• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

ooona


metsku

Mä en anna hamsterille enkä rotille ruokaa kädestä juuri tuosta syystä. Mulla on yksi kiltti rottatyttö joka veis ahneuksissaan sormet mennessään. Sinuna lopettaisin ruokatarjoilun kädestä. Käsittelen itse talvikkoa näin: annan sen ensin haistaa rannetta (jolloin ei ahneuksissaan pure koska ranne harvemmin tuoksuu millekään eväälle + että siitä ei saa otetta) ja kun se huomaa, että kyseessä olen minä otan sen vaan käteen. Jos se on vielä arka odotan, että se menee jonkun putkeen tai juoksulautaseen ym. ja nostan sen siinä. Sen jälkeen se joko itse kävelee kädelle tai valutan sen esim. putkesta käteen.

Mulla oli talvikko joka kyllä puri kun työnsi näpit sen nenän eteen mutta kun toimin yllä mainitulla tavalla niin ei purrut. Myös nykyinen talvikko saattaa hyvinkin ottaa sormesta jos menee työntämään sen naaman eteen ne siellä terraariossa.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota ruoalla kesyttämistä. Siinä käy helposti juuri noin eli sormensa puretuttaa. Eri asia jonkun marsun kanssa kun ne ei niin herkästi käy näpeille mutta hamsterit, hiiret ja rotat ei kyllä kuulu meillä niihin elukoihin joille tarjoilen sormista ruokaa.

ooona

#842
tiiän kyllä, ettei mulla oo viel paljoa tietoa hamstereista, mutta haluisin opettaa sen kädelle nii ettei sitä pakoteta   :yes: 

Onko muita ehdotuksia?

julius

Meillä otus puree, jos laittaa käden ylhäältäpäin dunaan ("hui, se on haukka!"). Jossain neuvottiin nostamaan se ensin esim. lautasella/pikku laatikossa dunan ulkopuolelle. Puolustaa kuulemma reviiriään/henkiriepuaan näin.

Meillä eläimet syövät kyllä kädestä, mutta jos sitten työntään ruantuoksuisen kätösen eläimelle, niin hajusta päättelee sitten ruuaksi. Eli käsien pesu ennen leikkihetkiä.  :icon_e_smile:

ooona

mut se ei tuu pureen kättä reviirinsä puolustamiseks ku se eka aina haistelee sormia.  :juuu:

metsku

Talvikoille on myös tapana maistella sormia muuten vaan. Jos se ei pure kovaa niin voi vaan näppäistä kevyesti kuonolle kun se puree tai muuten liikauttaa sormea. En kuitenkaan ruokkisi kädestä.

krisuliiih

Miehellä oli talvikko jolle antoi kädestä ruokaa, niin se kyllä puri aika mahtavasti kun luuli että ruokaa tulee.

Itse aikoinaan omalle talvikolle ruokaa kämmenellä, niin se ei purrut. Rotille annan monesti herkut kädestä, nuo ovat niin varovaisia että haistelevat tarkkaan ensin mikä nenän eteen tulee.
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Rukyo

Lainaus käyttäjältä: metsku - 22.07.12 - klo:17:28
Talvikoille on myös tapana maistella sormia muuten vaan. Jos se ei pure kovaa niin voi vaan näppäistä kevyesti kuonolle kun se puree tai muuten liikauttaa sormea. En kuitenkaan ruokkisi kädestä.

Ei se näpäytys paljon siihen puremiseen auta kun ei hamsteri sitä ymmärrä "rangaistuksena".
Voi olla että tuollainen läpsiminen jopa kasvattaa aggressiivisuutta.

Luultavasti hamsterisi puree koska kätesi haisevat ruualle (ei huonon näkönsä takia erota sormea ruuasta),
kannattaa siis puhdistaa aina kädet jos on käsitellyt ruokaa ja sitten menee käsittelemään hamsteria :)
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

metsku

#848
Tarkoitus ei ollut kehottaa ketään tekemään kipua eläimelle tms. Mulla on auttanut sormen liikautus talvikoille osoittamaan, että haistella saa mutta ei näykkiä. Missään nimessä en tarkoittanut läpsimistä tai väkivaltaa. Näpäytys tarkoittaa sormen liikautusta. Tarkoituksena siinä on osoittaa maistelevalle hamsterille, että toiminta ei miellytä. Jotkut käyttävät myös kevyttä puhallusta. Sormen liikautus tai puhallus vie huomion muualle ja lopettaa toiminnan.
Ihan kunnon pureminen taas on eri asia. Ja kädet tosiaan kannattaa aina pestä ennen käsittelyä.


Almam

#849
Heippa! Meille tuli vuoden ikäinen rescuetalvikko, joka on ensimmäinen oma kääpiöhamsterini. Tämä yksilö on sylissä kuin saippuapala ja asumuksessaan se "surisee" ja huitoo etukäpälillään, jos käden laittaa sinne. Hamsterista ei välttämättä tarvitse saada sylilemmikkiä, mutta otuksella on valtavan pitkät kynnet ja siksi tarvitsisin hieman neuvoja. Eli, kannattaako minun yrittää ensin kesyttää hamsteria enemmän käsikesyksi vai pitäisikö hamsterilta saada kynnet leikattua keinolla millä hyvänsä?

fujii

Ja mie taas mietiskelin sitä, että mihin aikaan teidän campbellit heräilee iltasin?

Miulla on vasta pari päivää ollu nää ihunat veljekset: toinen niistä hääräilee paljon enemmän, on päivälläkin välillä hereillä ja illalla seikkailee enempi, mutta toista en nää melkein koskaan, todella harvoin hereillä siihen aikaa kun itekin oon :o Avomieheni taas sanoo, että ne heräilee siinä kahden aikaan yöstä ja sillon seikkailee yhessä terrassa. Eikö toi kahelta oo kuitenki aika myöhään? Ois kiva nähä sitä toistakin enempi :)

Baloo & Tuck-munkki

Ana

mulla noi herää kans joskus 12-2 aikaan, että eipäniiden kanssa voi touhuta mitään jos ei julmasti herätä. Tosin vaikka ne päästää irti niin ne menee silti nukkuun :D

krisuliiih

Onko cämpsyt helppo yhdistää uusiin (naaraista kyse) kun ajattelin jos joskus kasvattaisin cämpsylaumaa, niin mietin onnistuisko lauman kasvattaminen helposti?
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Lillugga

Huolenaiheeni on se, että leikkasin tässä vähän aikaa sitten hamsterini kynnen vahingossa verikynteen asti. Talvikkoni on oikein terve poika, ja reilun vuoden. Huomasin, että olin leikannut verikynteen asti, kun kynnen päähän oli tullut vähän verta. Puhdistin jo kynttä wc-paperilla jossa oli kirvelemätöntä desifiointiainetta. Eikai se vain voi tulehtua? Ja alkaako se kasvaamaan normaalisti? Kaipaisin näihin kysymyksiin vinkkejä ja neuvoja, toivottavasti saan vastauksen pian. :)
Believing Love - Vilperi -   30.06.2011-10.02.2013 <3

Tierra

Lainaus käyttäjältä: Almam - 09.08.12 - klo:10:44
Heippa! Meille tuli vuoden ikäinen rescuetalvikko, joka on ensimmäinen oma kääpiöhamsterini. Tämä yksilö on sylissä kuin saippuapala ja asumuksessaan se "surisee" ja huitoo etukäpälillään, jos käden laittaa sinne. Hamsterista ei välttämättä tarvitse saada sylilemmikkiä, mutta otuksella on valtavan pitkät kynnet ja siksi tarvitsisin hieman neuvoja. Eli, kannattaako minun yrittää ensin kesyttää hamsteria enemmän käsikesyksi vai pitäisikö hamsterilta saada kynnet leikattua keinolla millä hyvänsä?

Itse yrittäisin saada sitä ensin kesymmäksi ja kun sylissä oleminen rauhassa sujuu, leikkailisin vähitellen kynsiä samalla. Väkisin jos alkaa kovin arkaa eläintä ottamaan ja kynsiä leikkaamaan, voi tuloksena olla vain vielä arempi talvikko.

Lainaus käyttäjältä: Lillugga - 15.08.12 - klo:15:38
Huolenaiheeni on se, että leikkasin tässä vähän aikaa sitten hamsterini kynnen vahingossa verikynteen asti. Talvikkoni on oikein terve poika, ja reilun vuoden. Huomasin, että olin leikannut verikynteen asti, kun kynnen päähän oli tullut vähän verta. Puhdistin jo kynttä wc-paperilla jossa oli kirvelemätöntä desifiointiainetta. Eikai se vain voi tulehtua? Ja alkaako se kasvaamaan normaalisti? Kaipaisin näihin kysymyksiin vinkkejä ja neuvoja, toivottavasti saan vastauksen pian. :)

Näitä sattuu aina välillä ja tosi harvoin meillä on verikynteen leikattu kynsi tulehtunut. Kynsi kasvaa takaisin normaaliksi ja harvoin siitä enää näkee parin viikon päästä että on verille mennyt = )
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -