Standardien muokkausta

Aloittaja Mustikkamaan, 30.05.08 - klo:14:14

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"BTW. Standardissa on että argentella on oranssi tikkaus. Muistan, kun standua korjailtiin ja nää pari sälliä oikein lampun alla tutkivat että se on oranssi. Meidän argenteilla ainakin on selkeästi tummanruskea tikkaus o.O (ja se on hieno :D) Onks teidän muiden argenteilla tikkaus oranssia tai ruskeeta?

Tää saatto mennä ohi joltai ku jäi tonne edelliselle sivulle. Niin notta onko jollain näkemystä asiaan?
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pertti

Mun meest argenten tikkaus vois olla sit oranssinruskea tai okranoranssi tai joku vastaava, ei se ainakaa mikää pelkkä ruskea voi olla, mut ei toi oranssikaa ehk ihan paras oo. Tai sit se vois olla joku "syvän oranssi" tmv.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Mustikkamaan

Noil on ruskee-ruskee. Siis tarkotin että millasta on näkyny, ei että millanen sen pitäis olla. Toi ruskee tikkaus on kyl aika magee, se tuo ehkä vähän semmost suklaista sävyä. En toki väitä että semmosta pitäis haluta standardissa, se ny oli vaan yksi näkemys muiden joukossa. Tulipa härö viesti.

Loretta

Loretta kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt sitä et norre umb on standussa mut cinnamon umb ja ruoste umb puuttuvat kokonaan? miksi näin, kuitenkin sama väri kysessä silmien väri vaan eri  ja ainakin nykyään molempia taitaa löytyä ihan kivasti

Siis miten niin silmien väri on vain eri? Umborous muuttaa ruosteen ja cinnamonin ulkoasua ihan yhtä lailla kuin normaalillakin. Se tekee sen käytännössä kaikille väreille.

Joo siis toki se silmien väri muuttaa ulkoasua mut geneettissestihän ero on vaan silmien värissä. Vai olenko mä taas ihan hakoteillä :D

Tämänpäivän sitaatti "Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn"
"Ilonen mieli korvaa puuttuvan älyn"

Nimetöntä syrkkikasvatusta väreissä]

Mustikkamaan

Ei kun se tsydeemi vaan vaikuttaa siinä samassa silmiinkin. Mut joo tuli pie häröymmärrys!

Disposable

Voisikos muidenkin värien kuin vain normaalin umboroukselle tehdä stantardin? Tai sitten pelkän umborous-stantardin, joka käsittää kaikki värit, tokihan norre umborouksella voisi edelleen olla oma stantardinsa. Kun nuo muut umboroukset menee ei-standuun, mutta ovat kuitenkin aika yleisiä.
Ja juu, kyllä luin topicin alusta tähän liittyvän keskustelun, mutta pointtini onkin, että voisiko umborous-stantandin laittaa takaisin? :)
LK syyrialaisia Pudasjärvellä

Minski

^ Onhan se vähän hassua, että umborouksista vain normaali umborouksella on standardi, mutta tarkemmin kun miettii niin minusta umboroukset eivät ole kovin yleisiä vielä muilla väreillä kuin oikeastaan juuri normaalilla, joten en näkisi kovin järkeväksi tehdä joka värin umboroukselle omaa standardiaan, kun kaiketikin ensin pitäisi olla niitä kyseisen värisiä eläimiäkin olemassa jonkun verran. Ja pelkälle umboroukselle ei varmaan pysty mitään standardia tekemään, koska umborous ei esiinny joka värillä samalla tavoin; sen esiintyminenhän riippuu ihan siitä mikä on sen hamsterin perusväri.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"syyrialaisen koko-standardia tulee muuttaa, koska "mahdollisimman suuri" vaatii mahdottomuuksia ottaen huomioon, että eläinten terveys kärsii kun syyrikset ovat marsun kokoisia.
Tähän olis kyllä hyvä keksiä jokin muu adjektiivi. Terveys todellakin kärsii; joko hamsut ovat luonnostaan liian suuria tai sitten niitä tehosyötetään suuriksi ja kuten tuolla knikki-topicissa oli puhetta niin liiallinen proteiini on aika varmuudella myös knikkien aiheuttaja.

Sit jos näille "vironlaikukkaille" ja "whiteille" joskus tulis joku virallinen nimitys ja koestandardi ? Niitähän nyt ainakin on jo näyttelyissäkin ollut mukavasti.
Hamsteriton tätä nykyä

wiidii

Minäkin haluan ehdottomasti koko-kohdan muuttamista. Se hakee tällä hetkellä aivan väärän kokoisia hamstereita, melkein itkettää katsoa joitakin hamstereita näyttelyissä, kun ovat niin tuhottoman kokoisia ja yleensä vielä lihaviakin. :( Harvemmin ovat edes kovin hyväkuntoisia esimerkiksi turkiltaan.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anonymous

^ Samaa mieltä olen. Meillä tytön lemmikkihamsu on ollut alusta alkaen kova syömään ja on nyt ollut  tuhdissa kunnossa ruokavalion muutoksesta huolimatta (pidempi aika jo). Lähes jokaisessa näyttelyssä on tuosta koosta huomautettu. Nyt on alkannut turkki oheneen niskasta vaikkakin on hoikistunut huomattavasti. En halua että hamsujen koot alkaa meneen niin isoksi että niiden hyvinvointi alkaa jo kärsiin siitä. Hamsut on hamsuja ja marsut marsuja!!

GaneshaX

Jep. Kyllähän tuohon "mahdollisimman iso" kohtaan voisi kehitellä jotain muuta...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Vevve

Talvikoillahan lukee standardissa että ihannepituus 8-10cm. Eikö syyrialaisellekin vois jotain sellaista kehitellä?

Sintturainen

Minä kun oon ollut nyt useamman vuoden pois kuvioista (siis viralliselta puolelta, pettejähän oon arvostellut kuitenkin koko ajan), niin kyllä huomaa että syrkkien koko on tällä vuosituhannella kasvanut huimasti. Ja mun mielestä varsinkin isot naaraat on melkeimpä aina lihavia. Ja kokemuksesta tällaisilla maxi-mammoilla on vaikeuksia tiinehtyä siinä optimi-iässä, ne pitää astuttaa suunnilleen heti 3-4 kuukauden iässä, näin kärjistettynä. Mutta miten se optimikoko sitten määriteltäisiin, siinäpä pulma. Toisaalta tuo mitta vois olla ihan hyvä, kunhan tuomarit oikeesti uskaltais sit rokottaa liian isoista  :S

GaneshaX

Siis kyllähän se aika varmaa on, että jos yrittäisin astuttaa nyt esim. Hazelin, niin tuskin tuottaisi tulosta. Se on iso (valtava) vaikka syötän sitä suuremmaksi osaksi vain kasviksilla ja juureksilla. (siemenseos tietenkin, mutta sitä nyt on vähän pakko antaa)

Painaa sellaset 240g. Ärsyttää, kun näyttelyissä käsketään ruokkimaan enemmän vihanneksilla, mutta kun se ei auta.... Niinhän mä teen kokoajan, liikuntaa saa kyllä myös. Se nyt ei valitettavasti vaikuta sen kokoon.  :<

Edesmennyt FIN MVA oli myös valtava ja samoista sukujuurista. Ei tiinehtynyt koskaan. :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Mutta miten se optimikoko sitten määriteltäisiin, siinäpä pulma. Toisaalta tuo mitta vois olla ihan hyvä, kunhan tuomarit oikeesti uskaltais sit rokottaa liian isoista  :S
Kyllä suomalaiset tuomarit ainakin aika hyvin rokottaa jos on liian iso, mä itse ainakin samoin kuin Heidi. Pitäis kaivaa vanhat Tietopussit esiin ja katsoa mitä siellä lukee koosta, tämähän on jossain vaiheessa menty muuttamaan, muistaakseni siellä on nimenomaan tuo mitta ollut.

Sintturainen

^Hieno juttu että uskallatte. Muistelen että silloin kun ite vielä omia kasvatteja näyttelytin, sellaiset ylilihavat sai automaattisesti tyypistä, koosta ja kunnosta täydet pisteet. Heh, minä muistelen vielä auvoisia pisteaikoja  :D