• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

elli.elmeri

Voi se muuten siitä johtua :) , mutta nytten kun tuli mieleen Syrkkini (Irma) on 1kk3vk niiin minkä ikäisenä oisi hyvä tehdä pentuja? :)

Alkemistin

Tämä kuuluisi oikeastaan tuonne kasvatuspuolelle, mutta suositus on 4-10kk. Kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan ja varautua niihin ikäviinkin kokemuksiin. Täältä poikaspäiväkirjoista http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=9241.1185 voi lukea iloisia ja joskus surullisia tapauksia. Silloin kun kaikki ei mene putkeen (esim. poikanen jää synnytyskanavaa), pitää olla valmiudet hoitaa emo eläinlääkäripäivystykseen. Se on hinnakasta, ja siltikin pahimmassa tapauksessa sekä emo, että poikaset kuolevat. Toisin kuin joskus kuvitellaan, eläinsuojeluasetuksen mukaan eläimen saa lopettaa itse vain joko ampumalla tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman.
Tämä piti mainita ihan siksi, kun on noita mahdollisuuksia joutunut itsekin vastikään pohtimaan. :icon_neutral:

Hippunen

1. Voiko syyrialainen asua 60 litran akvaariossa?
2. Pitääkö pitkäkarvaisen turkkia harjata?

Juu olen tyhmä, olen ennen omistanut vain talvikoita ja aion ehkä ottaa syyrialaisen  :icon_redface:
Helmi-hamsterini kuoli 26.3 2013 :'(

Avatarissa Helmi ♥

Alkemistin

^Mulla on itselläni tuossa 60 litran akvaario, jonka pohjamitat ovat 59 x 32 cm eli on liian pieni syrkille.
Jos pitkiksen turkki harottaa, nukkaantuu tai rastoitttuu, niin voi harjata vaikka vanhalla hammasharjalla. :icon_e_wink: Kannattaa kuitenkin silloin myös lisätä ruokaan jotain ruokaöljyä turkin parantamiseksi. Itse pidän vielä olennaisena min. 20 cm juoksaria - pk:lla umpinaista, siten ettei turkki vain juutu härveliin (kuva: http://www.halimaa.fi/juoksupyorista-jutunjuurta).

Eivätkä nuo mitään tyhmiä kysymyksiä olleet. :no:

Hippunen

Voi kiitos Hajime, ja hyvä ettei olleet typeriä :D
Helmi-hamsterini kuoli 26.3 2013 :'(

Avatarissa Helmi ♥

strauss

Nyt siis ilmeisesti meille muuttaa kesällä/sen jälkeen hamsteri, mutta mietin, että kun kesällä matkustellaan ainakin jonkun verran, niin mitä pieni hamsteri siitä tykkää, kesytyksen ja vapaanapidon kannalta? Periaatteessa muutamia päiviä ne vain olisivat, mutta jotenkin tuntuu, että olisiko parempi ottaa vast kesän jälkeen? Olisi tosin helpompi ottaa kesällä, kun on enemmän aikaa, mutta mitenköhän? Ja yksi pidempi mökkireissu on tulossa (alle viikko kuitenkin), onkohan se ongelma, ja stressaako jos otan mukaan?  Ajomatkakin on lähes kuusi tuntia... Mieluummin ottaisin kesällä ( heinäkuussa vasta onnistuisi) , mutta kumin olisi järkevämpi ja hamsterille parempi?

Alkemistin

Nämä ovat tietty ihan mielipidejuttuja, mutta paljon vaikuttaa sekin miten matkataan.. Jos autossa on tilaa kuskata kunnon asumusta ja esim. ilmastointi, niin matkanteko eläimen kanssa on helpompaa. Takaluukkuun hamsua ei varmaan kuudeksi tunniksi kannata pistää, koska se tavallisesti kuumenee muuta autoa enemmän.
Kuitenkin poikasikäiseen hamsteriin on hyvä tutustua rauhassa ennen stressitekijöitä, kuten jo ilmeisesti ajattelitkin. Jos siis matkaatte parin viikon sisään hamsun kotiutumisesta, niin ehkä on hyvä jättää hamsun tulo syksympään.  :icon_smile:

Jaah, olenpa ollut innokas höpöttämään tässä ketjussa.  :icon_redface:

strauss

#457
Taitaa se olla niin, että otetaan vasta sitten loppukesästä, kun tullaan mökiltä, sitten ehtisi olla n. 2 viikkoa, ja olisin kaksi iltaa pois. Tuon nut ei uskoisi kauheasti haittaavan, sillä lähtöpäivänä neljän aikaan voisin laittaa tuoreruuat jne., sitten yksi ilta pois, ja seuraavana takaisin. Vanhemmat on kotona, joten tästä nyt ei varmaan haittaa olisi? Kesällä kun olisi se pari viikkoa aikaa rauhassa tutustua ennen koulun alkua...

strauss

^ vai olisko parempi olla ilman tuota reissua?

alexandras

#459
Olen hieman ruvennut huolestumaan pikku Nuuskistani, kun minusta tuntuu ettei se kasva tai että se on jäänyt liian pieneksi ? Herra on nyt n. 4kk vanha ja verrattuna tohon vanhempaan poitsuun melko pienen oloinen. Eli onko Se jo täys kasvunen vai kasvaako se vielä ? En usko että pieni kokoisuus olisi ruokinnasta johtuvaa annoin kyllä kaikkea monipuolisesti kun se tuli meille...

Voin koittaa laittaa kuvia kun molemmat ovat vierekkäin niin saisitte käsityksen kuinka paljon pienempi Nuuski on Reetua (vanhempi uros)

Edit: apua tää viesti on mennyt ihan väärään paikkaan, tän piti mennä tonne syrkki puolelle .. Mitenköhän saan sen siirrettyä sinne ?  :dry:

Jadesku

Syrkkini on iltaisin hirveän vilkas, se kiipeää kädelleni häkistä hirveän nopeasti, ja joudun pitämään siitä kunnolla kiinni ettei se hyppää alas. Äsken se teki jotain, jota se ei ole ennen tehnyt, annoin sen jaloitella lattialla jonkin aikaa siinä toivossa että se purkaisi energiaa hieman eikä juoksisi rallia juoksupyörässä ja kalistelisi häkin kaltereita. Kuitenkin minuuttejen kuluttua kun päätin että se on tepastellut huoneessani tarpeeksi ja aloin ottamaan sitä kiinni, se kääntyi minua päin, irvisti minulle ilkeäsi ja ärisi ihan selvästi! Hamsterini on normaalisti kiltti ja lempeä mutta se ärisi, se ei ollut vikinää tai narsketta vaan selvää ärinää. Voiko hamsteri muka äristä? Miksi? :woot: Säikähdin aivan kamalasti kun se alkoi sillä äänellä äännellä kun ei aiemmat hamsteritkaan ole niin äännelleet. Aloin taas ottamaan sitä kiinni joka kesti aika kauan, kun hamsteri keksi leikkiä piilosta pahvilaatikon takana josta sitä oli vaikea saada pois. Mutta siis miksi se ärisi? Eikö se halunnut vielä häkkiin?  :wassat:
Syyrialaiseni,
Khabab, lkr ruoste ?

Lisäksi 2 gerbiiliä ja 3 kissaa

Eve87

Siirsin viestisi tänne  :mhappy:

Hamsterihan kasvaa 6kk ikään asti, eli hamsterisi on vielä melkoisen nuori ja kasvuaikaa on. Jotkut hamsterit voivat tosin jäädä toisia pienemmiksi. Kuten ihmisilläkin, on hamstereissakin eroja.

Miten ruokit hamsteriasi? Mitä siemenseosta syötät?
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

alexandras

#462
Lainaus käyttäjältä: Eve87 - 06.06.13 - klo:06:35
Siirsin viestisi tänne  :mhappy:

Hamsterihan kasvaa 6kk ikään asti, eli hamsterisi on vielä melkoisen nuori ja kasvuaikaa on. Jotkut hamsterit voivat tosin jäädä toisia pienemmiksi. Kuten ihmisilläkin, on hamstereissakin eroja.

Miten ruokit hamsteriasi? Mitä siemenseosta syötät?

Okei no hyvä että saattaa vielä kasvaa :) Eli ruokin sitä samanlailla kun kaikkia muitakin hamstereitani, eli saa Bunny siemenseosta jota oon jatkanu auringonkukan siemenillä, kurpitsansiemenillä, kaurantähkillä (?), vähän pähkinöillä jne kaiken maailman siemeniä. Sitten joka ilta annan jotain tuore ruokaa eli pilttiä tai vihannesta ja välillä keitettyä jauhelihaa, pitäskö mun lisätä vielä proteinin saantia vai onko toi kerran viikossa jotain lihaa hyvä?

Eve87

Se on ihan hyvä, itsekin annan kerran viikossa proteiinipitoiset mössöt hamsuille.

Ehkä tuo hamsteri tulee jäämään hieman pienemmäksi, aika näyttää  :mhappy:

Huolta ei kuitenkaan kannata kantaa, hamsteritkin kehittyvät eri tahtiin.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

liukuhihna

Hei! Tähän keskusteluun saa ilmeisesti kaikki tulla kyselemään? :icon_neutral: ajattelin kysyä, onko tänään saapuneen syyrialaisen uroksen käytös normaalia. pikkuinen möyrii pesänsä alle ja koittaa ilmeisesti päästä pois. myös nurkkaan koittanu möyriä. sitten se menee pesän katolle ja kurkottaa kattoa kohti. viimeiseksi se koittaa nakertaa uloskäyntiä onnistumatta. ruokaa ja vettä on, muttei yhtään sitä vettäkään ole juonut. Pitäisikö huolestua? :icon_cry: pikaista vastausta!! :juuu:
uros: Pinokkio "Tarmo" (29.3.2013)