Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

HaKeNi

Osaisko joku sitä tarkempaa tietoo kertoa...? Kiinnostas muakin...
I´m back!

Anonymous

Osaisiko joku sanoa minkä värisiä poikasia tulisi yhdistelmästä pk cinnamon ja pk ps valkoinen? Ainakin pitkäkarvaisia ja punasilmäisiä, eikö?

PiiaL

^Pitkäkarvaisia ja kaikki poikaset olisivat punasilmäisiä, mikäli cinnamon(pp) ei kanna cd-geeniä (ps valkoinen on cdcdpp), poikaset olisivat todennäköisesti kaikki cinnamoneja.
Tietysti jos molempien takaa löytyisi muita resessiivisiä geenejä, joita ne kantaisivat, voisi muitakin punasilmäisiä värejä mahdollisesti putkahtaa poikueeseen.

venomenom

mistä risteytyksistä tulee kyyhkynharmaata?

(kovasti oon yrittäny päntätä muttei mee kaaliin kun en tajua sitä logiikkaa)

wiidii

Myös kyyhkynharmaan ja punasilmäisyyttä kantavan mustan yhdistelmästä tulee kyyhkynharmaata, eli ihan oikein olet pohtinut.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

venomenom

ai pitääkö molempien vanhempien pitää kantaa punasilmäisyyttä, jotta tulee punasilmäsiä lapsia?

Pähkinä

Pitää.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "venomenom"yritin ketjua selailla mutten mistään löytänyt vastausta tähän: jos mustan (aa) ja cinnamonin (pp) yhdistää, niin eikös sieltä tule sitten kyyhkynharmaata (aapp)? ja jos cinnamon ei kanna mustaa sieltä ei tule mustaa? entäs mites cinnamonin laita jos musta ei kanna sitä?
Jos cinnamon ei kanna mustaa eikä musta punasilmäisyyttä (pp), syntyy vain normaalia.

Jos cinnamon ei kanna mustaa, mutta musta kantaa punasilmäisyyttä, syntyy normaalia ja cinnamonia.

Jos cinnamon kantaa mustaa, mutta musta ei kanna punasilmäisyyttä, syntyy mustaa ja normaalia.

Jos cinnamon kantaa mustaa ja musta punasilmäisyyttä, syntyy kyyhkynharmaata, mustaa, cinnamonia ja normaalia.

Resessiivisten värien/ominaisuuksien on tultava kummaltakin vanhemmalta, jotta se voi näkyä poikasen ulkoasussa.

Annu_89

Laitan tän nyt uudestaan tänne kun ei kukaan vastannut...

Pari kysymystä jäi kuitenki mietityttämään..
En siis ole poikasia kunvasta suunnittelemassa, parin vuoden päästä ehkäpä, mutta silti haluan ottaa selville asioita jo nyt. Ja mistä sitä tietää vaikka aikaisemminkin :oops:
Mutta niin. Kaikki kysymykset ei koske edes MINUA haluan silti vastauksen. :D
1) Mikäli minulla olisi esim. kaksi campbellia(tyttöä) ja vaikkapa kaksi poikaa. Pojat asuisi kaksin, ja tytöt kaksin. Päättäisin tehdä poikasia, karkeasti ajateltuna pistäisin toisen tytön pojan seuraksi ja toisen toisen (tuskin kuitenkaan kahta poikuetta tekisin samaan aikaan mutta karkeasti sanottuna). Kun synnytys on tapahtunut ja poikaset löytäneet uuteen kotiin, voiko näitä kahta tyttöä enää pistää yhteen? Olkoon nyt vaikka sisarukset, mutta siis ennen astutusta asuneet yhdessä. Vai onko erakoituminen tms. tapahtunut?

2)Siirrytään syyrialaisiin. Tuota genetiikkaa olen nyt lukenut nettisivuilta mitä olen löytänyt. En kuitenkaan osaa vielä "todennäköisyyksiä" havainnollistaa, vaikka ymmärränki nämä dominoivat ja resessiiviset tms. Voisiko joku vääntää rautalangasta?

3) Liittyen genetiikkaan. Minulla on nyt naaras ja uros syyrialaiset. Naaras on pk soopeli ja uros pk musta.
Naaraan suvussa on i. pk sooepli, e. pk soopelisuklaa
Uroksen suvussa on i. lk musta vn, e. pk creme
Minkälaisia vauvoja voisi mahdollisesti olla tulossa, jos päättäisinkin jo nyt nuo yhdistää. Ajatuksissa siis olisi että en nuita edes yhdistä vaan joskus hamassa tulevaisuudessa jotkut muut, mutta jos jos jos.. ;)

Kuitenkin tuntuu, että jos joku kertoisi noista esimerkit että mitä VOISI tulla niin ehk se genetiikkakin uppoisi paremmin kun saisi katseltua että tommosesta ja tommosesta tuleekin tuollaisia ja tuollaisi. :D

eka kysymys nyt ei tänne liity mutta menköön..

Ninde

^Vastaukset kahteen ensimmäiseen:

1.) Takaisin yhdistäminen onnistuu hyvin harvoin. Usein kannattaa jättää poikanen uudeksi kaveriksi.

2.) Ihan mahdottomuus lähteä listaamaan kaikkia todenäköisyyksiä, eri yhdistelmiä ja niistä mahdollisesti syntyviä värejä on niin paljon. Tuossa aikaisemmin listasin vaihtoehtoja yhdistelmästä musta x cinnamon, huomaat varmaan miten paljon jo näistä kahdesta väristä on mahdollisuus versioida eri vaihtoehdoilla! :)

Annu_89

Niinhän se varmasti on vaikeaa, vielä tällaselle keltanokalle kun minä  XD
Mulla on jotenkin niiin huono joku matemaattinen pää tms. että ei tuo genetiikka uppoa kovin helpolla. Pitäis olla joku sivu missä ihan tyhmimmillekki selitetään tuo asia. Joitain sivuja kuitenkin olen löytänyt mutta ne tuntuu olevan sellaisi missä selitetään asiat niin pääpiirteisesti.. Onko musta ja soopeli siis dominoivia vai resessiivisiä? Menen ihan sekaisin noissa kun "Dominoivan ominaisuuden alleelia merkitään yleensä isoilla kirjaimilla, resessiivistä pienillä." (lainattu http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm) mutta sitten samaisella sivulla "Iso kirjain tarkoittaa tässä tapauksessa toisen crème-alleelin puuttumista".. Mistä siis nään/tiedän että mikä tarkoittaa että on dominopiva, mikä sitä että tietty alleeli puuttuu?
Joku pitkäjänteinen nyt vääntää mulle  :grin  :grin

venomenom

kiitti ninde. rupee pikkuhiljaa mullekki valkenee tää systeemi =)

PiiaL

Lainaus käyttäjältä: "pikkutiikeri_86"Voisiko joku vääntää toisellekin keltanokalle  :D Ymmärrän sen, kun "taulukkoon" laittaa kaksikirjaimiset, mutta menen ihan sekaisin jos yhdistää esim cdcdpp ja pp. Voisiko joku vääntää rautalangasta miten "pitkäkirjaimiset" värit periytyy? Äh, en osaa edes selittää asiaa  :oops:  :(

Värit merkitään geenipareina, kuten pp ja cdcdpp. Eli jokaista geeniä on kaksi, dominoivilla väreillä toinen kirjain/kirjainpari merkitään pienellä(ensimmäinen kirjain/ensimmäisen kirjainparin ensimmäinen kirjain aina isolla), mikäli hamsteri on saanut geenin vain toiselta vanhemmalta, eli on heterotsygootti(dominoivia ei voi kantaa, eli ne periytyvät suoraan fenotyypistä ,eli ulkoasusta, ainakin toiselta vanhemmalta). Mikäli hamsteri on saanut dominoivan geenin molemmilta vanhemmiltansa, eli on homotsygootti, molemmat geenit merkitään isolla. Resessiiviset geenit merkitään aina pienellä ja ne on aina saatava molemmilta vanhemmilta, jotta resessiivinen ominaisuus näkyisi ulkoasussa. Mikäli hamsteri saa resessiivisen geenin vain toiselta vanhemmalta, hamsteri kantaa kyseistä ominaisuutta.

Jos cinnamon ja punasilmäinen valkoinen ovat vanhemmat, cinnamon(pp) periydyttää jälkeläisillensä geeniä p ja punasilmäinen valkoinen(cdcdpp) periydyttää jälkeläisilleen geenejä cdp.
Näin ollen, mikäli kumpikaan vanhempi ei lisäksi kanna vielä mahdollisesti jotakin toista väriä, poikasten genotyyppi voisi olla ppcdCD(merkitsin resessiivisen värin toisen geeniparin isolla ensimmäisen jälkeen merkiksi siitä, että hamsteri kantaa cd-geeniä, koska on saanut sen vain toiselta vanhemmaltansa, eli se ei näy hamsterin ulkoasussa) ja poikasten fenotyyppi eli ulkoasu olisi näin ollen cinnamon.
Siksi merkitsin toisen geenin isolla, enkä ensimmäistä, ettei se sekoitu dominoiviin geeneihin, joidenka ensimmäinen(ja myös toinen, mikäli eläin on saanut dominoivat geenit molemmilta vanhemmiltansa, eli on homotsygootti) geeni merkitään isolla.

Anonymous

Kiitos PiiaL!  :grin Tuo antoi lisää selvyyttä asioihin.

Millaisia poikasia tulisi jos yhdistäisi
pk cinnamon x ps tk valkoinen
pk musta x pk creme?