Flush&Go -vessapaperirullat, vaarallisia vai ei?

Aloittaja Vevve, 28.11.11 - klo:16:02

Vevve

Nyt on ollut pinnallla keskustelu noiden Flush&Go -vessapaperirullien turvallisuudesta. Joku koira taisi suolitukoksen johdosta niihin kuolla, mutta toisaalta niiden sanotaan olevan tehty vessapaperista jolloin niiden ei periaatteessa pitäisi olla vaarallisia hamstereille.

... valmistajalle sähköpostin lähettäminen lienee seuraava askel.

Valmistajan sivuilla: //http://www.aquatube.es/fi/alkuun.aspx#faq
Turun sanomat: //http://www.ts.fi/online/kotimaa/270303.html

Meven

Joku uutinenhan kertoi myös siitä, kuinka nuita ei oikeasti saisi huuhtoa vessastakaan alas. Eli vaikka olisikin vessapaperia, se menee jotenkin niin pieneksi silpuksi, että tukkii jotakin systeemeitä liikkuessaan putkistossa.

Eli voisin kyllä kuvitella, että ei tää täysin vastaa wc-paperia kuitenkaan. Osanneeko valmistajakaan siis vastata totuudenmukaisesti?

En nyt löytänyt uutista, jossa puhuttiin enemmän siitä koostumuksesta, mutta tässä kuitenkin samantapainen: KLIK.

Edittiä: Niin ja siis tietty tohon olis hyvä saada ihan faktatietoa, mutta noin niinku mielipiteenä, niin ei mun mielestä kannata antaa hamsuille, koska se tuskin on kellekään mikään pakottava tarve..

S.D.G.

^ Ei varsinaisesti pakottava tarve, mutta meillä rullat ovat rakastettuja virikkeitä, enkä haluaisi suoraan sanottuna niistä noin vain luopua. Ensiratkaisuna meillä on yritetty vain ostaa sitä paperia, jossa on vanhanmalliset rullat.  xD

Lainaa GG:n näyttelykeskustelusta:

Lainaus käyttäjältä: "Ely"Ei pitäisi myöskään ajattelemattomasti verrata muita eläinlajeja hamstereihin kun näillä on kuitenkin erilainen elimistö. Koirat saa ilmeisesti helposti suolitukoksen myös vessapaperista (http://omalmalamutes.com/omal/obstruction.htm) kun taas hamstereilla ei vastaavaa ole kai ole tullut vastaan?

Elyllä on musta tässä pointti. Olen itse miettinyt pääni puhki, että jos joku koiranpentu on meinannut rullaan tukehtua, niin voiko siitä vetää suoraan johtopäätöksen, että hamsteritkin olisivat tukehtumassa? Mun mielestä ei, mutta eriäviäkin mielipiteitä on.

Edit. Jep, lukuvirhe. Tokikin tarkoitin tukkeutumista enkä tukehtumista.
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Maiju*

^ Kyse ei siis ole ollut rullaan tukehtumisesta tässä tapauksessa josta minä puhuin, vaan rullan aiheuttamasta tukoksesta suolessa.

En jaksa nyt näyttelyketjusta kaivaa lainauksia mutta Elylle piti vastata että turhaanpa noi vesilaitokset ei suosituksiaan anna, kyllä siinä aina on aina joku fakta taustalla. Ja tuskinpa taloyhtiötkään noita kieltäisivät jos ongelmia ei olisi ollut.
Voin kysellä isältäni tarkempia tietoja mikä noissa rullissa aiheuttaa sen että niiden hajotukseen vaaditaan enemmän kemikaaleja kuin normivessapaperin.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Ely

"Turun Vesiliikelaitoksen liikelaitosjohtaja Irina Nordmanin mukaan huolena ei ole se, etteivätkö Flush & Go -hylsyt hajottuaan kulkisi ongelmitta viemäriverkostossa. Hän näkee suuremman ongelman siinä, että lupa yhden tuotteen huuhtomiseen alas wc:stä saattaa harhauttaa kuluttajaa luulemaan, että niin voi tehdä myös muille tuotteille."
http://www.sata.fi/index.php?mw=&option ... 8705&cat=1

jonna

Mä en näkisi noita ko. hylsyjä hamsuille vaarallisina, koiranpentu ja hamsteri käsittelee kuitenkin rullaa ihan eri tavalla  :D  ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun omatkin koirat on normihylsyjä pihistäneet ja pistelleet poskeensa. Ulos ne on kaikki kuitenkin tulleet ihan normaalireittiä.

Hamsu ei kuitenkaan syö tai niele sitä paperia kuten koirat jotka voi vetäistä melkoisen klimpin mitä tahansa materiaa kerrallaan. Koiran kitusiin menee kokonaisena jos jonkin näköistä tavaraa, yksi paperihylsy on sieltä pienimmästä päästä kuitenkin (oma 4kk hauvavauva nielaisi mm. kokonaisen rastaan yhtenä palana). Suolen voi tukkia paljon pienempikin esine tai asia jos oikein huono tuuri käy.

Paperi kuin paperi, kaikki ne loppujen lopuksi on samaa raaka-ainetta  ;)

Pertti

No mä en näkisi tässä mitään suurta syytä hysteriaan - eihän talouspaperiakaan ole kovin suotavaa vessanpönttöön heittää koska se aiheuttaa tukoksia, mutta silti sitä kyllä on käytetty hamsuilla iät ja ajat... :)
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Vevve

Ely

Menee kyllä hysterian puolelle jos varovaisuudelle ei ole mitään todellista perustetta :P Tuo hylsy hajoaa ihan samalla tavalla mössöksi kuin vessapaperi, pienemmiksi paloiksi vaan jos tarpeeksi sekoittelee. Silloinhan vessapaperiakaan ei kannata antaa jos mössöytyminen huolettaa.

Tuolta valmistajan sivuilta selviää syy sille miksi nuo on keksitty:

"Maailmanlaajuiset kuluttajatutkimukset ovat osoittaneet selvästi, että siivoamatta jätetyt tyhjät hylsyt ja epäsiistit kylpyhuoneet ovat suuri riesa ja melko usein jopa suoranainen riidanaihe kodeissa. Kuluttajatutkimukset teki riippumaton tutkimuslaitos USA:ssa ja 13 muussa maassa, ja "huuhdottava hylsy" oli houkuttelevin vaihtoehto luetelluista innovatiivisista vaihtoehdoista. Tosiasia on, että 50 % kuluttajista ei pidä perinteisiä hylsyjä kätevinä, ja käytännössä alle  50 % hylsyistä päätyy kierrätykseen.

Siksi tuomme markkinoille Flush&Go®-hylsyn, joka on ainoa hylsy, jonka voit huuhtoa alas wc:stä. Kuluttajat, jotka nykyisin kierrättävät hylsyt, voivat kierrättää myös Flush&Go®-hylsyt. Niitä kuluttajia varten, joista perinteinen pahvihylsy on hankala riesa, tuomme vaihtoehdoksi uudenlaisen hävitysmenetelmän. Olemme suorittaneet täydellisen elinkaarianalyysin ulkopuolisen asiantuntijaryhmän kehittämällä menetelmällä. Tulokset vahvistavat, että Flush&Go®-hylsyn ympäristövaikutus vastaa perinteisen pahvihylsytuotteen ympäristövaikutusta."

Ely

^No mutta on ne koirat saaneet suolitukoksia vessapaperistakin? Ja toisaalta kuten jonnakin tuolla kirjoitti niin jotkut koirat taas ei kärsi moisesta yhtä helposti. Koiranpentujen ruuansulatus (viitaten siihen aiheeseen liittyvään uutiseen) ei taida toimia yhtä hyvin kuin aikuisten muutenkaan.

Pertti

Tietysti hysteria ja varovaisuus on kaksi eri asiaa - siksi ainakin minä nimenomaan puhuinkin hysterian välttämisestä, enkä ketään kehoittanut varomattomuuteen.  :)

Joka tapauksessa, itse en näkisi flush&go-hylsyjä yhtään sen vaarallisempana tai vaarattomampana kuin tavallisia hylsyjä. Ei ole mun mielestä aiheellista niitata ko. tuotetta vaaralliseksi hamstereille sillä perusteella, että koira on saaanut siitä suolitukoksen. Näen ihan yhtä todennäköisenä että koira saa suolitukoksen vaikkapa kananmunakennosta. Itselläni ei juuri nyt riitä aika (eikä oikeastaan mielenkiintokaan) tutkia mikä ainesosa tai ominaisuus erottaa flush&go-hylsyt tavallisesta hylsystä. Mikäli jollain aikaa ja halua riittää, oli se se mukava saada selville. Parhaimman käsitykseni mukaan sillä tietolähteellä on hyvinkin helppo saada vahvistus varovaisuudelle - tai varomattomuudelle.

Noin maalaisjärjellä en vain itse suostu tajuamaan että ko. hylsyt olisivat jollain tavalla riskialttiimpia kuin muutkaan paperit/pahvit mitä hamstereilla virikkeenä pidetään. En myöskään näe tuon hylsyn hävittämistä viemäriverkoston kautta yhtään pahempana vaihtoehtona kuin vessapaperinkaan hävittämisen samaa tietä. Olettaen ja näin hölmönä markinnoinnin uhrina uskoen, että valmistajan antamat tiedot pitävät paikkansa. Tosin mielestäni niihin tietoihin on Suomessa pystyttävä luottamaan. Mikäli näin ei ole, on siinä jo aineksia suurempaankin juttuun. Joka tapauksessa mun mielestä toi keksintö on varsin 'hauska', joskaan näin puulämmitteisessä talossa ei noiden pahviroskien hävittäminen ole mikään varsinainen ongelma  :D Ja ainakin meillä maalla on vielä kaupassa hyvä valikoima vessapaperia tavallisellakin hylsyllä!

Tietystikään varovaisuus ei koskaan ole turhaa ennen kuin se on todettu turhaksi, ja parempi katsoa kuin katua :)
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Meven

LainaaNoin maalaisjärjellä en vain itse suostu tajuamaan että ko. hylsyt olisivat jollain tavalla riskialttiimpia kuin muutkaan paperit/pahvit mitä hamstereilla virikkeenä pidetään.

Mun mielstä ei voi verrata flushia tavallisiin pahveihin/papereihin, koska niissä ei periaatteessa ole mitään samaa. Vain vessapaperiin sen sijaan voi verrata, vaikka en vain jotenkin usko, että paperi ja hylsy on oikeasti samaa materiaalia ihan täysin. Jotainhan vevven testikin jo kertoo.

Siihen en minä eikä kukaan mukaan osaa sanoa mitään, että ovatko hylsyt oikeasti vaarallisia, mutta teen samoin kuin lentsu. Jos ei kenenkään hamsu ole vaikka tulevan puolen vuoden aikana, kovassa käytössäkään, saanut mitään tukoksia, varovaisuus luultavasti vähenee. Tai vaihtoehtoisesti jos joku pystyy todistamaan vaarattomuuden, on asia sillä selvä.

Hölmöintä tässä on se, että tästä kiistellään mielipideasiana, vaikka faktoja tässä vaan kaivattaisiin.. Mutta siksipä en aio myöskään ottaa enempää kantaa tähän enää, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. (:

Maiju*

Lainaus käyttäjältä: "Ely"Enpä löytänyt muuta aiheeseen liittyvää kuin tämän, en sitten tiedä missä ne vesilaitokset niitä suosituksiaan antaa :S
Mm. paikallislehdessä, mun lähteeni kun eivät ole Turusta niinkuin sinun linkkisi.  ;)
Mutta joo, turha vääntää jos ei tieto kelpaa.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Ely

^Tieto kelpaa toki, kiinnostaisi vaan lukea ne itse, eikä vain tulkintoja :)

http://www.eko-kymppi.fi/uploads/files/ ... 070911.pdf

Vaikuttaa vaan siltä ettei haluta 1) ylimääräistä jätettä käsiteltäväksi 2) antaa kuvaa että muutakin voi heittää vessanpönttöön.

En ole pakottamassa ketään käyttämään noita huuhtohylsyjä tai ole markkinoimassa niitä parhaimpina juttuina ikinä, mutta toivoisin jotain raskauttavia todisteita niiden haitallisuudesta jos niistä lähdetään varoittelemaan vain yhden lehtijutun vuoksi.

En myöskään näe syytä epäillä miksi ne eivät olisi uudelleen muotoiltua vessapaperia vain koska valmistaja tykkää sen mainita sivuillaan.

Heli

Kuinka virallinen tieto tää koiran suolistotukos juttukaan on? Että onko edes varmaa että on johtunut vessapaperirullan hylsystä? Ja montako se niitä oikein oli vetänyt.  :D

Mutta juu, hamsterit ei taida yleensä nuita syödä ja jos niitä tukoksia kuitenkin pelkää niin kannattaa jättää myös ne pesätarpeiksi käytetyt vessapaperisuikaleet pois.
Destiny's hamsterit 2001-2009