitään merkkejäkään tai muita esmes vaikka hunajalle ominaisia juttuja ja aika surkea hunajaksi kyllä olis tuo:

http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... _20pv8.jpg

http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... _22pv4.jpg

http://i28.photobucket.com/albums/c247/ ... a_30pv.jpg
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#422
Hunajalla ei ole hilkkaa eikä tikkausta, mutta kuviohan usein vaalentaa perusväriä.

Mustikkamaan

#423
Mä elän siinä käsityksessä, että p.s. peittaa r.s.:n. Eli kert sen molemmat vanhemmat on punasilmäsiä, niin se voi olla "p.s. r.s." mutta on joka tapauksessa "ilmiasulta p.s.". Tästä esimerkkinä oranssi.

Mut voihan se olla sarjassamme "todella surkeat musta-keltaiset" eli ettei sillä olis välttämättä cremen kanssa mitään tekemistä. Mun mielestä se on sävyltään (tässä kuvassa, tällä koneella) jotenkin niin karamellityyppinen, että olisko se sit joku punasilmäinen suklaa-keltainen esimerkiksi...

Hunajalla esiintyy tikkausta ja hilkkakin, niin kuin kaikilla värimerkkisillä. On sitten eri asia, toivotaanko sitä standardissa vai ei.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sintturainen

#424
Noissa Minskin kuvissa tuo poitsu näyttää ihan yksiväriseltä, mutta nyt sillä oli selkeästi sävyeroja turkissa. Sillä mietinkin voisko tuo nauha aiheuttaa sitä, mulla ei oo ikinä ollut itellä valkonauhaisia niin ei oo kokemusta niistä...

Ninde

#425
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Hunajalla esiintyy tikkausta ja hilkkakin, niin kuin kaikilla värimerkkisillä. On sitten eri asia, toivotaanko sitä standardissa vai ei.
Ne pitäis sit olla kirjattu hunajan standardiin virheeksi, jos niiden sen mukaan pitäisi puuttua. Tai olla jotenkin muuten mainittu.

edit. Nii ja sitku kävin lukee standukomitean pöytistä niin sieltähän ne löytyy...  XD Kun saadaan vielä päivitettyä tonne nettisivujenkin puolelle ne ni löytyy helpommin.

tintsku

#426
Ninde: Vanhemmat on ky-hu vn ja kyyhkis vkkk. Poikanen on naaras. Voi olla ihan hyvin ruskeat silmät, kun en ole niitä tarkemmin katsot. Suvussa on isän puolella jokunen ruskea silmäinen.

Sukua:
ii. kyyhkis vn
iii. ky-hu umb. vn
iiii. ky-hu vn
iiie. kyyhkis vkkk
iiiei. rs muke umb. (eli keltainen suklaa?)
iiiee. musta vkkk
iie. kyyhkis vkkk
iiei. kyyhkis
iiee. keltainen vn
iieei. keltainen
iieee. kyyhkis vkkk
ie. hopeasuklaa vkkk
iei. hopeasuklaa
ieii. hopeanharmaa umb.
ieie. hopeakyyhkynharmaa
ieiii. hopeanharmaa umb
ieiie. hopeanharmaa
ieiei. ps. hopeanharmaa umb.
ieiee. ruoste
iee. suklaa vkkk
ieei. muke vn
ieee. suklaa
ieeii. musta
ieeie. musta vkkk
ieeei. ruoste
ieee. ps valkonen

ei. muke
ee. kyyhkis vkkk
eii. musta
eie. musta kk
eiei. muke
eiee. kyyhkis vn
eieii. musta
eieie. kyyhkis vn
eiee. kyyhkis vn
eieei. kyyhkis vn
eieee. musta
eei. cinnamon
eeii. suklaa
eeie. ps hopeanharmaa
eeiii. soopelisuklaa
eiie. cinnamon
eeiei. cinnamon
eeiee. soopeli
eee. normaali vkkk
eeei. normaali umb.

Ilmeisesti ei ainakaan creme voi olla, kun ei sitä suvussakaan ole, kuin noi kaksi kaukana?
Minkä värin mie nyt sitten laitan papereihin, kun aattelin tänään ne tehdä?

EmmaTi

#427
Lainaus käyttäjältä: "tintsku"Ilmeisesti ei ainakaan creme voi olla, kun ei sitä suvussakaan ole, kuin noi kaksi kaukana?
Minkä värin mie nyt sitten laitan papereihin, kun aattelin tänään ne tehdä?

Ainakin tuolla poikasten isällä Honeydew:lla on ps luonnonvalkoinen vn veli samasta poikueesta.

Ja emänemä Arielilla on cremen värisiä sisaruksia.

Joten periaatteessa sitä ee:täkin vois putkahtaa.
Kuvasta en osaa sanoa muutakuin että varsinaisia sydäntenmurskaajia koko sakki  :lov

-rauli-

#428
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1716 ... &showAll=1

Minkäs värinen mun Endoo on kun en ole varma :S

kannattaa katsoa muutkin kuvat.

Pähkinä

#429
tintsku Isän sisaruksissa han tosiaan oli ainakin kaksi ps. luonnonvalkoista

tintsku

#430
^ ja ^^En olis huomannukkaan, jos ette olis maininnu :D

Kattelin sen silmiä ja en osaa kyllä yhtään sanoa onko ne ruskeat vai tosi tummanpunaset. Ruskeilta näyttäis ehkä vähän enemmän. Toisella kyyhkis vkkk:lla on myös tummat silmät, samanväriset, kuin tuolla poikasella :pihalla:  Kolmella muulla poikasella on kirkkaan punaset silmät. Ei kai nyt kyyhkis vkkk:lla voi olla, kuin punaset silmät?
Epäilen kyllä ettei tuo creme ole, kun sille on tullu tikkausta enemmän korvien väliin (onko se hilkka nimeltään?). Mikähän ihme värisekotus tuo sitten vois olla?

Edit/ Voiskohan tuo kyyhkis vkkk ollakkin samppanja vkkk? Kun näyttäis, että sillä on ruskeat silmät.

tsiu

#431



Osaisko joku auttaa mua näiden värien selvittämisessä? hu-ky vn? vai hunaja umb. vn? oon ihan hukas näiden värien kans:) ekan äiti on kilppari, väristä en tie, ja isä musta vn.
Toisen vanhemmista ei tietoa, mutta vn laikukas hän ilmeisesti on? mikä mahtaa olla väri?

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1770 ... &showAll=1

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1770 ... &showAll=1

noi kuvat on vähän pieniä, ni ehkä noista linkeistä näkee paremmin...

Anzukka

#432
^Mun villi veikkaus että ylempi on pk creme vn mutta alemmasta en oikeen osaa sanoa kun on niin niukasti väriä kun hän on vn laikukas tai mahdollisesti valkolaikukas lk satiini se ainakin kuvan perusteella on. :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

tsiu

#433
Ok, kiitos:) Mut onko pelkissä cremeissäkin harmaata?

Ninde

#434
Mä veikkaisin et ylempi on (huono) musta keltainen vn ja alempi keltainen vn laikukas. Ylempi on cremeksi mun mielestä hieman oudon sävyinen. Molemmat taitaa olla satiineja, niin se tummentaa väriä. Ja kuviollisilla silmät saattaa näyttää punaisilta varsinkin salamalla otetuissa kuvissa, vaikka hamsu olisikin mustasilmäinen. Minkä väriset silmät tuolla alemmalla on luonnonvalossa?