• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Erilaisia ongelmia jalostuksessa

Aloittaja Mustikkamaan, 19.07.07 - klo:19:41

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#90
Komppaan Ayaa :D

Eli jos ostaa lemmikiksi, niin sellaiseksi pitäisi jäädä. Ja jos on kyse uroksesta, niin sama juttu - itse ainakin pettyisin kovin jos möisin uroksen lemmikiksi (tai vaikka kasvattajalle harkittuun käyttöön), ja yhtäkkiä käytettäisiinkin ihan kamalan monelle naaraalle ympäri Suomea. Siinä ei ole mitään mieltä. Täytyy vähän nähdä pidemmälle, kuin siihen yksittäiseen tilanteeseen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

HaKeNi

#91
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Normaali sopii oikein hyvin keltaisten jalostukseen. Cinnamon myös, sittenpä tulee hunajia. Mustastakaan ei ole muuta haittaa kuin keltaisten mustien lisääntyminen, jos niitä ei halua. Toki siinä välissä on aina se yksi kiusallinen kilpikonnasukupolvi, mutta siten saa uutta verta linjaan. Onhan niitä muitakin värejä kuin creme.

No kerropa mistä löytäisin ei creme-sukuisen mustan tai muun "puhtaansukuisen" em. värin?
Ei meinaan myynnissä näy, enkä enää nykyään tiedä keltä kysellä suoraan kun niin moni lopettanut jne...
 ;)
I´m back!

lentsu

#92
Ei ehkä tällä hetkellä myynnissä, mutta tuskin ihan mahdotonta vähän pidemmällä aikavälillä löytää. Riippuu siitä, mitä tarkoitat "puhtaansukuisella". Erittäin puhtaita linjoja olen nähnyt vain englantilaisissa papereissa. Suomessakin on kyllä joillakin väreillä sellaisia linjoja, joissa näkyy kauniisti pitkäjänteinen ajatus, ja itsekin mieluiten ostan sellaisia eläimiä, mutta sitten kun jalostusmateriaali sillä saralla loppuu, alkavat kompromissit ja jos kasvattaa pitkään tavoitteellisesti, niiltäkään ei välty.

Jos hamsterilla on jossain taustallaan cremeä, mutta se on sen värinen, ettei se itse voi teoriassakaan olla creme, ei sitä ole tässä tilanteessa keltaistakaan kasvattaessa mitään erityistä syytä vältellä, elleivät omat keltaiset ovat cremelinjoista. Kyllä mun eka normaali kilpikonnani vai oliko se peräti normaali kantoi cremeä. Sen muistan. Mutta kun toinen osapuoli, uros ei kantanut, enkä pidemmälle suosinut cremen kantajia, niin yhdestä naaraasta so what? Jos ei saa sitä mitä tilaa, täytyy tyytyä siihen mitä on.

Usean vuoden työn jälkeen itse kullakin on varmasti ihan sitä mitä haluaa jos motivaatio riittää ja jaksaa taistella. ;) Tietty se on mukavinta, jos on mahdollista saada riittävästi hienoja eläimiä valmiina, mutta vakavia kasvattajia on nykyisin niin vähän ja niillä vähilläkin eläimiä niin vähän, ettei taida olla valinnanvaraa pysyä ihan puhtoisimmissa värilinjoissa. En tiedä ymmärsinkö väärin, mutta tuli sellanen olo, että pitäisi saada hienot ja näyttelyissä menestyvät hamsterit heti ja nyt.

Aika kuppasillakin eläimillä aloittamalla pääsee josssain vaiheessa tuloksiin, jos joukossa on hyviäkin ja valitsee itselleen joka sukupolvesta sen parhaan poikasen. Ensimmäisinä vuosina ei tietty kunniaa niitä, mutta sitten kun alkaa saada unelmiensa hamstereita, on henkinen palkinto sitäkin suurempi.

Jorisen nyt tällä lailla vaan kun olen kerran itse tehnyt ko. urakan. Nykyäänhän olen ihan sunnuntaihamsterinpitäjä. Mutta itse 1994-1995 aloitin yhdellä hyvällä ja useilla rääppeillä, ensin oli pelkkää epäonnea, sitten tulin luvanneeksi parhaat poikaset parista tärkeästä poikueesta pois, itselle jäi tautiset, sitten ostin ja lainasin siltä kaverilta, jolle ne parhaat oli menneet, siinä vaiheessa vähän sattui, kun tämä tuli mun luona käymään ja sanoi, että näytä nyt mitä sulla on jos on mitään näytettävää... eipä ollut yhtään hienoa eläintä.  :cry: 6-7 vuoden päästä siitä olin lk hamsujen kasvattajana VV-kisassa sijalla 1. näyttelyttämättä sinä vuonna yhtään omaa eläintä - muut niitä vain ostivat ja näyttelyttivät, ja silti kotona mulla oli ne kaikista parhaat. Joten en nyt tässä ihan lämpimikseni puhu. Kasvattakaa ihmiset, kasvattakaa!  :) Se on prosessi, jossa tulee yhä uudestaan turpaan mutta jossa lopussa ruusuke seisoo.  :D

HaKeNi

#93
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Jos hamsterilla on jossain taustallaan cremeä, mutta se on sen värinen, ettei se itse voi teoriassakaan olla creme, ei sitä ole tässä tilanteessa keltaistakaan kasvattaessa mitään erityistä syytä vältellä, elleivät omat keltaiset ovat cremelinjoista. Kyllä mun eka normaali kilpikonnani vai oliko se peräti normaali kantoi cremeä. Sen muistan. Mutta kun toinen osapuoli, uros ei kantanut, enkä pidemmälle suosinut cremen kantajia, niin yhdestä naaraasta so what? Jos ei saa sitä mitä tilaa, täytyy tyytyä siihen mitä on.
Ok, toi nyt sitten on "lieventävä" asianhaara...

Mutta ylipäätään tuntuu olevan hankala löytää keltasen sukusen väristä MILLÄÄn mistään...

Ja ei, ei ole kiire saada hieno nlyhamsteri nyt heti... Riittäs ku ois oikeen sukusta väriä, (ei kehittäs knikkiä...  :p ) ja olis käsiteltävissä... Mutta kun tuntuu että tossakin on liikaa...  xD

Mulla nyt ei ole lähellekään sellasta kasvatustaustaa ku sulla Lentsu, mutta aikanaan mäkin aika kuppasilla alotin ja jotain sainkin aikaiseksi... Ja nyt itken sen "menetetyn" sukulinjan perään...
I´m back!

lentsu

#94
Nyt muuten muistan kasvattaneeni kerran ihan helkkarin hienon soopelin. Myin tietty pois, mutta se menestyi näyttelyissäkin. Ja tuli taatusti ihan vahingossa.  :D Kuului sarjaan "keltaisten kasvatuksen alkutaipaleen kivikot."  XD Se taisi tupsahtaa, kun käytin mustaa valkonauhaista, joka olikin umborous ja joka kantoikin cremeä. Vuosikymmenen alussa kun kasvatin ensin soopeleita, olisi hihkunut innosta, kun olisin saanut sellasen uroksen poikueeseen. Sillä kertaa en silti hihkunutkaan...  :shock:  xD

En tiedä HaKeNi kenen kanssa nyt juttelen, mutta osanotot... Menetetty työ syö aina ihmistä.  :( Siitä pitää sit vaan jatkaa sillä mitä jää tai mitä saa raavituksi maailmalta.

Enkeli89

#95
hamstereilla on kyllä suomessa varmasti kaikilla perusväreillä aika ahtaat puitteet :( mistähän saisi tuotua uudenlaista kantaa-kun eikös ruotsi ja suomi ole alkanut jo sekoittua aika reippaasti? briteistä kenties? keskieuroopassa taitaa papovaa sun muuta pyöriä aika ajoin aika paljon enemmän kuin täällä meillä..?
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Pertti

#96
Mulla olisi semmonen kaunis mielikuva, että ruotsalaiset ovat sotkeneet suomalaisia syyrialaisia linjoihinsa varsin vähän. Eli, ruotsista voisit hyvinkin saada omille eläimillesi erisukuisia, melko hyvätasoisiankin syyrialaisia. Tosin, mä en tällä hetkellä ole ihan varma siitä, että kuinka ahtaat linjat ruotsissa on - saattaa olla että Ruotsista tuodun eläimen sukulaisia vilahteleekin paljon suomalaisten sukutauluissa, jollon hyöty jäänee vähäiseksi.

Briteistä varmaan saisi hyvälaatuisia syyriksiä, mutta niitä ei ole ihan yksinkertaisinta tuoda sieltä, kun säännöt eläinten tuomiseen ovat melko tarkat (itse en ole niihin edes liiemmin perehtynyt). Andy joskus vei Suomesta kasan eläimiä Britteihin, hän muistaakseni kiersi jostain syystä Hollannin kautta niiden kanssa.

Helpointa eläinten tuonti on Keski-Euroopasta, mutta siellä on melko vähän järjestäytynyttä hamsteritoimintaa, ja eläinten taso lienee sen mukaista. Ainakin sen perusteella kun vuosi takaperin vierailin Tsekeissä katsomassa paikallista hamsteritoimintaa, eläinten taso oli ihan eläinkauppatasoa. Joten näin kylmästi sanottuna - tukut tuovat eläinkauppoihin yhtä hyviä eläimiä. Papovariski todellakin lienee suurempi Euroopassa kuin Suomessa. Mutta toisaalta, Ruotsistahan me se papova ollaan aina ennenkin Suomeen saatu... :D

Summasummarun, voi ottaa riskin ja lähteä tuomaan ulkomailta, tai sitten pitää vaan toivoa että saadaan paljon lisää kasvattajia ja sitä myöten geenipoolin laajennusta myös hamstereihin :)
Kyllä aina yhen voi ottaa!

lentsu

#97
Briteistä Suomeen ei ole mitään erityisiä tuontirajoituksia (ainakaan ennen ollut). Sen sijaan Britteihin vieminen on hyvin monimutkaista ja luvanvaraista, mistä johtunee Andynkin keikaus Hollannin kautta. Vielä 1990-luvun alussa oli rajoitus, että Euroopasta sai tuoda Suomeen vain 5 hamsteria per ihminen (vai oliko luku 4? joka tapauksessa...), mutta sekin rajoitus poistui jossain vaiheessa 1990-luvulta. Nykytiedot voi päivittää ottamalla yhteyttä Maa- ja Metsätalousministeriöön ja tarkistamalla, onko tullut mitään uusia rajoituksia. Uskoisin että ei, koska Suomi katsotaan nykyään ns. rabiesmaaksi. Britteihin viemisen hankaluus perustuu siihen, että Britannia katsotaan rabiesvapaaksi. Suurin ongelma ovat lentokoneet, sillä läheskään kaikki lentoyhtiöt eivät hyväksy eläinten ottamista käsimatkatavaroihin, joten ennen lippujen ostamista pitää tarkistaa kunkin lentoyhtiön ja reitin kanta, ja varata lipun paluumatkalle sen mukaan, että tietää saavansa hamsterit ongelmitta koneeseen. Sen jälkeen ainoaksi ongelmaksi jää papovan riski. Eläinkaupoista en siellä lähtisi hamstereita ostamaan vaan ottaisin etukäteen yhteyttä tuttuihin hamsterikontakteihin siellä ja pyytäisin apua sopivien hamstereiden löytämiseksi. Ja lopuksi, toisin vain uroksia ja karanteenaisin hamsterit kotona useita kuukausia, jotta tuonti ei aiheuttaisi lisäriskiä muille kasvattajille ja harrastajille.

Mustikkamaan

#98
^Ei kun ongelma on ollut 9/11 jälkeen turvallisuusasiat, siksi eläimiä on vaikea viedä ja tuoda. Andy ei pystynyt myöskään tuomaan Briteistä hamsuja sen vuoksi. Homma olisi pitänyt hoitaa Hollannin kautta silloinkin, en ihan tarkkaan muista yksityiskohtia.

Hää ihan ehdotti, että hää tulis hamsujen kanssa Hollantiin ja joku tulis sinne vastaan hakemaan hamsut Suomeen. Mutta siihen ei tainnut porukka ihan heti syttyä, tai sitten ajatus ei vaan lähtenyt suurempaan liikenteeseen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#99
Arvelinkin että 9/11 on aiheuttanut lisäongelmia lentokenttäpolitiikkaan, mutta tuo kuulostaa aika vaikealta.

Hassua toisaalta. En usko että Alqaida tms. ensimmäiseksi käyttäisi jyrsijöitä Britannian tuhoamiseen. :roll:

Pertti

#100
Niinno, yhtälailla ne on tarkentunut Suomenkin kentillä, mietin tossa juuri Oulusta lentäessäni ku mun purukumeja syynättiin turvatarkastuksessa iha huolella, et luulekoha ne oikeesti et joku haluu räjäyttää Oulu-Hki lennon jolla matkustaa noin 20 henkilöä :D:D

Finnair käsittääkseni on tällä hetkellä ihan maailman (tai ainakin euroopanlaajuisesti) ainoita lentoyhtiöitä jotka huolii eläimiä matkustamoon. Tai ainakin Sveitsistä kyseltiin kamalan kiinnostuneena mun matkasta hamstereiden kanssa, ja sanoivat ettei muut yhtiöt huoli. Finnariilla kyl on aina joskus iha edukkaita lentoja Amsterdamiin.... ;) :D
Kyllä aina yhen voi ottaa!

lentsu

#101
No onhan se toisaalta tietty niin, että kaikkein julmimmat terroristit väijyvät jossain niin säälittävien yhteyksien varrella kuin Pori -Helsinki -lennot tai vastaavat ja liikkeellä ovat itsemurhapommittajiksi koulutetut pk hamsterit, joille on liimattu ihan purukumin näköinen muoviräjähde laahuksiin.  :roll: Pelottavaa.  :roll:  XD

Pete on tämän takia suojelupoliisin erityisvalvonnassa, koska sun epäilyttävät jyrsinyhteytesi on kartoitettu ajat sitten, ja purukumi sun hallussasi on järkyttävä riski ilmailulle.  :shock:

HaKeNi

#102
*reps ja kops*

 :reps:

Perjantai...
I´m back!

X-File's/JonnaMilaya

#103
Mahtavat jutut teillä kyllä. Ja kun otsikkona oli erilaisia ongelmia jalostuksessa ni tulin siihen päätökseen että myös terroristit ovat ongelma hamstereiden jalostuksen kannalta,koska terroristit alkavat kohta niitä kouluttamaan...Sitten hamstereidenkin on käytävä armeija ennenkuin voivat tulla muotovalioiksi....

Joo,tais taas mennä yli.... :grin
~Solnechnyi Trusha~

lentsu

#104
No ihan vakavasti ottaen ne hemmetin idiootit terroristit OVAT ongelma jalostukselle välillisesti koska papovan jälkeen ne ovat paniikkiin ajetun ilmailupolitiikan vuoksi eniten ulkomaantuonteja haittaava tekijä.  :huh