• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Äiti ei ymmärrä että hamsteri tarvitsee isomman häkin

Aloittaja Nasu, 13.06.12 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

Pipatus

Yritä puhua jollekkin kummille tai mummolle, että ostaisi sulle sellasen isomman häkin lahjaksi.
Hamsterihan kärsii noin pienessä tilassa. Tai voit soittaa johonkin eläinsuojeluun ja kysyä neuvoa asiaan.

Minulla on Talvikko, joka asuu 75x35 terraariossa, ja todella onnellinen on :)
Onnea yrittämiseen!
Syrkkityttöni Unelma <3

fxjvgxb

#16
Lainaus käyttäjältä: metsku - 21.06.12 - klo:00:17
^Kuulepas, se on ihan tasan eläinrääkkäystä pitää syrkkiä (tai talvikkoa) minidunan kokoisessa asumuksessa. Hamstereiden häiriökäyttäytymistä on tutkittu loppujen lopuksi aika paljon ja ne eivät todellakaan voi hyvin noin pienessä tilassa vaikka susta tuntuisi miltä. Hamsterit liikkuvat luonnossa todella pitkiä matkoja ja etsivät ruokaa. Jonkun minidunan kulkeminen päästä päähän vie aikaa pari sekunttia. Miten sä voit hetkeäkään ajatella, että hamsterin kaltainen eläin voisi viihtyä sellaisessa luukussa? Mikä sinusta tekee niin paljon paremman elävän, että katsot oikeudeksesi hyväksyä sen, että joku sulkee  isokokoisen syyrialaisen johonkin naurettavan pieneen muoviboksiin?

Olen tehnyt tässä vuosien aikana kyselytutkimusta. Olen kysellyt eri eläinlajien kasvattajilta silleen vaivihkaa häiriökäytöksestä. Kaikki ovat pitäneet "ihan normaalina" jotain dunan syömistä tai kaltereiden pureskelua. Monet kuittaavat sen, että "joo joillakin on tapana." Ei sellaista tapaa olekaan, se on häiriökäytöstä. Mutta kun ei sitä tunnisteta sellaiseksi niin ei sille mitään tehdäkään.

Nasu, kun se häkkisi täyttänee lain minimimitat niin eläinsuojelu ei kauheasti voi auttaa PAITSI että ottaisin sinuna sinne yhteyttä ja kysyisin voisiko sieltä joku soittaa ja kertoa äidillesi, että olisi syytä hommata isompi häkki.

Jos tuon kokoisessa asumuksessa joku hamsteriaan pitää, niin siitä saattaa itselle rapsahtaa syyte jos menet eläinrääkkääjäksi ko. henkilöä haukkumaan ihan vain asumuksen koon perusteella, jos muut asiat on hyvin. Vastakysymykseksi voin siis esittää: Mikä susta muka tekee niin paljon paremman ihmisen, että katsot olevasi kykenevä tuomitsemaan muita eläinrääkkääjiksi, jos heillä ei ole sinun ihanteesi kokoinen häkki lemmikillään?

Tiedän kyllä hamstereiden luonnonmukaisesta elämisestä, eli ei ole uutta että kulkevat pitkiä matkoja luonnossa, jopa 20km saattaa mennä yön aikana, jos en väärin muista tuota tietoa. Mutta tuollaisen perusteella ei hamsterille riittäisi edes se 100cm pitkä häkki - kulkeehan senkin päästä päähän yhtälailla parissa sekunnissa?

Mulla on ollut syyrialaisia väliaikaisesti muutaman kuukauden ajan hieman minidunaa isommissa asumuksissa. Eivät ole alkaneet kiertää ympyrää, ei ole ollut kaltereiden järsimistä tai muuta häiriökäyttäytymistä. Tervepäisiä eläimiä ovat olleet ja saaneet jaloitella useita tunteja päivittäin asumuksensa ulkopuolella.

Ennen tuota kauheaa ragettamiskohtausta olisit voinut edes lukea viestini kunnolla. Siispä pieni lainaus mukaan aiemmasta tekstistäni: "Eihän tuonne kyllä hirveästi mahdu, mutta hei ihmiset, ennenkin on ollut oikein tyytyväisiä hamstereita tuon kokoisissa häkeissä. Jos hamsterilla on virikkeitä ja se pääsee jaloittelemaan en näe ongelmaa tuon kokoisessa asumuksessa. Voisin pitää omaakin hamsteriani sellaisessa, ainakin väliaikaisesti - olen itse tottunut vaan paljon isompiin häkkeihin."
<--- Olivatko aiemmin kaikilla hamsterit jotenkin häiriintyneitä, kun mitään megasuuria häkkejä ei ollut myytävänäkään? Totesin vain, että hamsteri VOI kyllä olla tyytyväinen tuon kokoisessakin häkissä, JOS se saa jaloitella runsaasti vapaana ja sillä on virikkeitä häkissä ja häkin ulkopuolella. Jos hamsteri siis nukkuu päivän siinä pienehkössä häkissään, mutta heräiltyään pääsee esim 4-5 tunniksi juoksentelemaan 100 neliön kokoisella alueella varsin vapaasti, kuten itselläni hamstereilla on ollut tuollainen alue käytössään jaloitellessaan, niin onko tuo nyt niin paha?
Lisäksi totesin että kyllä tuollainen asumus menisi ainakin väliaikaisesti. Huomautin myös, että isompi on aina parempi, mutta ei tuon kokoisesta häkistä voi kenellekään piiskaa takamukselle antaa.

Tähän väliin täytyy myös todeta, että marsuharrastajien keskuudessa on ihan OK laittaa kaksikin kappaletta marsuja 120cm pitkään häkkiin. Täällä tuota 120cm pitkää häkkiä aletaan sitäkin kohta pitää ihan liian pienenä syyrialaiselle hamsterille, joka on noin kolme kertaa marsua pienempi.

Muoks: Pienenä lisäyksenä, kannattaa myös katsoa sitä hamsterin luonnetta. Joku superaktiivinen pallero tulisi hulluksi vaikka miten isossa häkissä, joku taas pärjää mainiosti hieman pienemmässäkin. Mutta talvikon, robon tai campbellin voisin aivan hyvin laittaa minidunaan ja mielestäni kenelläkään ei ole silloin oikeutta tulla haukkumaan minua eläinrääkkääjäksi, sillä omilla hamstereillani on aina ollut puhdasta vettä, laadukasta jyväsekoitusta, tuoreruokaa, puhtaat purut, luonnonmukaisia virikkeitä ja saavat juosta vapaana päivittäin.

Katitar

Lainaus käyttäjältä: fxjvgxb - 03.07.12 - klo:18:50
Tähän väliin täytyy myös todeta, että marsuharrastajien keskuudessa on ihan OK laittaa kaksikin kappaletta marsuja 120cm pitkään häkkiin. Täällä tuota 120cm pitkää häkkiä aletaan sitäkin kohta pitää ihan liian pienenä syyrialaiselle hamsterille, joka on noin kolme kertaa marsua pienempi.

tää on mun mielestä tosi hyvä pointti. yhtä laillahan ne marsut ja kanitkin tarvii liikuntaa häkin ulkopuolella (ehkä jopa vielä enemmänkin kuin hamsterit). tuo 120cm pitkä häkki on tosi yleinen koko  ja osa pitää ihan metrin mittaisessakin paria marsua tai pieniä kaneja.. meillä syrkkikin asuu metrin mittaisessa terraariossa. tuohon pointtiin verrattunahan se on aika lukaali.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Jonsku

Siis mä oon kyllä käsittänyt, että miniduna on talvikolle ok mut syrkille liian pieni...
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Eve87

Lain mukaan valitettavasti hamstereita saa pitää todella pienissä asumuksissa, ja miniduna ei ole syyrialaiselle lain mukaan liian pieni, valitettavasti.

Kyllä minä henkilökohtaisesti yhdistän hamsterin hyvinvoinnin oikeankokoiseen asumukseen, mielestäni syrkkikoon dunatkin (70*) ovat kyllä onnettoman pieniä ja virikkeitä mahtuu vain rajoitetusti, niitä kuitenkin joudun toistaiseksi vielä käyttämään, kun kasvatan. Ovat tosin vaihtumassa ajanmittaan samloihin, jotka ovat reilusti isompia ja paljon halvempia.  :peukku:

Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Elviira

120x60 cm marsuhäkin pinta-ala on 72 000 cm2, 100x40 cm asumuksen taas 40 000 cm2.

Toisin sanoen, 120-senttisen marsuhäkin PINTA-ALA on lähes kaksinkertainen 100x40 cm asumukseen verrattuna.

Pituuden lisäksi asumuksella on leveys, joka vaikuttaa suuresti pinta-alaan. Ja pinta-ala on se, joka määrittelee, paljonko eläimellä on tilaa käytettävissään.
Vastaavasti esim. 70 cm pitkän terraarion pinta-alaan=kokoon vaikuttaa olennaisesti se, onko leveys 35 vai 45 cm: 35 cm leveä on pinta-alaltaan (vain) kolme neljäsosaa siitä, mitä 45 cm leveä.
75x35 asumus taas on pinta-alaltaan pienempi kuin 70x40 cm asumus.

metsku

Kyllä se on ollut ennen ja on nytkin pitää hamsteria minidunan kokoisessa asumuksessa. Se vapaana juoksentelu ei korvaa häkin kokoa. Häkki on kuitenkin se missä se elämä enimmäkseen vietetään. Ihan turhaa siis ajatella, että pidänpä syrkkiäni  jossain minikokoisessa hamsterdunassa koska se pääsee 4 tunniksi pois sieltä joka päivä. Vapaana olo on toki ekstraa ja erittäin toivottavaa mutta ei korvaavaa. Eihän ihminenkään korvaa liian pientä asuntoa päivittäisellä juoksulenkillä. Lähtökohta on viihtyistä koti meille kaikille, eläimille ja ihmisille.

Marsut ovat täysin erilaisia eläimiä kuin hamsterit. Nimenomaan hamsterit ovat helposti tyytymättömiä ja tarvitsevat kokoonsa nähden huomattavan suuren tilan. Hamsujen häiriökäytöstä ei osata tulkita. Olen kuullut aika monelta harrastajalta kasvattajalta lausahduksia kuten: "no joillakin hamsterilla on tapana jyrsiä kaltereita", "joo, hehe, jotkut hamsterit on oikeita karkaamisen maailmanmestareita, kannattaa sit peittää dunan reunat metallilevyllä", "jotkut nyt vaan rynkyttää juomapulloa", "hamsterit on jyrsijöitä, ne jyrsivät kaikkea, suojaa dunan reunat", "joo ne addiktoituu juoksupyöriin, anna se vaan kahdeksi tunniksi illassa", "ei kannata käyttää häkkiä kun ne rupee sit jyrsimään niitä kaltereita" ym.

Kaikki tuo on väärin. Tarpeeksi isossa asumuksessa riittävin virikkein mitään yllä mainittua ei tapahdu. Lemmikkihamsterin luonteesta riippuen se voi viihtyä suht pienessä asumuksessa mutta usein ne tarvitsevat hyvin isojakin, etenkin naarassyrkit.

Kaneja ei tulisi pitää häkissä koskaan. Kani ei ole häkkieläin. Joko iso aitaus tai oma huone.

Jasu

Eikös robot ja muut kääpiöhamsterit ole laumaeläimiä, elikkäs vähintään kaksi nuppia per häkki. Itse en kyllä käppänää löisi yksikseen asumaan minidunaan..

Eve87

^ ei näin. Roboille ja kämpsyille se kaveri. Talvikot ja kiinarit asutetaan yksin.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

fxjvgxb

#24
Lainaus käyttäjältä: Jasu - 04.07.12 - klo:14:56
Eikös robot ja muut kääpiöhamsterit ole laumaeläimiä, elikkäs vähintään kaksi nuppia per häkki. Itse en kyllä käppänää löisi yksikseen asumaan minidunaan..

Talvikot voivat joskus harvoin tulla toimeen kaverin kanssa mutta ovat pääsääntöisesti erakoita, kiinarit viihtyvät myös yksin. Robot ja campbellit ovat yleensä onnellisimmillaan kaverin kanssa. Itselläni kuitenkin on ollut roboja asumassa yksinkin kerran vuosia sitten, kun pitkään yhdessä asuneelle kolmelle veljekselle alkoi tulla tappeluita. Piti erottaa robot, ja olivat jo sen ikäisiä silloin että uskon että uuteen lajikumppaniin tutustuttaminen olisi lähinnä ollut vielä pahempi stressi kuin mitä yksin joutumisesta seurasi. Yksi roboista asutti 70cm dunaa ja loput kaksi olivat minidunissa. Ihan onnellisilta otuksilta vaikuttivat senkin jälkeen. Yksi talvikko on myös asustanut joskus jonkin aikaa minidunassa tosin muutti sitten isompaan duna hamsteriin myöhemmin.

Lainaus käyttäjältä: metsku - 04.07.12 - klo:11:02
Kyllä se on ollut ennen ja on nytkin pitää hamsteria minidunan kokoisessa asumuksessa. Se vapaana juoksentelu ei korvaa häkin kokoa. Häkki on kuitenkin se missä se elämä enimmäkseen vietetään. Ihan turhaa siis ajatella, että pidänpä syrkkiäni  jossain minikokoisessa hamsterdunassa koska se pääsee 4 tunniksi pois sieltä joka päivä. Vapaana olo on toki ekstraa ja erittäin toivottavaa mutta ei korvaavaa. Eihän ihminenkään korvaa liian pientä asuntoa päivittäisellä juoksulenkillä. Lähtökohta on viihtyistä koti meille kaikille, eläimille ja ihmisille.

Marsut ovat täysin erilaisia eläimiä kuin hamsterit. Nimenomaan hamsterit ovat helposti tyytymättömiä ja tarvitsevat kokoonsa nähden huomattavan suuren tilan. Hamsujen häiriökäytöstä ei osata tulkita. Olen kuullut aika monelta harrastajalta kasvattajalta lausahduksia kuten: "no joillakin hamsterilla on tapana jyrsiä kaltereita", "joo, hehe, jotkut hamsterit on oikeita karkaamisen maailmanmestareita, kannattaa sit peittää dunan reunat metallilevyllä", "jotkut nyt vaan rynkyttää juomapulloa", "hamsterit on jyrsijöitä, ne jyrsivät kaikkea, suojaa dunan reunat", "joo ne addiktoituu juoksupyöriin, anna se vaan kahdeksi tunniksi illassa", "ei kannata käyttää häkkiä kun ne rupee sit jyrsimään niitä kaltereita" ym.

Kaikki tuo on väärin. Tarpeeksi isossa asumuksessa riittävin virikkein mitään yllä mainittua ei tapahdu. Lemmikkihamsterin luonteesta riippuen se voi viihtyä suht pienessä asumuksessa mutta usein ne tarvitsevat hyvin isojakin, etenkin naarassyrkit.

Kaneja ei tulisi pitää häkissä koskaan. Kani ei ole häkkieläin. Joko iso aitaus tai oma huone.

Jos vuorokaudessa on 24h joista hamsteri nukkuu sen puolet ajasta, ja sen jälkeen on loput hereillä (näin heitettynä nuo tuntimäärät) ja olisi sitten vaikka n.10h kunnolla hereillä, josta 5h se saa viettää vapaana 100 neliön kokoisella alueella juoksennellen, ja loput 5h häkissä missä on virikkeitä ja tekemistä, niin mielestäni siinä ei ole mistään eläinrääkkäyksestä kyse. Iso häkki on _aina_ parempi, sinne mahtuu paljon enemmän kaikkea ja eläimellä on enemmän elintilaa, mutta en tuomitse jos hyvinhoidetulla hamsterilla sattuisi olemaan hieman pienempi häkki. Kunhan kyse ei ole mistään 40x30x30cm kokoisesta, mikä taitaa olla se lain antama minimirajakin.

Marsuista minulla ei juuri kokemusta löydy, mutta en usko että nekään ovat kovin tyhmiä otuksia ja jos kaksi suht isoa marsunmöllikkää viettää ison osan päivästään 120cm pitkässä häkissä jota koristaa mökki, heinäkaukalo ja juomapullo, niin tuskin se mitään järin mukavaa elämää on. Muutamalla tutullani - joista yksi myös kasvattaa marsuja virallisella kasvattajanimelläkin - kuitenkin tuollaista on. Marsullekin olisi paras joku tilava aitaus tms.

Itselläni on sitten lapsuudessa ollut kanikin. Se on totta että kania ei pitäisi sulloa häkkiin. Meillä kanilla oli häkki jonka sivussa oleva luukku oli koko ajan auki, kani sai kulkea täysin vapaasti ympäriinsä kuten meidän koiratkin, ainoastaan öisin kanilla oli häkistä luukku kiinni kun kukaan ei voinut 24/7 pupua valvoa.

metsku

^Oikeasti vaan hyvin harva pystyy pitämään hamsteriaan vapaana noin paljon. Jos siihen todella oikeasti pystyy niin siinä tapauksessa ehkä hamsterduna riittää mutta ei silti omasta mielestäni sen pienempi asumus. Ymmärrän kyllä pointtisi mutta minusta on "vaarallista" hyväksyä koskaan pieniä asumuksia vapauden varjolla. Joku saattaa ajatella, että no "kyllähän mä pidän sitä vapaana jolloin tää pikkuhäkki on ihan ok" mutta ei sitten todellisuudessa näin olekaan.

Kyllä ilman muuta marsuillekin pitäisi olla aitaus. Meillä tytöt asuu kesäisin leikkimökissä josta koko päivän vapaa kulku pihalle (itse aina palaavat myöhällä mökkiinsä :) ) mutta tällä hetkellä nuo 2 uutta pojanjöllikkää ovat kesytyksessä 130x60 katottomassa häkissä= pohjalaatikossa. Talvisin tytöt ovat kanien kanssa samassa huoneessa aina vapaana mutta täytyy seuraavana talvena miettiä miten tekee kun on nyt nuo pojatkin.


fxjvgxb

Lainaus käyttäjältä: metsku - 05.07.12 - klo:11:43
^Oikeasti vaan hyvin harva pystyy pitämään hamsteriaan vapaana noin paljon. Jos siihen todella oikeasti pystyy niin siinä tapauksessa ehkä hamsterduna riittää mutta ei silti omasta mielestäni sen pienempi asumus. Ymmärrän kyllä pointtisi mutta minusta on "vaarallista" hyväksyä koskaan pieniä asumuksia vapauden varjolla. Joku saattaa ajatella, että no "kyllähän mä pidän sitä vapaana jolloin tää pikkuhäkki on ihan ok" mutta ei sitten todellisuudessa näin olekaan.

Kyllä ilman muuta marsuillekin pitäisi olla aitaus. Meillä tytöt asuu kesäisin leikkimökissä josta koko päivän vapaa kulku pihalle (itse aina palaavat myöhällä mökkiinsä :) ) mutta tällä hetkellä nuo 2 uutta pojanjöllikkää ovat kesytyksessä 130x60 katottomassa häkissä= pohjalaatikossa. Talvisin tytöt ovat kanien kanssa samassa huoneessa aina vapaana mutta täytyy seuraavana talvena miettiä miten tekee kun on nyt nuo pojatkin.

Itselleni on tullut tavaksi pitää hamstereita vapaana lähes aina iltaisin siinä missä itsekin saatan iltavirkkuna yömyöhään kukkua koneen tai telkkarin äärellä. Häkki vaan lattialle ja luukku auki, monesti kipuavat sinne sitten omia aikojaan. Mulla oli aiemmin kesyrottia ja ne oli kovia tuhoamaan kaikkea vähänkin kiinnostavaa asunnosta, niin opin laittamaan kämpän siihen kuntoon, ettei siellä mitään vaarallista ole. Ja meillä jos joku vähän vanha sohvan jalkaa nakertaa niin haitanneeko tuo.

Mutta totta, monilla ei varmaan toteutuisi tuo ajatus siitä että hamsteria todella pitäisi tuntikausia vapaana.
Marsuillekin varmasti olisi hyvä olla vapaana lähes yhtä paljon kuin kanienkin, kaniahan pitäisi kohdella oikeastaan vähän samaan tyyliin kuin sisällä olevaa koiraakin, ettei sitä mihinkään pikku kopperoon teljetä vaan annetaan olla siellä missä ihmisetkin ovat.

Nasu

Hei kaikki on hyvin! ^^' mummoni suostui ostamaan minulle isomman häkin syntymäpäivä lahjaksi! :D oitätäonnenpäivää! :hyper: :jiihaa:

Eve87

Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Pipatus

Syrkkityttöni Unelma <3