• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kasvatus eläinkaupoille, herkkua vai myrkkyä?

Aloittaja Tawu, 14.09.09 - klo:15:52

« edellinen - seuraava »

Tawu

Niin, aihe taitaa jo kertoa kaiken. (Ja taaskin jos on jo olemassa, anteeksi. En minä sokea olento löytänyt sitä haku juttua)

Mutta juu. Mitä mieltä olette siitä, että jotkut "kasvattavat" eli tekevät hamstereillaan poikasia, ja vievät sitten lähikauppaan myytäviksi, kun tila ei riitä.

Mä olen omalta osaltani lopen uupunut tällaiseen ja mua raivostuttaa myös eläinkauppojen astutuksen. Liian sisäsiittoista, ynh.  :kieli
Silppu (1.10.07 - 13.9.2009) <3
Seuraavia hamsuja odotellessa...

Maikki^

#1
En oikeen ossaa sannoo.... ku jos jollekki tullee niin iso poikue tai ei muuten vaa saa myytyä, ja ne joutuisi lopettamaan, silloin jos eläinkauppa ottaa, ni eikö se oo paras vaihto ehto??   (en mie kyl tiijjä )  :roll:

Ninni <3                                Harri <3

Ninde

#2
Harvempi kai suoraan eläinkauppoille kasvattaa pelkästään, mutta en minä näe mitään pahaa siinä että viedään poikasia eläinkauppaan myyntiin, mikäli ei niitä itse saa myytyä. Itsekin olen niin tehnyt. Toki eläinkaupassa pitää eläimillä olla asialliset olosuhteet ja kaupassa asiantuntevat myyjät, että ihan mihin tahansa en veisi.

Parempihan se olisi, että eläinkaupoissa myytäisiin suomessa syntyneitä, terveitä hamsuja, kuin jotain ulkomaan tukkutuonteja joiden taustat ovat epämääräisiä.

Juulia

#3
Olen samaa mieltä Ninden kanssa.
Itsekään en näe siinä mitään pahaa myydä hamsterinpoikasia eläinkauppaan, mikäli eläinkauppa on asiallinen ja myyjät asiantuntevia.

Itsekin ostaisin eläinkaupasta (siis jos olisin ostamassa) mieluummin terveitä, kuin tukusta tulleita mahdollisesti jopa sairaita eläimiä.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Vevve

#4
Mäkään en näe mitään pahaa eläinkaupoille myymisessä, kunhan katsotaan että kauppa on asiansa osaava ja eläimillä on siellä hyvät olot. Voisin itsekin myydä tuohon tuttuun eläinkauppaan jos sellainen tilanne tulisi eteen etten saisi poikasia kaupaksi, mutta ensisijaisesti haluaisin kuitenkin itse valikoida omistajat kasvateilleni.

Minski

#5
Pelkästään eläinkauppaa varten kasvattamista en omalla järjelläni ymmärrä, mutta liekö tällaisia henkilöitä olemassakaan, jotka ihan pelkästään vain kauppoihin hamsuja teettävät ?


Ite karsastan omalla kohdallani ajatusta eläinkauppaan myymisestä. Ensisyynä se, että poikaskysyntää on ollut muutenkin aina enemmän kuin sitten sitä tarjontaa ja toiseksi siksi, että olen niin tarkka :oops: Minulle ei riitä kriteereiksi pelkät "kauppa on hyvä, myyjät asiantuntevat ja eläimillä hyvät olot", koska sen verran mitä ite oon hamsuja ostanut eläinkaupoista, joissa edellä mainitut asiat ovat olleet kunnossa niin missään niistä ei ole minulta kysytty minkä kokoiseen asumukseen olen ostamani hamsun ajatellut asuttaa eikä missään ole myöskään ohjeistettu minkä kokoista asumusta ne vaativat eli tuntuu, että todella helposti poikasen saisi ostettua johonkin tulitikkuaskiin asumaan :nops: Ja sitten on tietysti sekin, että haluan tietää kenelle minun kasvattini menee ja kun itse etsin niille kodit tiedän missä ne asuvat seuraavat 2 vuotta ja voin koska vain halutessani lähettää sähköpostia ja kysyä kuulumisia :)


On kuitenkin hyvä asia, että eläinkaupoissa myydään suomalaisia hamsuja, joten en näe eläinkauppaan myymistä pahana, vaikken näe asiaa oman luonteeni kohdalla mahdollisena. Ihannehan kuitenkin olisi, että eläinkauppojen ei tarvitsisi ottaa hamsuja tukusta mihin he ovat luultavasti pakotettuja sen vuoksi, että suomalaisia hamsuja ei myyntiin kauheasti saa. Tietysti tässä tulee taas se kysymys mieleen, että onko eläinkaupoissa pakko myydä eläimiä laisinkaan, voittoahan niistä tuskin järin liikkeelle tulee kuitenkaan.
Hamsteriton tätä nykyä

Vevve

#6
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Pelkästään eläinkauppaa varten kasvattamista en omalla järjelläni ymmärrä, mutta liekö tällaisia henkilöitä olemassakaan, jotka ihan pelkästään vain kauppoihin hamsuja teettävät ?

Kyllähän niitä on, tiedän ainakin nimeltä yhden (joku Kirsi jotain tms) joka kait pitää jotain eläintukun tapaista ja kasvattaa kaikenlaisia jyrsijöitä rotista hamstereihin ihan vaan eläinkauppoihin myytäväksi.

Itse pitää vielä tarkentaa, että tiedän vain yhden eläinkaupan johon myisin kasvattini, ja se on Ideapet Helsingin Herttoniemessä. He eivät eläimiä osta tukuista lainkaan, hoito on ensiluokkaista ja esimerkiksi hamsujen hoito-ohjeet lemmikinostajille on printattu suoraan SHY:n sivuilta.

NuclearBitch

#7
Itse en kyllä mielelläni myisi kasvattejani eläinkauppoihin, siinä kun ei voi yhtään tietää kenelle menisi. Ehkä sitten jos olisi joku hyvä eläinkauppa, mutta tänne paikalliseen en myisi missään tapauksessa.

Tuohon yleempään, Delfoin ainakin myy poikasiaan säännöllisesti eläinkauppaan.

Marla

#8
Mulla on ollut melko negatiivinen kanta tuosta eläinkauppaan myymisestä, mutta kyllä mä pikkuhiljaa oon lämmennyt moiselle ajatukselle. Kuten aiemmista viesteistä on käynyt ilmi, ihan mihin tahansa liikkeeseen en mäkään myisi, vaan asiansa osaavaan ja hyvämaineiseen liikkeeseen, jossa eläimillä on hyvät olot. Lemmikkijuttu on musta ihan hyvä paikka, siellä näkyy myytävän ihan paperillisiakin hamstereita toisinaan.
Luulisi, että eläinkauppa tykkäisi myydä ennemmin paperillisia hamstereita jotka ovat tulleet kasvattajalta, kuin tukusta tulleita, joista ei ole mitään varmuutta. Parempaa mainostakin liikkeelle, jos myynnissä on paperillisia eläimiä.

En mä kyllä koskaan voisi kuvitella teettäväni poikuetta, pitäväni yhtä ja myyväni loput suoraan eläinkauppaan - ne ehkä sitten, joille en löydä kotia.
Musta se, että vaihtoehtona kodin löytymiselle on lopettaminen, on jotenkin outoa, sillä kyllähän poikuetta teettäessä on varauduttava siihen, ettei kaikille heti löydy kotia ja asumuksia tulisi löytyä mahdollisesti useammallekin eläimelle kunnes ne saa myytyä.

taruloru

#9
Me ei olla myyty poikasia eläinkauppoihin enää vuosiin, varmaan viimeksi v. 2003 myytiin pari poikasta eläinkauppaan, kun koteja ei vaan tahtonut löytyä. Sen jälkeen trendi on ollut se, että syrkit kasvattavat suosiotaan lemmikkeinä vuodesta toiseen ja tämä näkyy siinä, että poikasia kysellään aktiivisesti lähes viikottain.

Poikasia ei mitenkään riitä edes kolmasosalle kyselijöistä, mikä on sääli. On ikävää pitää ihmisiä odotuttamassa ja siksi meiltä poikasen saaneet ovatkin niitä sitkeitä tapauksia, jotka ovat odottaneet poikasta usein parikin vuotta. Toisinaan on voinut käydä niinkin hyvä tuuri, että joku juuri poikasta kysellyt on saanut haluamansa, kun varauslistalla olleet henkilöt ovat jo kyllästyneet odottamiseen, ja ehtineet hankkia muulta hamsterin.

Eläinkauppoihin ei siis mitenkään riittäisi nykyisellään resurssit "kasvattaa" poikasia, koska poikasia ei muutenkaan ole koskaan riittävästi! :) Ja yhtään eläinkauppoja väheksymättä varmasti aika moni kasvattaja mielellään valitsee itse sen, minne omat kasvatit päätyvät. Tietenkin jos eläinkauppias on tuttu ja vastuuntuntoinen, niin luottamus tämänkin arviointikykyyn varmasti kasvaa. Ja jos kasvatus on laaja-alaista käsittäen eri lajeja, eri roduin ja turkkimuunnoksin, niin varmasti homma voi toimia ihan hyvinkin.

Olive

#10
Lainaus käyttäjältä: "Marla"Musta se, että vaihtoehtona kodin löytymiselle on lopettaminen, on jotenkin outoa, sillä kyllähän poikuetta teettäessä on varauduttava siihen, ettei kaikille heti löydy kotia ja asumuksia tulisi löytyä mahdollisesti useammallekin eläimelle kunnes ne saa myytyä.

Vähän ehkä aiheesta poiketen, mutta mä en oo koskaan ymmärtänyt että teetetään poikaset ja sitten myynti-ilmossa tai joitenkin kasvattaja ilmoittaa että pian pitäis päästä eroon kun on niin täyttä eikä tarpeeks asumuksia. Siis miten se voi olla vaikeaa, että varautuu siihen etukäteen, ennenkun teettää poikasia?

Mä voisin viedä eläinkauppaan, josta tunnen myyjiä ja luotan heidän arvostelukykyynsä. On yks eläinkauppa, mihin voisin antaa poikasia myytäväksi. Mun mielestä ei siis harkittuna mitenkään pahasta, mutta onko ne tukkuritkaat sitten oikeesti niin pahoja? Jos joku Suomen kamaralla katsoo asiakseen teettää poikasia vaan eläinkauppaan, niin onko se nyt ihan oikeesti tosi paha juttu? En usko että ne oikeet tukkueläimet sen paremmissa oloissa on.

Ite en tunnesiteen takia, mikä eläimeen syntyy pysyis siihen, mutta siis jos joku just sitä haluaa tehdä, niin...?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Pertti

#11
Mun mielestä mikä tahansa kasvatus on joka tapahtuu Suomessa on parempaa kun eläinten tuottaminen ulkomailta eläinkauppoihn myyntiin. Suomessa on kuitenkin edes jonkinlainen eläinsuojelulaki ja sen valvonta. Ulkomailta lähtevät poikaset joutuvat maailmalle aivan liian nuorina hyvin epäilyttävistä oloista.

Eläinkaupat tekevät tärkeää työtä hamsteriharrastuksen eteen, suurin osa ensimmäisistä hamstereista kuitenkin ostetaan niistä. Kasvattajilla on vielä paljon töitä päästääkseen samalle tasolle.

Ideaalitilanne mun mielestä olisi, että asiantuntevat kasvattajat tekisivät poikasia eläinkaupoille, jotka jakaisivat ajanmukaista tietoa uusille omistajille ja toimisivat muutenkin vastuullisesti. Tämä tuskin koskaan toteutuu.

Itse olen myynyt paljonkin poikasia eläinkauppoihin, ja ollut iloinen löytäessäni yrittäjiä jotka oikeasti ovat valmiita satsaamaan eläimiin (mm. hakemalla niitä satojen kilometrien päästä). Joskus meiltä  on myös lähtenyt eläinkauppaan kaikki muut paitsi kotiin jäävät poikaset, se siinä tilanteessa että tiedän kaupan hyväksi. Olen aina antanut poikasten mukaan rekisteritodistuksen, hoito-ohjeen ja SHY:n esitteen.

Tiedän kasvattajia jotka kasvattavat vain eläinkaupalle, pääsääntöisesti kuulemani ja näkemäni perusteella heillä ovat asiat ihan kunnossa.

Teen jatkossakin mielelläni yhteistyötä eläinkauppojen kanssa, toivottavasti ne huonoimmat hiljalleen karsiutuvat pois. Mielestäni huonoja eläinkauppoja ei tule tukea ennen kuin asiat ovat parantuneet.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

GaneshaX

#12
Lainaus käyttäjältä: "Pertti"Mun mielestä mikä tahansa kasvatus on joka tapahtuu Suomessa on parempaa kun eläinten tuottaminen ulkomailta eläinkauppoihn myyntiin.

Tää on kylmä fakta. Itse voisin kyllä kuvitella myyväni poikasia tuttuun ja luotettavaan kauppaan, jos pennut eivät kertakaikkiaan menisi kaupaksi.
Mutta kaupan tosiaan pitää olla hyvä liike, jossa ei missään nimessä kaupata tukkueläimiä.
Papereiden ja ohjeiden pitää myös seurata pennun mukana.

hhmmm... mitä tähän nyt vielä sanois... Luulen, että nää tapaukset jossa kasvatetaan pelkästään kauppoja varten ja myyntiin liukuhihnalta on aika harvassa? Kaupat maksaa pennusta kuitenkin minimaalisen korvauksen...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pertti

#13
Joo tuskinpa Suomessa kellään on raha ihan vaan ainoa motiivi kasvattaa ,ts. uskoisin että innostus ja kiinnostus eläimiin on se lähtökohta näillä "eläinkauppakasvattajilla".
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Disposable

#14
Kun aikoinaan Oulussa oli aloittanut Haukunpaikka, (ehkä vuonna 2006??) vein sinne poikuuesta muistaakseni 5 hamsteria, sillä silloin ainakin Haukunpaikan työntekijät olivat asiantuntevia, eivätkä ottaneet myyntiin paperittomia poikasia. Toiminta oli kaikin puolin ihailtavaa. Mutta meniköhän vuosi jos sitäkään niin siellä on jo häkkejä lattialla melkein kulkuväylällä ja oven edessä (veitoisassa paikassa) ja muutenkin taso laskenut. Enkä ole sen koommin sitten hamstereita vienyt eläinkauppaan. Niin että mun kanta asiaan on, että erittäin eläinkauppakohtaista. Valitettavan harvoin vaan mikään eläinkauppa täyttää kaikkia niitä hyvän eläinkaupan kriteerejä.
LK syyrialaisia Pudasjärvellä