• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

"Vino" Talvikko

Aloittaja Anonymous, 28.10.08 - klo:23:57

« edellinen - seuraava »

Anonymous

Elikkäs...Talvikko hamsterini SHY-VL Susa-Erma's Nelli on niin sanotusti vinossa kulkeva ja eläinlääkärin erittäin vahva epäily on aivokasvain, selviää avautuksessa, nyt Nellin tytär Siperian söpö on alkanut kulkea samalla lailla vinossa, tätä ilmeni jo aiemmin, mutta se meni ohitse. Söpöllä ei ole tehty poikasia, eikä tehdä, se on lemmikki hamsterina.

Nellin pojalla Sudenlaululla on kasvain mahassa, sekään ei ole tehnyt jälkeläisiä.

Nellin poikasista kolmas on vielä terve. ei ole oireillut vinoudesta, eikä muustakaan.

Selvittelen asiaa vapailla, mutta mielestäni Nelli on nyt ehdottomasti laitettava avautukseen, jotta selviää mistä on kyse.
(Se piti laittaa jo aikoja sitten, mutta tila korjaantui huomattavasti.Vaikka vino onkin)

Tämä vinous ei nyt kuitenkaan ole normaalia, eikä juoksupyörästä etc. johtuvaa.

Kaikki kyseiset hamsterit ovat erittäin kilttejä ja näyttelyissä palkittuja osa, äkeyttä ei ole ollut, kuten joillakin muilla vinoilla hamstereilla, tätä on siis liikkeellä talvikoilla.
Olen kuullut muistakin vinoista hamstereista, joista osa on muuttunut todella äkäiseksi.

Olisi kiva saada tietää muista vinoista, jotta voisi vertailla esimerkiksi sukuyhteyksiä, jos niitä löytyy.

Asia johon kiinnitin huomiota näiden kolmen ollessa poikasia, että yksi oli liian ihmisläheinen ja on sitä edelleen.

Palaan asiaan uudelleen, kun olen hiukan viisaampi  :)

Sarantha

#1
Väli/sisäkorvan tulehdus on varmaankin suljettu pois, lienee yleisin syy vinossa kulkemiseen?

Mulla oli yksi talvikko, joka alkoi oireilla viime keväänä Pet Expo -messujen aikaan. Oltiin la-su välisenä yönä kaverinkaverilla elukkalaumoinemme, ja illalla kuljetusbokseissa eläimet tarkistaessani huomasin, että tämä yksi kulki pää vinossa. Aika jännä, että jotenkin tuli heti aivoverenkierron häiriö tms. mieleen (en ees tiedä voiko hamsterilla sellaista olla, teoriassa ainakin kai), jotenkin tuo mielleyhtymä tuli mulle siitä, kun tämän talvikon silmät harottivat toiseen suuntaan, voimakkaasti vasemmalle, kun taas pää oli selvästi vinossa oikealle (just tuo katseen kohdistuminen on yksi tyypillinen AVH-oire ihmisillä). Kotiin päästyäni aloitin talvikolle ab-kuurin korvatulehdusepäilyn vuoksi (en käyttänyt lääkärissä, kotona oli Ditrimiä ja kysyin vain annostuksen puhelimitse). Pää jäi vähän vinoon, mutta talvikko oli muuten pirteä ja käyttäytyi normaalisti, eli vielä noin puoli vuotta tuosta eteenpäin, kunnes kuoli muusta syystä noin 1,5 -vuotiaana.

Ei varmaan samasta asiasta kyse kuin sinun eläimilläsi, mutta kerroinpa tämänkin tarinan nyt lämpimikseni.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä sai eläinlääkärin epäilemään nimenomaan aivokasvainta?
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Anonymous

#2
Kyllä ehdottomasti, tietenkin ensin tutkittiin tulehdukset ja vastavat.
Ditrimillä on suljettu pois kaikki tulehdukset joihin se tehoaa, kyseinen poikue on ollut muutenkin aika sairas ja koska nyt myös jälkikasvu sairastui samalla tavalla on perinnöllisillä tekijöillä mahdollisesti aika vahva vaikutus.

Ell. päätyi epäilyynsä kaikkien oireiden perusteella ja "testeillä", joita tein hamsterille, joilla myös suljettiin pois muita sairauksia.

Juttelin juuri ell. kanssa puhelimitse, sataprosenttista varmuutta perinnöllisyyteen ei voi saada, koska hamstereiden geenitutkimuksia ei luonnollisesti ole tehty niin kattavasti, kuin koirilla, joilla joitain sairauksia voidaan jo varmasti sanoa perinnöllisiksi.
Mutta epäily perinnöllisyydeseä on erittäin vahva.

Tässä ei ole kyse mistään opitusta käyttäytymisestä myöskään, Nellin tyär heittäytyy välillä selälleen, se selityy kuulema sillä, että sairaus/kasvain etc. vaikuttaa tasapainoaistiin.

Talvikot joilla on myös ollut samaa ovat menneet osa nopeasti huonoon kuntoon ja ne on täytynyt lopettaa sen takia, sekä luonteen äkillisen muuttumisen takia, kipu ilmeisesti saanut ne todella äkäisiksi.

Keskustelin myös eläinlääkärin kanssa Nellin jälkeläisten käytöksestä niiden ollessa poikasia ja sain vahvistuksen sille, että ne eivät olleet silloinkaan täysin terveitä, niiden käytöksestä huomasi sen.

Nyt olisi tärkeätä tietää kaikista vastaavista tapauksista, se palvelisi harrastajia, myös syyn selvittäminen helpottuisi, koska näitä tapauksia on enemmän koko ajan.

Keskustelimme myös mahdollisesta jalostuksen tuomasta syy yhteydestä ja siitä kuinka hakemalla vain tiettyä sivuseikkaa, kuten määrättyä väriä etc. eläimet ja linjat tulevat todella sairaiksi, nämä seikat eivät näy heti.

Asian selvittely ja tutkiminen jatkuu ja jos jotain tämä asia kiinnostaa, olen kyllä halukas kertomaan kaiken, kunhan olen taas viisaaampi, jos olen...

Anonymous

#3
Nelli lopetettu aikoja sitten, sairaus 99,9% varmuudella perinnöllistä, poikasista kaksi sairastunut, toinen lopetettu samalla, kuin emonsa, kolmas oireilee lievästi. Näillä poikasilla ei ole jatkettu sukua.

Asia ei ketään kiinnosta kenelle olen siitä puhunut, joten piste.

Aiemmissa vastaavissa tapauksissa aivokasvain on vahvistettu tukimalla eläin (avaamalla), näitä ollut joitakin vuosia sitten.

Heli

#4
Avattiinko eläin Evirassa? Ilmeisesti ei?

Mua ainakin olisi kiinnostanut tutkittu faktatieto. Arvailut on aina vähän arvailuja. Harmi jos yhtäkään näistä eläimistä ei avattu.

Meinaatko että eläimillä oli jo ihan poikasena aivokasvaimet, kun mainitsit että olivat jo silloin epänormaaleja?

Itse en ole tähän "vinossa kulkemiseen" törmännyt, kaikkea muuta mahdollista vaivaa on kyllä riittänyt.  :roll:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#5
Tämän hetkinen tilanne seuraava, Hukan Hippu alkanut oireilla myös, avautetaan, kun lopetetaan, sekä Siperian Söpö avautetaan, kun lopetetaan.
Molemmat siis SHY-VL Susa-Erma's Nellin jälkeläisiä, toinen minulla itsellä toinen muualla, maksan molempien avautuksen itse, ilmoittelen tuloksista aikoinaan, jos jotakin sattuu kiinnostamaan, mutta koska kaikki poikaset, paitsi poika, poikueesta ja emä mukaan lukien oireilleet samalla lailla on avautus nyt kuitenkin mielestäni viisasta näillä lopuilla, ainakin itse haluan löytää mahdollisen syyn ja yhteyden asiaan näiden hamstereiden välillä.
(Eläimet lähetetään Eviralle. Olen ollut sinne aiemmin yhteydessä tämän takia)

Pertti

#6
Miten se kulkee vinossa? Onko sen eläimen ruumis vinossa, pää jotenkin sivulla vai käveleekö se vaa semmosessa kaaressa?

Mulla on ollut kämpelleillä pari aika jänskää tapausta, joiden on uskottu johtunevan aivohäiriöistä/kasvaimista.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Anonymous

#7
Osa on koko ajan pää ja kehokin hiukan kallellaan, osa vain pää vinossa 24h, yksi poikasista ei niinkään "vinoile" vielä, mutta on muuten sairas, kaikki poikaset ovat olleet jollain lailla sairaita, jos eivät vinoja, niin muuten kipeitä  :cry:
perinnöllistä aivokasvainta on vahvasti epäilty, toivottavasti avautuksessa selviäisi jotain, sitten kun se on ajankohtaista, olis vaan kaikki pitän avauttaa heti, kerta alennuksella kenties...noh...

Anonymous

#8
Tää on jo aika pitkän ajan päästä tää mun viesti noista aiemmista, mutta aattelin vain kysyä että onko selvinnyt yhtään mistä johtui?