• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

« edellinen - seuraava »

hipsu123

Moikka! Anteeksi kun aloitan näin lyhyellä aikavälillä jo uuden keskustelun. Mutta olen ostamassa syyrialaista hamsteria. En osaa millään päättää otanko tytön vai pojan. Olen kuullut että tytöt voi haista ja olla ärhäkämpiä. Ja pojista olen kuullut että ovat rennompia mutta niiden hajurauhasia täytyy puhdistaa. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta syyrialaisista, minulla on ollut vain kääpiöhamstereita kumpaakin sukupuolta. Osaisiko joku sanoa kumpi sukupuoli sopii syyrialaisissa minulle kun kuitenkin paljon hamstereiden kanssa puuhaan ja minulle on tärkeää että hamsterit ovat käsikesyjä ja kilttejä. En osaa ollenkaan päättää sukupuolta enkä nimeä. Ajattelin että hamsu voisi olla Viola tai Nasu. Sopiiko teidän mielestä Nasu tytölle vai pojalle? Ja nimeäisittekö hamsterinne mielummin Violaksi vai Nasuksi? :)

Alkemistin

Pojat ovat tosiaan yleensä hieman rauhallisempia, vaikka takuuta siitä ei voi antaa.  :icon_e_wink:
Syrkkien hajurauhasia ei tavallisesti tarvitse puhdistaa, joten älä siitä huoli!

p.s. En antaisi nimeä Nasu kummallekaan sukupuolelle. Viola on kaunis nimi, mutta ehkei sekään pojalle.  Sello?  :icon_cheesygrin: 

Murmelsson

Meillä on ollut kaksi syyrialaista naarasta, ja kummatkin ovat olleet käsikesyjä eivätkä ole koskaan purreet satuttamismielessä (tietääkseni, varovaista maistelua kyllä ilmeni muutaman ensimmäisen viikon aikana).
Siskolla on tällä hetkellä syyrialainen naaras, joka kiipeää itse syliin. Aika vilkkaita ovat olleet omani ja siskon syrkki on myös, eli eivät mitään löllyköitä ole kuitenkaan. :)
Uskon että kasvattaja osaa vähän vinkata mistä poikasesta saattaisi tulla rauhallinen aikuinen.

Nimiasiaan sen verran, että itse tykkään pohtia kasvattajanimestä jotakin lyhennettä tai muuten nimeä, joka tulee mieleen kasvattajan antamasta nimestä. Se on mielestäni hurjan hauskaa enkä oikeastaan edes mieti etukäteen nimiä, katson vain miltä hamsteri sitten näyttää. :D

Marpai

Ihmettelin eilen illalla, kun hamsteri (ikää 2,5kk) heräsi vasta 23.30 aikaan ja sen jälkeen pysytteli paljon mökissään. Kun viimein lähti liikenteeseen; syömään ja juoksemaan juoksupyörässä yms. niin meni heti piiloon, jos menin asumuksen lähelle. Normaalisti tulee uteliaana katsomaan, hakemaan herkkuja tai pyrkimään ulos. Hamsteri ei vaikuta sairaalta, mutta toisaalta mietin kuitenkin, että onko jotain kipuja, kun käyttäytyy noin vai oliko vain sellainen päivä, että haluaa olla rauhassa. Syönyt oli normaalisti, mutta jostain syystä ihan vältteli ihmisen läsnäoloa  :icon_rolleyes:

Alkemistin

Kannattaa tarkistaa hamsterin kunto kädessä, jos vain mahdollista. Jos ei mitään näy tai hamsteri ei arista mitään kohtaa, niin tilanne voi seurata parisen päivää rauhassa.

Marpai

Pari päivää oli tosiaan tuollainen arkajalka ja sitten taas oma itsensä pari päivää. Toissapäivänä otin hamsun aitaukseen juoksemaan, mutta menikin pahvilaatikkoon piiloon ja ei tullut sieltä kuin kurkkaamaan ulos ja meni heti takaisin piiloon. Eilen illalla taas pysytteli mökissään 23.30 asti ja kun tuli mökistä niin säpsyi ja säikkyi minua ja meni piiloon. Annoin olla omassa rauhassa, kun itsekin piti jo mennä nukkumaan. Aamulla oli valppaana ruokakupillaan ja sen näköinen, että livahtaa pakoon samantien, mutta jäikin sitten ottamaan herkkuja kädestä, antoi koskea ja oli taas ihan reipas. Ei kyllä vaikuta yhtään sairaalta eikä arista tms. Ihan kuin olisin täysin uusi ihminen hamsulle, kun noin epäileväisesti suhtautuu. Mitään uutta ja erikoista ei ole tapahtunut lukuunottamatta runsaampaa käsittelyä ja vapaana juoksuttamista ennen tätä outoa käytöstä. Voisiko se sitten olla tämän käytöksen syynä? Tänään olen ollut päivän kotona ja nytkin yläkerrasta kuuluu rapinoita, joten tuntuu valvoskelevan myös päivällä. Mietinkin, että onko asumus liian meluisassa paikassa, kun on yläkerrassa sellaisessa aulassa mihin kuuluu alakerran äänet, portaissa kävelyt ja on ohikulkuliikennettä. Aiemmin ei kyllä tuntunut häiriintyvän moisesta. Ja kuten sanottua niin ei ole joka päivä tuollainen outo vaan välillä ihan normi oma itsensä.

Alkemistin

Tämä taitaa olla jo vähän vanhentunut, mutta jos nyt pikaisesti.

Muutama päivä on hamsterin kesyttämisessä verraten lyhyt aika.  :icon_smile:  Uusi koti uusine hajuineen saattaa ottaa usemmankin viikon, ennen kuin tulokas hyväksyy sen - saati vieraan käden. Se on yksilöstäkin paljon kiinni. Meille tuli pari viikkoa sitten kaksi poikasta, joista toinen sopeutui parissa päivässä ja toinen on edistynyt tuskin havaittavasti.

Pissaamisjälkiä ei välttämättä huomaa muutamassa päivässä lainkaan, varsinkaan jos poikanen pissaa useampaan nurkkaan tai vaikkapa juoksupyöräänsä.

Minz

Hei, pari kysymystä:

Onko kananmunakennon päällä oleva muovi vaarallista, siinä siis missä lukee tiedot yms. ?

Tämä kuuluisi kai ruokintaan, mutta onko kellään kokemusta Vitakraftin Premium Menu Vital-ruoasta kokemusta? Meillä sai prismasta, kirkkaan vihreä pussi. Sisältää näköjään väriaineita...

Juoksupyörän suositus on 20cm mutta meneekö selkä syyrialaisella siinä silti kaarelle?

Kiitos etukäteen :)
lk seepianharmaa uros
Tarinan Lucky Luke "Luke"
7.1.15-

speedy gonzales

En oo ite ainakaan ottanu pois niitä. Mut eikös ne ookki semmosta paperia enemmänki ku muovia. Yleensä ne marketti ruuat ei oo hyviä, kun niissä on just niitä väriaineita sun muita epämääräisiä juttuja. Ite ostan aina eläinkaupasta siemensekotukset. Varmaan joku muu osaa niistä neuvoo paremmin.  :icon_question: Kakskyt senttiä vähintään pitää olla se halkasija. Mulla on aika iso tuo syrkki, niin sillä on se 28cm halk. Nuo isot juoksupyörät on muutenki parempia, kun mulla on ainaki hiljasempi kun pienempi oli.  :juuu:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Verde

On niissä eläinkauppojenkin ruuissa lisäaineita, ei tässä suhteessa ole mitään selkeää marketit vs. eläinkaupat paremmuusjaottelua olemassa...
Useasti on mainittu Freddy Premium ihan hyvänä siemensekoituksena ja meilläpäin sitä saa ainakin Citymarketista. Eläinkauppa sen sijaan tuputti Versele Lagaa, jota ei varmasti kukaan asioista perillä oleva suosittele.

speedy gonzales

Tarkotin lähinnä sitä, että eläinkaupasta ostettaessa näkee ite onko siinnä minkä verran niitä väriaineita.  :icon_e_wink: Markettiruoat on yleensä semmosessa pussissa, mistä ei nää sen ruoan olomuotoa itse. Siinnä on vaan se kuva paketissa. Sen takia ostan eläinkaupasta.  :tongu:
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

gimlixx

#101
^ Jos tarkoitat sellaisia "irtomyyntilaareja" siellä eläinkaupassa (että tosiaan näkee ne ruuat eikä pelkkää pussia), niin itse en taas ikinä ostaisi sellaisesta yhtään mitään. Ei voi tietää kauanko ne ovat siinä seisoneet ja kun eivät kerran ole ilmatiiviistikään, niin ei kiitos. :yaak:

speedy gonzales

#102
Ostan niitä läpinäkyvissä pusseissa olevia, mitkä on valmiiks pakattu hyllyyn.  :yes: Ja sitten aina lisäilen sinne kissan nappuloita. Tosin en tiedä mistä laarista ne on sinne pussiin tullu. Joskus taas sekoittelen eri siemenseoksia keskenään.  :icon_cheesygrin: En ole juurta jaksain tähän siemensekoitus asiaan perehtynyt.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.

Rion

Rehulain mukaan lemmikkiruoan tuoteselosteessa ei ole pakollista ilmoittaa mahdollisia väri- ja säilöntäaineita. Jotkin niistä lisäaineista, joita eläinten ruoissa käytetään, ovat kokonaan kiellettyjä elintarvikkeissa. Ne saattavat aiheuttaa erinäisiä terveydellisiä ongelmia, mm. yliherkkyyttä, kasvaimia ja jopa syöpää, näin muutaman mainitakseni. Esim. askorbiinihappo, tokoferoli, sitruunahappo ja rosmariiniuute ovat huomattavasti parempia vaihtoehtoja käytettäväksi säilönnässä. Jääkin pitkälti ruoan valmistajan omien eettisten arvojen varaan, mitä käyttää ja mitä ilmoittaa. Mutta yksi asia on varma - kuluttaja on aina se, jota yritetään puijata. Olen itse käynyt äärimmäisen kyyniseksi asian suhteen, mutta onneksi nyt on saatavilla muutama hyvä, lisäaineeton vaihtoehto siemenseoksissa, joita tehdessä on oikeasti ajateltukin muutakin, kuin pelkkää rahaa...  :peukku:

Lemmikkieläinten ruokien pakkauksissa on mielestäni kuitenkin pakollista ilmoittaa esim. maksuton puhelinnumero tai jokin muu yhteydenottokeino, josta kuluttaja saa tarkemmat tiedot mm. käytetyistä lisäaineista.

Ja se Versele Laga... ei mitään positiivista sanottavaa.  :eijei:
Pienien tassujen jälkiä siellä sun täällä - matoilla, seinillä, sydämen päällä.

MortimerRiddle

#104
Minulla on kaikkien näiden vuosien aikana ollut vain yksi naaraspuoleinen syyrialainen, mutta se vasta olikin sellainen pakkaus, ettei heti unohda. Sisua, itsepäisyyttä ja tarmoa sillä riitti varmaan kolmen löllykkä uroksen edestä. Se karkaili vaikka kuinka monesti häkistään, oli valtavan kokoinen ja kovin itsetietoinen. Aivan mahtava pikku örkki. Onhan se hieman yleistämistä, mutta mielestäni uros on hieman sopeutuvaisempi ja tyytyväisempi pienempäänkin reviiriin. Toki poikkeuksia aina löytyy.

Ja sitten vielä tuohon toiseen kysymykseen, jokaisen hamsterin kesyyntyminen on yksilöllistä ja välillä eläimen käytös on aika vaihtelevaakin. Minä olen vain katsonut, että jos hamsteri ryntää koppiinsa kun ihminen tulee huoneeseen, se varmaan haluaa olla rauhassa. Minulla on ollut vuosien saatossa vain yksi oikeasti arka hamsteri. Se ei viihtynyt yhtään häkin ulkopuolella. Silloin minulla oli vielä erillinen huone, jossa hamsterit saivat liikkua vapaana niin paljon kuin mielivät, mutta tämä yksilö, nimeltään Sirius, tuskin uskalsi olla siellä. Liikkui vatsa maata viistäen seinustoilla tai sitten vain kyhjötti roskakorin takana piilossa. Häkissäänkin se eli mahdollisimman huomaamattomasti, en edes muista tykkäsikö se juosta pyörässä. Sille kaikki muu paitsi oma häkki oli kauhun paikka, joten annoin sen sitten vain olla omissa oloissaan. Olin ostanut sen väärästä paikasta, joten eiköhän siellä ollut sitten sattunut jotain tramaattista mikä aiheutti tuon käytöksen.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13