• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupyörä,sittenkään tarpeellinen?

Aloittaja -Marylin-, 26.03.10 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#15
On juu varmaan kivoja, mutta kun ne putket on silti suurelle aikuiselle syyrialaiselle aivan liian pieniä.  :|

Juoksupyörät meillä on kaikilla syrkeillä. Meteli on kova ja siksi välistä täytyy sulkea kaksi ovea, ennen kuin pystyn nukkumaan. Olen kokeillut varmaan kaikki markkinoilla olevat pyörämallit. Silti en luovu pyöristä, koska hamsut tarvitsevat paljon enemmän liikuntaa, kuin mitä pystyn niitä juoksuttamaan.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

HamsterSailor

#16
Päästän hamsterit iltaisin aitaukseen tai huoneeseeni, mutta silti ne tykkää pyöristä. Varsinkin Sissi. Vaikka loppujen lopuksi ne tekee suurimman osan yöstä omia viritelmiä duniin, eikä juokse pyörässä  :)

Anonymous

#17
^Mutta jos sinulla olisi useampi hamsu kuin 1-4 niin varmasti tuo onnistuukin mutta esim. mullaki on suht monta hamsua joita en tod kerkii ottaan joka ilta juokseen aitaukseeen.

MirkkuH

#18
Meillä on kaikilla roboilla pyörät, puiset, hiljaiset...olkkarissa on yhdellä muovinen, joka vinkuu ikävästi :c8 , mutta olen saanut nukutuksi ja Loviisa-talvikolla muovinen kanssa, se ei pidä niin hirveetä vinkunaa. Puisia tilasin zooplussasta lisää, että saan kaikille semmoiset ja tarttee niitä peseskelläkin kerran viikoon vähintään, kun penteleet pissaavat&kakkivat niihin. Otan välillä pyörät pois, kun laitan hiekkaa; silloin se ilo irtoaa, kun joka toinen kolisuttelee juomapulloa :kieli

Miharu

#19
Meillä on Aapolla juoksupyöränä sellainen muovinen ja eipä siitä kuulu oikeastaan mitään ääntä, muuten kuin silloin, kun Aapo on kasannut sen alle puruja, niin sitten kuuluu sellaista rahinaa. Mutta jopa siihen on tottunut ja enemmän meillä tuo jänö ääntelee, kuin hamsteri.  :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

Cindy

#20
Meillä Toshio on ollut jo 2 viikkoa, enkä ole vielä juoksupyörää ostanut. Minusta hamsterit pärjää ihan hyvin ilman juoksupyörää, kunhan asumus on virikkeellinen. Toshion duna on aika virikkeellinen, mutta aion silti vielä ostaa juoksupyörän tässä lähiaikoina. ;) Ja en ainakaan aio sitä koko ajan pitää dunassa.
Jasu 20.04.2007 <3
Toshio 16.02.2010 <3

Maranth

#21
Mä pidän Dinolla koko ajan juoksupyörää, mutta öisin siitä lähtee kyllä kova ääni. Nyt olen siihen jo tottunut, joten kolina ei haittaa.  :mrgreen:
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

Ananas

#22
Vatul on juoksupöyrä, mut otan sen aina yöks pois kun me nukutaan samas huonees(no oikeastaan sillon ku mä nukun niin se on hereil). Ei oo mitään riippuvainen. Ja jos juoksupyörä jää vahingos yöseks niin se alkaa kyl sit vast 7 mis juosta( mä herään normaalisti viikonloppuisinkin 7). Meil on kyl puuha-aitaus rakenteilla, mut meiän perheen miehet ei vaan näköjään jaksa väsätä. :haha

sarilau

#23
Mie annoin Himille juoksupyörän taas eilen vähäksi aikaa. Se on nyt monena iltana saanut eläinnurkkauksessa olla vapaana 15-30 minuuttia. Hyvin tuntuu viihtyvän. Tuntuu kuitenkin, että se on siitäkin kehittänyt addiktion. Kun tulen häkin lähelle, niin alkaa kiertää kehää oven suussa sillä tarkoituksella, että päästä ulos. Viisas eläin siis. Kun ei ole ollut ennen syyrialaista, niin olen vähän "hukassa" tämän ilta aktiivisuuden kanssa. Tuntuu, että en keksi sille oikein sopivaa tekemistä häkkiin. Häkki on minusta aika iso, että ei sen ainakaan siitä pitäisi olla kiinni. Esim. talouspapereista tämä ei rakentele ja revi niinkuin meidän aiempi talvikko teki. Viereisessä häkissä Hilma-Prinsessa on niin tyytyväinen elämäänsä että, ei mitään ongelmaa..
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

metsku

#24
Lainaus käyttäjältä: "sarilau"Mie annoin Himille juoksupyörän taas eilen vähäksi aikaa. Se on nyt monena iltana saanut eläinnurkkauksessa olla vapaana 15-30 minuuttia. Hyvin tuntuu viihtyvän. Tuntuu kuitenkin, että se on siitäkin kehittänyt addiktion. Kun tulen häkin lähelle, niin alkaa kiertää kehää oven suussa sillä tarkoituksella, että päästä ulos. Viisas eläin siis. Kun ei ole ollut ennen syyrialaista, niin olen vähän "hukassa" tämän ilta aktiivisuuden kanssa. Tuntuu, että en keksi sille oikein sopivaa tekemistä häkkiin. Häkki on minusta aika iso, että ei sen ainakaan siitä pitäisi olla kiinni. Esim. talouspapereista tämä ei rakentele ja revi niinkuin meidän aiempi talvikko teki. Viereisessä häkissä Hilma-Prinsessa on niin tyytyväinen elämäänsä että, ei mitään ongelmaa..

Kuvailemasi syrkin käytös on valitettavaa ja omiin kokemuksiini perustuen nimenomaan syrkeillä esiintyvää käytöstä. Ainoa ratkaisu on tarpeeksi iso tila. Meillä yksi syrkki addiktoitui juoksupyörään ja oli luonteeltaan hermoheikko, joko ravasi häkissä samaa rataa tai juoksi juoksupyörässä, se kuoli 8kk ikäisenä. Toinen syrkki söi kalteria aluksi vaikka sillä oli todella iso ja hieno häkki ( sellanen n. 80cm leveä ja yli metrin korkea, tasoja, riippukeinuja, tunneleita, purua, pahvia...) mutta lopetti hieman vanhempana. Kolmas syrkki puri kalteria pakkomielteenomaisesti vaikka sillä oli mielettömät tilat ja se pääsi vapaaksi joka ilta. Näiden tällä tavalla käyttäytyvien syrkkien on parasta antaa asua jossain huoneessa kokonaan vapaana tai laittaa johonkin todella isoon terraarioon (saattavat kyllä sitten raapia kulmia ja laseja mutta eivätpähän syö kaltereita). Annoin tuon kolmannen syrkin pois eli yksi meillä on. Se asuu 1m levessä ja 50cm syvässä terrassa jonka päällä on häkki kokoa 45x45x45. Jyystää kaltereita aina välillä mutta lopettaa kun annan sille ruokaa eli lahjon sen siis. Se kalterin jyystäminen ei ole kuitenkaan pakonomaista.

Kuten jo aiemmin olen monesti mielipiteitäni esittänyt niin olen sitä mieltä, että syyrialainen hamsteri on erittäin vaativa eläin jonka tulisi saada elää sellaisissa tiloissa, että sen ei tarvitsisi stressata eikä purra kaltereita tai raapia lasia tai jyystää muovia. Harvalla ihmisellä vaan on mahdollisuutta pitää hamsteria vapaana tai antaa sille omaa huonetta. On ikävää kuinka monesti ihmiset vaan ignooraavat hamsterinsa jotka kuluttavat hereilläoloaikansa yrittämällä asumuksestaan vapauteen. Olen itse meinannut etten ota syrkkiä enää koskaan mutta toisaalta tarpeeksi isoon asumukseen voisi ottaakin koska ainakin tuo nykyinen tyttö on todella valloittava. Jos esim. yhdistäisin tuon 1m terra-häkkisysteemin toiseen terraan niin olisi luultavasti tyytyväinen hamsteri silloin. Jotkut syrkit ei kyllä tyydy kuin totaalisen vapauteen.

sarilau

#25
Turhauttaa tuo juoksupyörä!!!
Pääsin tässä jo näin hyvään tulokseen juoksupyörä aikaa säästelemällä. Tässä Himi odottaa häkistä ulos pääsyä lemmikkinurkkaan.



Nyt kuitenkin eilen se taas vaan istuskeli häkissä vaikka "ovi" oli auki. Selvästkin odotteli, josko se pyörä tulis sinne hänen luokse eikä hänen tarvis lähteä minnekään. Onneksi tulee tuo petexpo ja ainakin pari pävää tulee pyörätöntä aikaa sen takia. Saisi keksiä muuta tekemistä!
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

Elida

#26
Juoksupyörä ei mielestäni ole tarpeellinen ollenkaan, mutta jos hamsteri ei siihen kiinny liikaa, niin onhan se ihan hauska lisä. Itse olen satunnaisesti nukkunut (huonosti) hamsterin häkin vieressä ja voinen melko tarkasti kertoa mitä se hereillä ollessaan (ehkä yhteensä 8h yössä, mutta useammassa pätkässä eli nukkuu aina välillä) asumuksessaan (häkki 100 x 50 x 50) puuhailee:

Yön aikana Eppi raahaa ruokaa paikasta toiseen ja varmaan syökin sitä, juo kerran tai pari juomapullostaan, kiipeilee niin kaltereissa kuin pitkin puusiltoja, pahvilaatikoita ja häkissä olevaa muuta sälää, repii pahvia ja kuljettelee palasia ympäriinsä, kuopii puruja oikeisiin paikkoihin (esim. vessakopin alla ei saa olla puruja lainkaan!) sekä juoksee pyörässä. Vapaana Eppi saa olla monta kertaa viikossa 15-45 minuuttia kerrallaan ja silloin se tutkii huonetta (mitään erityisiä vapaanaolovirikkeitä sillä ei ole). Kun Eppi kyllästyy, se kiipeää häkkinsä päälle ja sieltä luukusta takaisin sisälle häkkiin.

Onko kukaan kokeillut syrkeille rotta-/frettikokoisia muovitunneleita? Toki niitäkin voi jyrsiä, mutta ovat ainakin riittävän suuria. Itse koko ajan suunnittelen 100 x 50 -kokoisen terraarion hankkimista tuohon häkin alle ja olen miettinyt, jos yhdistäisin häkin ja terraarion tuollaisella tosi isolla putkella (ajattelin, että se olisi turvallisin tapa).
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Randij

#27
Meillä on kummallakin tietenkin pyörät. Meidän hamstereille se ei ole turha!!  :P
Joskus sitä rakastaa niin paljon.

sirius151

#28
Elikkäs kuinka paljon hamsterinne käyttävät juoksupyörää / osaavatko käyttää? Oma hamsteri on vielä vähän vaiheessa, koska se kävelee pyörän ohitse... Onko hauskoja kokemuksia juoksupyöristä?  :sydan

Markka

#29
Iskä on löytäny Bellan "kuolleena" juoksupyörästään meni herättää äidin ja oli aikalailla paniikissa . Sit kun iskä tuli herätettyään äidin Bella olikin jo juoksentelemassa :P
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12