• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Marla

Lainaus käyttäjältä: metsku - 09.04.12 - klo:09:59
Kohta joku tulee tähän sanomaan, että ei tarvitse häkin olla noin iso mutta kyllä sen tarvitsee jos haluat antaa syrkillesi elämisen arvoisen elämän. Ajattele asiaa niin, että hamsteri liikkuu öisin luonnossa kymmeniä kilometrejä. Ei ole oikein sulkea sitä pieneen tilaan.
Isompi on toki aina parempi (kuten Minnaw totesikin viestissään) ja on hienoa jos panostaa tilaan ja virikkeisiin, muttei se mitä sinä itse koet parhaaksi tarjota omille hamstereillesi tarkoita, että muidenkin pitäisi tehdä siten. On hyvä tarjota inspiraatioita isoihin asumuksiin, mutta et voi väittää faktana, ettei hamsteri voisi elää arvoistaan elämää myös siinä hamsterdunassa. Aiheesta on väännetty sivukaupalla niin täällä kuin muuallakin netissä päätymättä mihinkään uuteen johtopäätökseen, joten sen puoleen ei liene tarvetta jatkaa.

metsku

Ei väännetä mutta pieni leikkaus tosiasioihin ei haitanne?

1. Hamsteri on liikkuva eläin joka liikkuu kilometritolkulla luonnossa. Sille siis kannattaa myös lemmikkinäkin tarjota mahdollisimman paljon tilaa liikkua.

2. Tutkimuksin on osoitettu (ja tämä lie kaikille selvää muutenkin), että eläinten hyvinvointi paranee merkittävästi kun sillä on virikkeitä. Niitä virikkeitä mahtuu isoon tilaan paljon enemmän kuin pieneen tilaan. (Voin etsiä tutkimuksen jos joku haluaa).

3. Hamstereilla (ja muilla jyrsijöillä) esiintyy häiriökäyttäytymistä kuten dunan puremista, kaltereiden paukuttelua, stereotyyppistä pomppimista, juoksupyöräaddiktiota ym. Tutkimuksin on osoitettu, että ISOMPI ASUMUS ehkäisee tätä häiriökäytöstä MERKITTÄVÄSTI.

4. Ei ole yksinkertaisesti olemassa syytä miksi yhtä tai muutamaa lemmikkihamsteria pitäisi pienessä hamsterdunassa. Mielestäni lemmikin hankinnan yksi iso ilo on nimenomaan tarjota sille mahdollisimman iso ja viihtyisä asumus ja se ei todellakaan tarkoita hamsterdunan kokoista asumusta.

5. Voi itse miettiä onko kivampi asua ahtaasti vai tilavasti.

mesis

En tiedä, onko kysymykseni oikeassa osiossa, mutta olisi kiva jos joku vastaisi, kun en läytänyt haulla tähän vastausta. Siispä, minulla on yli 2 vuotta vanha urossyyrialainen. Luin jostain, että vanha hamsteri ei enää niin mielellään nakertele kovaa ruokaa, ja sen hampaat saattavat kasvaa pitkiksi. Sanokaahan, miten te katsotte hamsterin suuhun. Itse en onnistunut. Vai olisiko paras viedä eläinlääkärille, joka tarkastaisi hampaat?

metsku

Jos hamsterisi syö ja käyttäytyy ihan normaalisti niin ei sen hampaissa mitään vikaa ole. Ongelmat hampaissa näkyy syömättömyytenä, ehkä aggressiivisuutena tai pahimmassa tapauksessa kuolaamisena.

Hampaat tarkistetaan vaan avaamalla suu ja katsomalla. On kyllä melkoisen vaikea itse päätellä onko ne legot sopivan pituiset vai ei.

Mä en tarkista omiltani hampaita paitsi jos yllä mainitsemiani oireita ilmenee. Koskaan ei ole vielä ilmennyt yhdelläkään jyrsijällä tosin.

mesis

Kiitos Metsku vastauksesta. Edellä mainittuja oireita ei ole, ja eilen kuulin sen nakertelua, joten huojennus on suuri.

Lainaus käyttäjältä: metsku - 10.04.12 - klo:22:05

Hampaat tarkistetaan vaan avaamalla suu ja katsomalla.
Helpommin sanottu kuin tehty  :icon_e_biggrin: Meidän hamsu ei tykännyt avata suuta, enkä tiedä, miten sen väkisin auki saa, mutta nyt ei ole sitten tarviskaan saada :)

metsku

Joo, seuraile hamsterin vointia ja kiikutat sen sitten lääkäriin jos jotain oiretta tulee.

Ely

Kokeile vetää hamsterisi poskia taaksepäin kunnes saat hellävaraisen niskaotteen, niillä on poskipussien ansiosta niin löysää nahkaa ettei se satu, epämiellyttävältä saattaa kyllä tuntua :)

Tein nopsan video-ohjeen:
http://www.youtube.com/watch?v=IqFrkQpKNDE
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

mesis

Lainaus käyttäjältä: metsku - 11.04.12 - klo:08:42
Joo, seuraile hamsterin vointia ja kiikutat sen sitten lääkäriin jos jotain oiretta tulee.
Joo, näin teen :)

mesis

Lainaus käyttäjältä: Ely - 11.04.12 - klo:08:51
Kokeile vetää hamsterisi poskia taaksepäin kunnes saat hellävaraisen niskaotteen, niillä on poskipussien ansiosta niin löysää nahkaa ettei se satu, epämiellyttävältä saattaa kyllä tuntua :)

Tein nopsan video-ohjeen:
http://www.youtube.com/watch?v=IqFrkQpKNDE
Kiitos! Täytyypä kokeilla, jos onnistuu. Helpolta näytti tottuneissa käsissä :)

wiidii

Minun mielestäni hamsterin perushoitoon kuuluu hampaiden tarkistus säännöllisin väliajoin, kuten myös mahdollisten rakenneongelmien tarkistus (esim. irronnut rintalasta). Monesti hammasongelmia ei näe tarpeeksi ajoissa ns. ulkoapäin ja hamsteri ehtii laihtua todella paljon ennen kuin ongelman huomaa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

mesis

#415
Lainaus käyttäjältä: wiidii - 11.04.12 - klo:11:45
Minun mielestäni hamsterin perushoitoon kuuluu hampaiden tarkistus säännöllisin väliajoin, kuten myös mahdollisten rakenneongelmien tarkistus (esim. irronnut rintalasta). Monesti hammasongelmia ei näe tarpeeksi ajoissa ns. ulkoapäin ja hamsteri ehtii laihtua todella paljon ennen kuin ongelman huomaa.
Kerro lisää tästä irronneesta rintalastasta. Miksi se irtoaa, ja miten sen huomaa? Viedä tietysti eläinlääkärille, mutta joutuuko hamsterin sitten lopettamaan, vai mitähän sille tehdään? Otan mielelläni vastaan kaikenlaista tietoa.

wiidii

Hamsterin rintakehäsäs (masun yläpuolella). Tuntuu sellaisena piikkinä, kovana, ehkä hieman liikkuvana "palana". Käsittääkseni johtuu esimerkiksi siitä, että rintalastaa paikallaan pitävä rusto on rakenteellisesti heikko.
Terveydellisistä seikoista en sen kohdalla uskalla sen enempää sanoa, en ole selvittänyt (vielä) miten vaikuttaa hamsterin elämään. Meillä on yksi tällainen tapaus ollut ja ihan normaalisi eli kyllä parivuotiaaksi asti.

Niin, ja koska on rakenteellinen virhe, ei "rintapiikkistä" hamsteria saa käytätä jalostukseen, on siis mm. ulkomuotoluokassa hylkäävä virhe.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

mesis

Kiitos tiedosta. Meillä ei muutenkaan käy jalostukseen, kun sillä on knikki. On ihan lemmikkihamsu vaan  :)

Henni

#418
Kyselisin, että kun minulla on nuori syrkki, joka on kovin energinen. Kannattaako sille pistää juoksupyörä nyt jo vaikka se on vasta 1,5kk? Iltaisin pääsee juoksemaan, mutta öisin kaipaisi liikuntaa myös. Onko jotain haittaa pyörästä noin pienellä?
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

spellcaster

Ei kai siitä mitään haittaa ole, kunhan hamsteri ei juokse siinä sitten 24/7. Ja kunhan varmistat että pyörä on riittävän iso ettei selkä mene notkolle :)