Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Olive

Kiitos, tää täytti mun mustan aukon täydellisesti :)
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

sinnajee

Hei!

Olen tässä jo jonkun aikaan yrittänyt perehtyä tuohon värigenetiikkaan mutta jotkut asiat ei vaan tunnu mahtuvan päähän. No, ehkä ajan kanssa sitten xD
Mutta siis kysymys kuuluu, minkä värisillä syrkeillä kannattaa/saa astuttaa lk musta valkonauhainen hamsteri?
Ja kysyisin samaa kysymystä tämän värin kanssa kuin lk suklaa valkonauhainen?
Katoin noita keillettyjä yhdistelmiä, mutta siellä oli vaan pari, ei lukenut että noita ei saisi astuttaa tietyillä väreillä, SIIS jos oikein ymmärsin.

Toinen syrkin väri mikä noiden lisäksi pistää silmään on creme. Saako sillä astuttaa jommalla kummalla noista? Astuttaisitko itse esim lk creme ja lk musta valkonauhainen? Ja minkähän värisiä poikasia sieltä syntyisi mahdollisesti?

Kiitos jos joku jaksaa vastaa näinkin hömöihin ja vielä epäselviin kysymyksiin  :oops:

Olive

Minkä värisiä jälkeläisiä olisi tarkoitus saada aikaseksi?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

wiidii

Ensinnäkin, valkonauhainen kuviona periytyy erityisesti, tässä kaavio:
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Valkonauhaisuus periytyy hiukan erityisesti - valkonauhainen hamsteri voi olla geneettisesti BaBa (saanut alleelin molemmilta vanhemmilta) tai Baba (saanut alleelin toiselta vanhemmalta). baba on nauhaton hamsteri.

BaBa + BaBa = kaikki poikaset BaBa-nauhallisia
BaBa + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia
BaBa + baba = kaikki poikaset Baba-nauhallisia
Baba + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia, osa baba eli nauhattomia.
baba + baba = kaikki poikaset nauhattomia.

Koska on periaatteessa mahdotonta tietää, onko nauhallinen hamsteri BaBa vai Baba, selviää vain kokeilemalla mitä syntyy. Joskushan voi käydä myös niin, että syntyy vain nauhallisia vaikka voisi syntyä nauhattomiakin, tai toisinpäin.

Musta on geneettisesti aa, suklaa taas aabb eli ruskeasilmäinen musta - poikasten värit riippuvat todella paljon siitä, millaisen yhdistelmän tekee. Esimerkiksi jos yhdistäisit mustan ja suklaan, ja oletetaan että musta kantaa ruskeasilmäisyyttä (eli bb), voisi poikasista syntyä mustia (aa) ja suklaita (aabb). (Ei ruostetta kuten väitin. :D)
Cremen ja mustan yhdistelmästä voi syntyä vaikka minkälaista mielenkiintoista poikasta, riippuen siitä, millaista sukua vanhemmat ovat.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

sinnajee

Kiitos todella paljon sinulle! :)

Aya

LainaaEsimerkiksi jos yhdistäisit mustan ja suklaan, ja oletetaan että musta kantaa ruskeasilmäisyyttä (eli bb), voisi poikasista syntyä mustia (aa), suklaita (aabb) ja ruosteita (bb).
anteeks nyt vaan mut miten sä saat mustasta ja suklaasta ruostetta?  :P jos yhdistää mustan (joka kantaa ruostetta) ja suklaan, niin silloinhan kaikki poikaset saa molemmilta vanhemmilta a-geenin (eli ovat aa) sekä joko yhden tai kaksi b-geeniä, joilloin ne ovat joko aabb tai aabB eli suklaita tai mustia.

wiidii

^Näköjään ihan itse keksimällä.  :D  Tajusinkin juuri että tottakai se a menee jokaiselle. Hyvä että on aina joku korjaamassa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

^Mullaki käy tommosia ajatusvihreitä tuon tuosta. Välillä ne on ihan jopa tyystin nolostuttavia  :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Katar

Kuinka helposti erottaa saman poikueen homotsygootin ja heterotsygootin hopeanharmaan toisistaan?
Vai voiko ne muistuttaa todella paljonkin toisiaan?
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Katar

Lainaus käyttäjältä: "emmely"ite haluisin kasvattaa syyrialaisia mutta nää värit vaa ei oo jääny päähän nii en uskalla oikeen edes aloittaa...

Mitä värejä ei saa yhdistää?
Miksi?

Onko jotain väriä mitä saa yhdistää vaan jonkun tietyn värin kanssa?
Mitkä värit ja minkä takia?

Onko missään kuvaa knikistä?

Kasvatuksen oon ajatellut aloittaa sitten parin vuoden päästä kun olen täysi-ikäinen ja nämä asiat ihan syvällä päässä.

kannattaa lukee tää triidi huolellisesti kokonaan läpi sekä tämä
Kannattaa itse vähän yritellä etsiä sitä tietoa. Eikä hamsterinkasvatus mitään yksinkertaista ole  :roll:
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

windi

Lainaus käyttäjältä: "Katar"kannattaa lukee tää triidi huolellisesti kokonaan läpi sekä tämä

No eikös se nyt kummiski ole parempi että kyselee jos ei tiedä, eikä mene tekemään jotain mistä ei ole mitään hajua?
Enkä nyt tarkota sitä että kaikki pitäis tulla valmiina ilman että ite näkee vaivaa informaationsa eteen, mutta silti :)
Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

Mustikkamaan

Juu, aina kannattaa huolellisesti lukea ensteks varsinkin nää jalostustriidit (aikaahan se toki vie), mutta kyllä itsekin olen todennut, notta moni irrallinen informaatio menee ohi. Siksi saa tottakai kysyä, jos joku ei mennyt jakeluun sellaisenaan :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

susu

Tuli muuten vain mieleen, luin jostain, että normaaleja ja huskyja roboja ei saisi jalostaa keskenään? Ja että tuloksena olisi silmättömiä tai turkittomia poikasia  :huh  Mutta olen aina luullut että kaikenvärisiä roboja saa yhdistää  :c8  Mitenköhän asia on, osaisiko joku valista tiedon sekittamaa pientä ihmistä..?  :roll:
Nipsu & Räpsy <3

Elliska

Normaaleja ja normaaleja huskyjä voi yhdistää keskenään.

venomenom

jos yhdistää mustan uroksen jonka takana on mustan lisäksi "oranssin näköinen punasilmäinen" väri, joiden yhdistelmästä siis tuli mustaa pelkkänä, valkonauhasena, kilpparina ja vkkk:na mustan naaraan kanssa jonka takana on ps cremeä ja mustaa (siis näiltä eläimiltä tunnetaan vain vanhemmat ja sisarukset), niin mitä on odotettavissa? mustaa, norrea ja kyyhkynharmaata?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]