Emo karkasi, poikaset kolmeviikkoisia, mitään tehtävissä?

Aloittaja Hanna_Pauliina, 14.07.08 - klo:08:18

Hanna_Pauliina

Viime yönä tapahtui sellainen kamala asia, että ihana hamsterityttöni pääsi karkaamaan. Hamsuansat (herkkuja vadin pohjalla) on viritetty, mutta toivoa ei oikein taida olla johtuen talomme suuresta koosta ja siitä, että hamsteri ehti livahtaa lattian alle.

Olen tässä yön yli ihanan perheenjäseneni menettämistä surrut ja nyt tuli huoli poikasista. Ne syövät jo aika paljon kiinteää ravintoa ja liikkuvat aktiivisesti pesän ulkopuolella, mutta koska poikasten vieroitusaika on neljästä viiteen viikkoa vanhana, olettaisin niiden tarvitsevan vielä emon maitoa. (Lisäksi olen tässä hamsujen touhuja seuranneena huomannut, että pennut ottavat emosta mallia seuratessaan sitä pitkin häkkiä.)

Onko mitään tehtävissä vai onko myös ihana terve poikue tuhoon tuomittuja? Muita hamstereita minulla ei ole, joten esim. samaan aikaan poikasia saanut sijaisemo ei ole mahdollinen. Auttaisiko jonkinsorttinen äidinmaidonkorvike? Vai riittääkö kolmiviikkoisille, jos ruokin tiheästi puurolla, jogurtilla, vauvahillolla, tuoreruuilla ja jyväsekoituksella, kuten tähänkin asti?

En haluaisi ihanan hamsteriemon lisäksi menettää sen jälkeläisiäkin - ne ovat ainoa asia, mikä siitä on jäljellä! :(

HaKeNi

Mä veikkaisin et poikaset selviytyvät kyllä hyvinkin ilman emoakin, mikäli ruokintapuoli on kunnossa... Äidinmaidonvastikkeella tms. en uskoisi enää tuossa vaiheessa olevan paljon virkaa, kun syövät jo itse ja "kiinteää"...
Nyt vaan monipuolista, vahvaa ruokaa jotta poikaset kasvaa...
I´m back!

Pertti

Ravinnonsaantiin ja yleisestiottaen fyysiseen kehitykseen kolmiviikkoiset poikaset eivät juurikaan emoa enää tarvitse. Kuten todettu, ruoki poikasia hyvällä siemenseoksella ja usein monenlaisella tuoreella. Muista tarjota monipuolisesti kasviksia, mutta myös tarpeeksi proteiinia! Puuron voi tehdä äidinmaidonvastikkeeseen mikäli haluaa, mutta en osaa sanoa onko siitä suoranaista apua.

Tuon ikäiset poikaset tarvitsisivat emoa tosiaan lähinnä siihen sosiaalisen puolen kehitykseen, mutta en usko että silläkään saralla mitään hätää tulee,  kyllä ne varmasti jo tärkeimmät käyttäytymismallit ovat omaksuneet emältään, ja loput selviävät yhdessä pohtimalla :)

Mikäli emo on yli vuorokauden kateissa, voi hyvinkin olla että se ei enää edes hyväksy tuon ikäisiä poikasia itselleen.

Suureen huolenaiheeseen ei siis poikasten osalta ole aihetta; campbellinaaraatkin joskus saattavat "hylätä" vanhemmat poikaset kolmiviikkoisena jos ne tekevät tuplat heti perään.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Hanna_Pauliina

Kiitos nopeista vastauksistanne. Tilanne on tosiaan ok, olen antanut monipuolisesti tuoreita, vauvanruokia ja kahta erilaista ravinnepitoiseksi katsomaani siemenseosta. Poikaset näkyvät pärjäävän hyvin ja ovat melko vilkkaita - lisäksi ne tuntuvat sosiaalisilta toisiaan kohtaan nyt, kun emoa ei enää ole. Kesytys on päässyt hyvin alkuun joidenkin osalta, vaikka ujojahan nuo pikkupennut vielä ovat. Eiköhän näistä ihan mukiinmeneviä hamsterinuorukaisia kasva! :D

Sääli emoa, sitä jään vaan kaipaamaan. :cry:

pullakala

otan osaa emon puolesta.

Minulle kävi samoin että oli 12poikasta ja emo, jotka olivat juurisaaneet turkkinsa lähtivät karkuun emon avatessahäkin luukun. sitten niitä pentuja etsittiin koko päivä niitä oli mikä missäkim mutta surin osa löytyi samasta paikasta emon kanssa. Ja sitten niitä löytyi saunapaneelien takaa ja pesukoneen alta ja mikä nyt mistäkin. yksi oli mennyt minun vaatekasaani lattialla ja tehnyt sinne pesän :D      mutta onneksi kaikki löytyin olin hyvin huolissani :lov
Vaikka hamsteri on pienempi se on silti henkisesti vanhempi

windi

Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

Hanna_Pauliina

Lainaus käyttäjältä: "windi"Ihan just turkkinsa saaneet pennut ei kyllä isommin vielä kipittele ympäri taloa...

Olisiko emo sitten kantanut ne häkistä?

No, tästä selvittiin ja poikaset ovat nyt parikuisia ja osalle löytynyt jo uudet koditkin. Yksi poikasen ostaja vähän säikähti hommaa ja perui kaupat, mutta muuten mitään ongelmia ei ole minun käsittääkseni aiheutunut.