• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poskipussi 4/10

Aloittaja Mustikkamaan, 25.11.10 - klo:17:58

« edellinen - seuraava »

Henni

#15
Mullekin tuli eilisessä postissa, mutta posti oli tullut todella myöhään joten tänään aamulla sain lehden. Kansi on ainakin hieno. :)  Lehteä en vielä ole kerennyt lukemaan.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Yoda

#16
Oli todella hyvä se ruokintajuttu. Tuli ihan itsekin sen viidoittamana perehdyttyä omaan hamstereitten ruokintaan. Fruktoosia sisältävät piltit ja kissan napit mm. jää tästedes pois ostoslistalta. Kiitos tästä ajatuksia herättävästä kirjoituksesta! (:

Ely

#17
Huomasin tuota omaa ruokintakirjoitustani lueskellessa että yksi kappale oli kokonaan jäänyt pois, ilmeisesti siksi olin pistänyt vahingossa Martinalle sähköpostina ensimmäisen kappaleen kahteen kertaan.  :oops: :lol: Mokoma kirjoitus oli olemassa ennen julkaisua pdf-muodossa jota en kehdannut kovin paljoa levittää, koska OpenOffice rikkoi linkkejä, sotki tekstiä ja muutti kuvien sijaintia, lopputulos näytti epämiellyttävältä.

Tässä se versio jonka halusin tavoittavan tämän yhteisön, sai jäsenlehteä tai ei :)
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Mustikkamaan

#18
Sainpas aikaseksi lukea tuon nyt. Ihan hyvä teksti sinänsä, vahvisti aika lailla munkin käsitystä vaikka en oo lukenut mitään tieteellisiä tekstejä :D Ja tulipa jotain uuttakin! Oon yrittänyt selvittää itseasiassa että mitä kasveja noilla mein hamsujen luontasilla elinalueilla esiintyy ja mitä ne niistä syö, mutta en ole löytänyt - kielitaito ei varmaankaan riitä.

Syyriksestä olen löytänyt ainoastaan sen että ne syö tyyliin mitä vaan mitä helposti löytyy - käytännössä niiden ravinto voi koostua lähestulkoon yhdestä viljalajikkeesta mitä siltä pellolta löytyy missä asuvat (siis sikäli mikäli kotiutuvat johonkin ihmisen kyhäämään peltoon) + mitä siinä matkalla vastaan tulee, hyönteisiä ja kasveja.

Mitä tää meinaa: "Optimaalisimmasta rasvan tarpeesta ei ole vielä näyttöä, mutta sen arvellaan olevan 4­20 % hamsterin ravinnosta, tämä on kuitenkin täysin yksilöriippuvaista."?

Tarkotetaanko tolla 42 % vai miten tää sit lasketaan? Toi Rapunzelihan oli tutkinut kans jyväseosta tehdessään näitä rasvajuttuja ja sanoo omilla sivuillaan ""Yleinen käsitys" on pitkään ollut, että hamsteri tarvitsisi jostain syystä rasvaisempaa ravintoa kuin muut jyrsijät. Tälle ei kuitenkaan ole mitään tieteellistä perustaa, ja itse asiassa hamsterin ruoansulatusjärjestelmän rakenne viittaa täysin päinvastaiseen; rakenne mahdollistaa sen, että eläin pystyy hyödyntämään myös köyhempää ja karkeampaa ravintoa - mahdollisesti se jopa tarvitsee sitä voidakseen parhaalla mahdollisella tavalla." (http://koti.mbnet.fi/rapunzel/hamstereille.html) Niin mietin et eiks tommoi - sikäli mikäli nyt ymmärrän oikein - 42 % olis aika paljon? Vai onko se 4,2 %? Mä en jotenkin nyt osaa laittaa tota mihkä järkevään perspektiiviin.

Must nää terveellisten siemen- ja pähkinälajien tarkennukset oli tosi hyviä. Tietää entistä paremmin että mitä ostaa marketista omaan seokseen. Vaikka hirvittävän vaikeahan se on antaa juuri oikeita määriä eri aineita sisältävää ravintoa siksi, että a) hamsut valikoi parhaat päältä (ja kokemukseni mukaan ne ennemmin nääntyvät kuin syövät "pahat jyvät") ja b) en osaisi edes itseäni ruokkia niin, että kaikkea tulee juuri oikea mikrogrammamäärä tai olkoot mikä yksikkö tahansa :D Kyllähän se aika pitkälti mututuntumalla menee.

Toi koiranraksujuttu oli kans hyvä, en tiennytkään että niissä saa olla BHA:ta ja BHT:tä - tarvii kattoo että mitä sitä omille koirilleenkaan syöttää. Itsehän annan sen helppouden takia, saa sekä eläinproteiinia että joitakin vitamiineja, ja niissä on useimmiten viljaakin minkä oon aatellut olevan käytännössä "ok". Eiväthän nuo paljoa niitä edes syö suhteessa siemeniin, pähkinöihin ja tuoreruokaan - nakertavat varmaan yhen napun viikossa jos sitäkään  :D

Tossa lähdeluettelossa olis hyvä mainita myös tuon julkaisun painovuosi ja nettisivuista että koska olet sen itse lukenut - päivittyvät aika ajoin.

Varmasti kaikkia myös kiinnostaa, mitä sinun hamstereidesi jyväseos sisältää ja missäkin suhteessa? :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ely

#19
No voi hitto, jäi vielä tuollainen typo. Kaikki väliviivat hävisivät kun kopioin suoraan pdf-versiosta. Eli rasvan tarve on 4-20 % päivittäisestä ravinnonsaannista ja tuo riippuu siitä miten hyvin hamsterin elimistö osaa käyttää sen hyödyksi.

Jos kaipaa hamsterin ruokintaan helppoutta eläinproteiinin kannalta, niin eläinkaupasta voi löytää ihan kuivattua lihaa. Luomusertifioiduista eläinruokavalmisteista ei myöskään löydy noita mainitsemiani, haitallisia lisäaineita.

Omat hamsterit saa tuota Prestige Hamster Crispyä, Supa hamsteria, JR Farm Wellness - Food für Hamsteria ja näistä tehtyä sekoitusta olen täydentänyt sitten hamsterista riippuen eri määrillä auringonkukansiemeniä, manteleita, cashew pähkinöitä, chiasiemeniä, tattaria, kauraa, hampunsiemeniä ja johanneksenleipäpuu-paloja. Jotain muutakin saattoi olla seassa vaan en tähän hätään muista mitä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

lentsu

#20
Kiitos Ely loistavasta artikkelista!  :) Niin kauan ja paljon kuin mulla on hamstereita ollutkin, en ole vieläkään keksinyt aivan optimaalista ruokintaa niille. Uskoisin, että tuossa sinun artikkelissasi on täydet ainekset.

Uskon niin siksikin, että se mitä kirjoitat, on suoraan linjassa arkihavaintojeni kanssa. Puurot ja piltit ensinnäkin - yhteen aikaan oli minullakin tapana syöttää niitä runsaasti. Näennäisesti hamsterit voivat hyvin, mutta todellisuudessa ne kuolivat (keskimäärin, aina on sekä pitkään eläviä että lyhyen elämän eläviä yksilöitä) nuorempina kuin nykyiset hamsterini, jotka syövät näennäisesti "köyhempää" ja vähemmän lihaa sisältävää, enemmän siemeniin ja pähkinöihin + kasviksiin perustuvaa ravintoa. Niinä kausina, kun olen ollut erittäin laiska ja syöttänyt hamstereille pääasiassa siemenseosta vähäisin lisukkein, on ollut erittäin harvinaista, että yksikään hamsteri on kuollut alle 2-vuotiaana. Myös knikit ovat olleet harvinaisempia. Tämä on oikesti pistänyt minut miettimään yliruokinnan, jota on perinteisesti harjoitettu erityisesti hamsterin herkkänä kasvukautena, haittoja!

Artikkelistasi sai hyviä ideoita sen ruokalistan täydentämiseen, joka on jäänyt jäljelle karsittuani siitä kaiken hamsterille haitalliseksi osoittautuneen.

Itse en kyllä syötä Supaa enää lainkaan. 1990-luvulla pidin sitä kelpo ruokana, mutta en tiedä onko laatu huonontunut vai yksinkertaisesti vaan tullut parempia ruokia markkinoille, niin olen sen sitten jättänyt kokonaan listalta.

Ely

#21
Tuo siemenseos siis joka nyt on käytössä sisältää pienen osan supaa, en tiedä sen laadusta muuta kuin sen että ne vihreät papanat sisältää kahta haitallista väriainetta. Kun tuo nykyinen seos on loppumaisillaan, vaihdan Supan Rapunzeliin. On pitänyt sitä muutenkin tilata ja en koe supan olevan mitenkään hamsterin ruokinnan kulmakivenä. :)
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Ninde

#22
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Itse en kyllä syötä Supaa enää lainkaan. 1990-luvulla pidin sitä kelpo ruokana, mutta en tiedä onko laatu huonontunut vai yksinkertaisesti vaan tullut parempia ruokia markkinoille, niin olen sen sitten jättänyt kokonaan listalta.
Sanoisin, että on sekä huonontunut että on tullut parempia markkinoille ja useampia merkkejä kuin ennenmuinoon.  :)

Anonymous

#23
Meillä tuoreruokinta on lähes samalla mallilla kun lentsulla ja erittäin harvoin saavat mitään soseita taikka puuroja (jotka kyllä sitten teen itse ja sekoittelen siihen kaikkea). Meillä syövät pääsääntösesti versele lagan hamster naturea mutta sekoittelen siihen muitakin ruokia.

lentsu

#24
Mistä saa hampunsiemeniä? Kuulostaa tosi ravinnerikkaalta, mutta en ole nähnyt niitä missään myytävänä ja toisaalta kuulostaa myös hieman hmmm... huumaavan ravinnerikkaalta.  :mrgreen: Niin että saako niitä mistään? Siis hamsterille, ei minulle!  :haha

Mustikkamaan

#25
Kai niitä ainakin luontaistuotekaupoista saa, niistä tehään kaikenlaista - se on eri lajike kuin tämä tietynkaltasta olotilaa aiheuttava.

Supa on aivan hirvittävän huonoa tänä päivänä, tuntuu ettei se muuta enää sisällä kun niitä värjättyjä nappeleita. Joskus oli hauska kun tuli ne banaanilastut vakkaristi siihen, mutta vastaavasti ne sit kompensoi noilla värinapeilla... Ite en tosiaankaan osta, teen seoksen ite kaikenlaisista siemenistä.

Tosiaan lisäksi on tullut paljon hyviä jyvämerkkejä ja jopa Best Friendin hamsuille tarkoitettu seos on tosi hyvälaatusen olosta - verrattuna siis siihen mitä markettiseokset olivat ennenmuinoon (tai no, mitä ne halvimmat on tänäkin päivänä).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#26
Pitänee tehdä laajempi ltkauppakierros... vakkariluontaistuotekaupassa hamppua ei ole eikä ole ollut, kaikkea muuta kylläkin olen ostellut noille sieltä, seesamia, cashewia, saksanpähkinöitä, tattaria yms..

Mä olen syöttänyt Versele Lagan HamsterNaturea lisukkein viimeisen reilun vuoden ajan. Rapunzelia pitäis varmaan kokeilla, kun siitä niin paljon puhutaan hyvää.

Ely

#27
Punnitse&Säästä-kaupasta saa edullisesti noita kaikkia, jos siis sattuu asumaan kaupungissa missä noita kauppoja on :) Ruohonjuuri, Ekolo... Niistä löytyy varmasti. Muistakin ekokaupoista saattaa löytyä ja jos ei löydy niin niitä voi aina pyytää tilattavan.

LainaaTosiaan lisäksi on tullut paljon hyviä jyvämerkkejä ja jopa Best Friendin hamsuille tarkoitettu seos on tosi hyvälaatusen olosta
Ainakin Best Friend Festival Hamsterin sisältö näyttää omituiselta sivujen mukaan: http://www.bffestival.fi/Frame_tuotteet1.html#hamsteri
Kura? Dari? Sokeri!?

Tuo lisätty C-vitamiini on myös ihan turha.

Vaan kuten sanottu, on niitä huonompiakin varmasti.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Mustikkamaan

#28
No hyvin onnistuit nappaa siitä sen epäolennaisimman seikan asiakokonaisuudesta :D Kuten sanoin, vertasin markettiruokiin.

Sokerilla varmaan pidetään joitakin pellettejä kasassa tai tehdään niistä maistuvampia, osaisin kuvitella (vaikka en itsekään ajatuksesta tykkää, mutta sokeriahan käytetään vähän joka elikon ruoassa). Kurasta ja darista en tiiä, oletin että ne on jotain sellasia jyviä mistä en ole kuullutkaan, mutta guuglaus ei tuottanut niille mitään ruokaan liittyvää vastausta, onkohan kura sitten sitä itteesä :D Nehän myös vitaminoi kaikenlaisia ruokia ihan vaan siks että se kuulostaa hyvältä - säilyy se vitamiini siellä tai ei, tai on se tarpeellista tai ei.

Mut joo, monipuolisempi toi on ku miltä esim. Supa nykysin vaikuttaa ulkomuotonsa perusteella - varmaan joku 40 % värillisiä nappeleita (mitä oon kuullut että ne väriaineet toimii syövän syntyä edesauttavina) ja loput rasvalla kuorrutettua vehnää   :roll: Mutta eipä noista jyväseoksista mikään oo mun mielestä sellasenaan ok.

P.S. Paitsi tulihan se joku ohjelma, missä se ukkeli söi semmosta mutasta "savea" ja oli kauhian terve - ehkä ne on Best Friendillä aatellu että kura kun kura, niin son terveellistä :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#29
Mun villi arvaus on että siit on jäänyt A pois...  :D