• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteripulina osa 9

Aloittaja Nilla, 09.11.10 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Nape

#45
^Ei oo tullut juoksutettua, mutta jos ois aamulla aikaa niin ihan hyvin voisin juoksuttaa :)  Meillä on klo 7-8 aikaan ainaki kaks hamsua hereillä.


Hitsinpimpulat!! Lillan eilen ja toissapäivänä aivasti parit kerrat :|  Ja mä oon mielessäni ollu ärsyyntyny ku se muuraa sen mökkiä niin, että hirvee kasa puruja on lattialla tietysti sitten, niin yöllä ku menin nukkuun, niin se sitte valkeni mulle ko kirkkaalta taivaalta. Sillä raukalla on ollu vilu :(  Sen häkki on osittain ikkunan eessä, paksut verhot kyllä siinä kokoajan, mut silti saanu ilmeisesti vähän kylmää (ongelmaa ei ollut vielä kun asui dunassa). Joten mä tuossa heti siirtelin tavarat pois yhden eteisen lipaston päältä ja siirsin Lillanin häkin siihen.  Onneksi on hyväkuntoisen oloinen, syö ja reippailee kuten ennenkin, nenä/silmät puhtaat, ei vuoda. Joten toivotaan ettei oo tullu mitään flunssatautia sille.

PiiaL

#46
Meillä on projekti "Igor kuntoon" edennyt siten, että tämä meidän laiskiainen on kyllä paljon aktiivisempi kuin aikaisemmin ja paino on tipahtanut sopivasti, ehkä se aktiivisuuskin on tullut sen painon tipahtamisen mukana, kun ei ole niin punkero. Aikaisemmin painoa, löysää sellaista, oli 220g, nyt n. 180g. Löysä se vielä on, mutta jospa se siitä ajan kanssa saisi lisää lihaksia. Joka ilta on juossut joko aitauksessa tai sitten uudessa pallossa, jonka vähän aikaa sitten hankin kokeiluun. Pallosta se on tykännyt, kun saapi koko asunnon siinä haistella ja kun on kokoa sen verran, että saapi pallon maton päälle ja melkein kaikkien kynnyksien yli. Juokupyörä sillä on aina ollut, mutta se ei oikein ole hirveänä siinä tykännyt juosta.

Olen tyytyväinen :) Enempää ei kyllä paino saa pudota, pitää pikkusen enempi ehkä proteiinipitoistakin antaa, kun kuitenkin iso mies kyseessä. Nyt ollut lähinnä kasvis-jyväseosruualla. Hyvä ruokainen on, heti kaikki tuore häviää parempiin suihin kun saa, aina sille on ruoka maistunut :D

HamsterSailor

#47
Olen ruvennut hamsujen painoja keittiövaa'an myötä tutkimaan ja nyt viimisen kk:n aikana oon huomannut, että Sissin paino on noussut sellaset 10g ja rapiat päälle, vaikka se on jo 1v 11kk. Eikä se oo mitään löllöä, vaan oikeen lihasta :) Onko muuten OK, jos n. 2kk 2vk vanha uroshamsu painaa 130g?

Nape

#48
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Meillä on projekti "Igor kuntoon" edennyt siten, että tämä meidän laiskiainen on kyllä paljon aktiivisempi kuin aikaisemmin ja paino on tipahtanut sopivasti, ehkä se aktiivisuuskin on tullut sen painon tipahtamisen mukana, kun ei ole niin punkero. Aikaisemmin painoa, löysää sellaista, oli 220g, nyt n. 180g. Löysä se vielä on, mutta jospa se siitä ajan kanssa saisi lisää lihaksia. Joka ilta on juossut joko aitauksessa tai sitten uudessa pallossa, jonka vähän aikaa sitten hankin kokeiluun. Pallosta se on tykännyt, kun saapi koko asunnon siinä haistella ja kun on kokoa sen verran, että saapi pallon maton päälle ja melkein kaikkien kynnyksien yli. Juokupyörä sillä on aina ollut, mutta se ei oikein ole hirveänä siinä tykännyt juosta.

Olen tyytyväinen :) Enempää ei kyllä paino saa pudota, pitää pikkusen enempi ehkä proteiinipitoistakin antaa, kun kuitenkin iso mies kyseessä. Nyt ollut lähinnä kasvis-jyväseosruualla. Hyvä ruokainen on, heti kaikki tuore häviää parempiin suihin kun saa, aina sille on ruoka maistunut :D

^kuinka kauan tuohon painon pudotukseen meni?
Meillä Ulla painaa 250g, se on kyllä erittäin aktiivinen, energinen ja pääsee joka ilta lenkkeileen + juoksupyörä on käytössä ja ISO häkki. Ulla ei kyllä ole löysä, vaan täyttä tavaraa melkeenpä. Pähkinätön ja auringonkukansiemenetön dietti ollu päällänsä pidemmän aikaa, kasviksia vaan tarjoillut kohtuudella ja ei vaan paino tipu :huh  Olisin tyytyväinen jos tippuis edes 10g. Ulla on kyllä niin energinen, että en käsitä miten sillä ei paino tipu. Ehkä se onkin pelkkää lihasta :lol:

MortimerRiddle

#49
Tuntuu se aika oudolta enää kahden hamsun kanssa vain puuhailla. Olen niin tottunutkin laittamaan suuremman annoksen ruokaa kolmelle, että nyt sitä jää aina harmillisesti paljon yli (tämä varsinkin herkkupuuroa tehdessäni). Olen yrittänyt jämiä kissallekin joskus syöttää, mutta arvatenkin nirppanokka vain kiersi kulhon pöyristyneenä kaukaa. Tyttöä on kamala ikävä, eilen satuin selailemaan hamstereiden hautausmaalle tulleita kommentteja ja alkoi taas hieman itkettämään. Tavallaan taas tuntuu siltä että Sisu olisi edelleen täällä ja onnellisena. Olen tytön kuoleman jälkeen kokenut aivan erilaisia tuntemuksia kuin ennen. Toisaalta olen aivan ylionnellinen, sillä viimeinkin monivuotinen unelmani omasta koirasta näyttäisi käyvän ensikesänä toteen, ja toisaalta taas tuota iloa ja pirteyttä verottaa lievä alakuloisuus jota on edelleen ilmassa. Muuten elämä on ollut kummallisen rauhallista ja tavallista, tavallaan paremmin kuin ennen, koska nyt minulla on aivan uudenlaista toivoa.

Aina välillä pitää tännekin tulla hieman tilittämään :D
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

jensku

#50
^ Sama juttu oli täällä, kun Leevini kuoli. Olin jo niin tottunu tekemään neljälle ja nyt yhtäkkiä kolmelle. Niin kappas vaan teinkin vanhasta muistista neljälle. :(
~Diadem's Hamsterikasvatus ~
Kotisivu - http://diadems.hamsterit.net/
Meidät löytää myös Facebookista! - https://www.facebook.com/JenskunHamsula?ref=bookmarks

PiiaL

#51
Nape: Nyt syksyllä aloin Igorin kanssa dietteilemään, ennen sitäkin tietysti sai liikuntaa, minkä nyt halusi sitten liikkua. Eli oisko ruokavaliomuutoksella tuohon painon pudotukseen mennyt semmoinen nelisen kuukautta. Ruualla se pudotus onnistuu, liikunnalla saa sitten niitä lihaksia. On vaan pakko olla aika ankara ruuan suhteen, kun tuo oli ennen tosi laiska, niin että kulutus oli pieni. Se oli kolmena päivänä viikossa vähän kasviksia, muuten siemensekoitusta, jota lisäsin kerran viikossa. Kyllä välillä tuli noita pähkinöitä noukittua, mutta ei kyllä kaikkia. Niin ja Igor oli tässä välissä myös reilun kuukauden astutuslainassa, jossa kuulema noudatettiin vähähiilihydraattista ruokavaliota. Ehkä kuitenkin eniten putosi nyt kun se tuli sieltä astutuslainasta ja jatkoin tuolla omalla ruokavaliolla sen kanssa.

Igoria taisi meillä eniten lihottaa ne extralisukkeet, puurot, piltit ja muut, mitä nyt kyllä eivät muutkaan aikuiset enää juuri saa, harvemmin kuin aikaisemmin. Mun sisko ruokkii suurinpiirtein pelkästään kasviksilla + siemenseoksella ja hamsterit ovat sopivassa massassa, enempi solakoita kuitenkin ja oi niitä pitkiä tiheitä turkkeja :sydan Siihen suuntaan enempi itsekin kallistunut, voihan sitä välillä tietty herkutella.

Anonymous

#52
Meillä mennään kasviksilla+hedelmillä oikeestaan kokoajan ja toki siemenseosta. Joskus aina jotain omakeittämää puurosörsseliä pikkasen.

Vevve

#53
Meillä kans pääosin siemenseosta ja kasviksia, oikein hyvässä massassa ja paikoin läskejäkin ollaan  :D

Nape

#54
No Ulla on ollu ties miten kauan laihdutuskuurilla mut ei toimi dieetti. Soseita ei ole tarjottu ku tosi harvoin. Joka ilta on iltalenkki yms. En tiedä. Laiskakaan ulla ei ole.
Mä olen siis satavarma että ulla käy yöllä salaa jääkaapilla ;)

lentsu

#55
Mä olen nyt taas antanut Pilttiä, kun on kasvava nuori talossa. Ja pianhan niitä tulee useampikin...  :lov  :D Mutta tosiaan ei kannata ruokkia liikaa puuroilla ja pilteillä, olen itse huomannut, että hamsterit paitsi voivat paremmin, oikeasti elävät pidempään, kun syövät vähän kevyemmin.

Mulla on ollut kaksi flunssa ja kaiken maailman antibioottireaktiot tässä peräkkäin, niin kaikki on vähän viivästynyt, mutta eilen sain VIHDOIN sellaisen Ikean hyllyn, 50 x 83 cm johon noi terrat menee nätisti (kaikki paitsi tuo 50 x 100 cm jätti). Tänään vielä kootaan se niin Ji-Huu.  :)

Gaalaan asti nyt pitäisi kestää, jotta saan nuorison kotiin. Onneksi tässä on vielä vähän askartelemista tuossa huoneessa sitä ennen. Verhot puuttuu ja semmoista. Mä oon siis vihdoin rempannut tuon eläinhuoneen hienoksi!

jensku

#56
Tuli muuten mieleen... Että olen ehkä joskus hankkimassa kääppäriä. Mikä rotu teidän mielestä on enemmän seurallisenpi jne. :) Itseäni hurmaa noi Kiinarit aika paljon. :sydan iselläni on ollut kääppäri viimeeksi n. 10 vuotta sitten joka oli normaali talvikko.  :) Mutta syyrialaisia minulla tulee olemaan aina. :sydan
~Diadem's Hamsterikasvatus ~
Kotisivu - http://diadems.hamsterit.net/
Meidät löytää myös Facebookista! - https://www.facebook.com/JenskunHamsula?ref=bookmarks

Zinde

#57
^Mun käsittääkseni talvikkoja on pidetty kääpiöistä yleisesti helpoiten kesyyntyvänä. Meidän kohdalle tosin sattui todella äksy ja pureva yksilö. Taitaa siis jäädä ensimmäiseksi ja viimeiseksi talvikoksi meillä. Lajien välillä siis voi olla paljon luonne-eroja. Noiden hamsterilajien kuvauksista saa kuitenkin hyvin suuntaviivoja, millaisia ne yleensä on.

Roborovskit taitaa meillä olla kesyimpiä hamstereita, ihme kyllä, koska robojen sanotaan olevan hankalasti kesyyntyviä ja miltei mahdottomia pitää kädessä. Karkuun kyllä juoksevat, jos niitä yrittää terraariossa käsitellä, mutta käsittelylaatikossa ollessaan ovat todella kesyjä ja tykkäävät kökötellä kädellä ihmettelemässä. Yksikään ei ole purrut. :sydan
Seurallisuudesta en osaa oikein sanoa. Eipä noista meidän hamstereista oikeastaan ketään tunnu mun seura kiinnostavan. Puuhailevat mieluummin omiaan. :P

Anonymous

#58
Meillä on kyllä talvikot on roboja kesympiä ja kyllä syrkitkin on seurankipeitä meillä.

Veda

#59
Meillä myös talvikot ja cämpsyt seurallisempia kuin robot :)