• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mitä virheitä teit ensimmäisen hamsterisi kanssa?

Aloittaja Juulia, 27.09.07 - klo:15:47

« edellinen - seuraava »

Juulia

Eli siis otsikko kertoo kaiken.

Voisin aloittaa itsestäni, kun ensimmäinen hamsu meille muutti, tuli kaikenlaista tyhmääkin tehtyä, ennen tiedon karttumista.

Ensinnäkin käytimme pari viikkoa liian pientä juoksupyörää (joka oli siis tullut häkin mukana) kunnes tajusin, että hamsterillahan menee siinä selkä, siinä oli keltainen pitkä uloke ja halkaisija vain 15cm.
Lisäksi käytimme mökin pehmusteena pesävanua, koska se oli ihanan pehmeää ja lämmintä.
Kolmanneksi syötimme vain ainoastaan kurkkua ja porkkanaa, kunnes toisen hamsumme kohdalla luin pilteistä ym. "tuhdimmasta" ruoasta.
Ja kädet olivat aina "desinfioitu"  vessapaperilla kun vessaa siivosin...

Tietoa ja taitoa on matkan varrella ehtinyt jonkin verran karttua ja nykyään nuo virheet jo lähinnä naurattavat :) .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Woollen

#1
Meillä käytettiin myös aluksi pesävanua :/ Kunnes surullisen kokemuksen kautta tajuttiin ottaa se äkkiä pois. Ei tule kyllä muita virheitä mieleen... Vaikak luultavasti niitä on sattunut :lol:

KaisaM.

#2
Hmm. No eipä tainnut olla muuta kun että ensiksi oli liian pieni häkki. Mutta heti parin viikon päästä ostin tuon ison Gabberin Sypylle.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Blizzard

#3
Meillä eka hamsuni (robo) asui hetken aivan liian pienessä pinnahäkissä. Käytin pesävanua, kunnes luin infosta, ettei sellaista saisi pitää. Ja syötin kurkkua ja porkkanaa, kunnes viisastuin taas infon kautta.

Onneksi kuitenkin aika pian löysin kunnollisia hamsun hoito-ohjeita.
Hamsulauma ja koiruus

Iiris

#4
Liian pieni häkki taisi silloin olla, niin, ja kurkkua syötin. En enää kaikkia mokia muista, siitä kun alkaa jo olla kymmenisen vuotta, kun minulle ensimmäinen hamsteri tuli.

Kamalan nopeasti menee aika..  :pihalla:

Woollen

#5
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Kolmanneksi syötimme vain ainoastaan kurkkua ja porkkanaa, kunnes toisen hamsumme kohdalla vasta luin jostain "pilteistä".
LainaaJa syötin kurkkua ja porkkanaa, kunnes viisastuin taas infon kautta.

Eikö porkkanaa saa hamsulle antaa? En ole kuullutkaan! :shock: Hamsteriyhdistyksen sivuilla lukee vain, että kurkkua ja salaattia on vältettävä vähäisten ravintoaineiden takia...

wiidii

#6
Lainaus käyttäjältä: "Woollen"
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Kolmanneksi syötimme vain ainoastaan kurkkua ja porkkanaa, kunnes toisen hamsumme kohdalla vasta luin jostain "pilteistä".
LainaaJa syötin kurkkua ja porkkanaa, kunnes viisastuin taas infon kautta.

Eikö porkkanaa saa hamsulle antaa? En ole kuullutkaan! :shock: Hamsteriyhdistyksen sivuilla lukee vain, että kurkkua ja salaattia on vältettävä vähäisten ravintoaineiden takia...

Saa antaa sekä porkkanaa että kurkkua.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

mantsikka:>

#7
Virheitä tuli tehtyä paljonkin ensimmäisen hamsun hoidossa, olin silloin ensimmäisellä luokalla..  :roll:

-Hamsteri asui minidunassa (liian pieni mielestäni)
-Heräteltiin sitä joskus päivisinkin
-Siemenseos ostettiin marketista (huonolaatuista)
-Tuoreruoka ei ollut kovin hääppöistä ainakaan muistaakseni
-Juoksupyörä oli liian pieni, joten selkä meni notkolle ja pyörää ei oltu päällystetty millään
-Kynsiä ei leikattu (en muista oliko tarvettakaan)
-Käytimme muistaakseni pesävanua

Hoito-ohjeina ainoastaan eläinkaupan ohjeet + hamsterikirjat.
Hamsteri sitten kuolikin siinä yhden vuoden iässä...

Minski

#8
- Hamsteri asui kauheen pienessä häkissä
(Tosin se kyllä sai juosta aina vapaana huoneessani ja häkki oli vain tukikohta, jota pidettiin aina auki, jolloin se pääsi häkkiin aina halutessaan)

- Siemenseos oli luultavasti jotain moskaa ainakin yleensä
(en usko, että olin kuullutkaan mistään Supasta tms. Tuoreruokaa muistan kyllä, että äidin kanssa sille syötettiin monipuolisesti ja lihaakin se sai + jugurttia, puuroa jne)

- Muovinen pesämökki
(ei nyt sinällään virhe, mutta huono materiaalihan se muovi on)

- Vein hamsun ulos kotipihan nurmikolle juoksemaan :roll:

Mä en muista muita virheitä; jotenkin pesävanunkin tiesin huonoksi jo silloin ja virikkeitä hamsulla oli ihan mukavasti + juoksutusta extrapaljon, ei tuu mieleen mitään kamalia virheitä, eka hamsu elikin 2 v 6 kk, johon nyt aikuisiällä omistamistani hamsuista ei ole yltänyt kuin 2 hamsua (mikä sinänsä voisi olla pienen pohdinnan paikka...)


Lainaus käyttäjältä: "Woollen"Eikö porkkanaa saa hamsulle antaa? En ole kuullutkaan! :shock: Hamsteriyhdistyksen sivuilla lukee vain, että kurkkua ja salaattia on vältettävä vähäisten ravintoaineiden takia...
Saahan sitä hamsuille antaa. Liekö porkkanasta ja kurkusta kirjoittaneet tarkoittaneet, että syöttivät ainoana tuoreruokana sitä kurkkua ja porkkanaa eli ruokkivat yksipuolisesti, itse ainakin käsitin asian niin päin.
Hamsteriton tätä nykyä

Blizzard

#9
^Joo itse ainakin tarkoitin tuota, eli hamsteri sai tuoreruokana vain porkkanaa ja kurkkua, kunnes viisastuin:)
Hamsulauma ja koiruus

blood.and.tears

#10
Käytin ekan viikon pinnapyörää ilman päällystettä ja en syöttänyt tuoretta myöskään ekana viikkona (yhdistyksen hamsusivut olivat aika suppeat vielä öö.. pari vuotta sitten ja hain kyllä jonkun verran tietoa, tosin tuo tuoreruoka asia tuli vasta kun löysin infon viikon hamsun oston jälkeen). Terrat yms. olivat sopivia onneksi, eikä kauaa tuo tiedottomuus onneksi kestänyt.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Mappy

#11
Hmmpph... Mitähän virheitä mie tein... No ensinnäkin olin sen verran viisas etten käyttänyt pesävanua, mutta sen sijaan herättelin ensimmäisinä päivinä päivisin hamsterini ja käytin liian pientä juoksipyörää.

excitant

#12
Ihan ensimmäisen? Taisin olla nelisen vanha kun eka hamsu tuli taloon. Vanhempani tietysti pääasiassa huolehtivat eläimen ruokinnasta ja muusta hyvinvoinnista. Joku päivä sitten hain hamsun häkistä ja pudotin wc-pönttöön. Äiti onneksi ripeänä juoksi pelastamaan raukan pöntöstä ja hyvinhän tuo siittä selvisi. Itse en muista koko tapausta mutta näin olen kuullut

piksu

#13
Äsh, ensimmäinen hamsteri tuli meille kun olin toka-kolmannella luokalla ala-asteella.. Silloin olin ainoastaan hamsterikirjoista lukenut hoidosta.. Eli niissä ei sitten oikein mitään tiedetäkään  :D  meillä on tehty virheitä pesäpumpulin kanssa (sain vasta äskettäin tietää täältä luettuani ettei sitä saa pitää), kissanhiekkaa on taidettu pitää myös (tässä sama juttu kuin edellisessä), virikkeitä on ollut liian vähän vaikka saikin juoksennella vapaasti huoneessa.   :hyper  tuoremuonaa en silloin antanut muuten kuin oikeastaan kurkun ja omenan muodossa, kun asuin vielä kotona niin iskä tais antaa jauhelihanokareita joskus ja jouluna. Nyt vasta olen tajunnut tuoreruokkia.. Ja kuivamuonakin oli jotain markettitasoa eli aika huonoa.. Niin, ja tietysti en aina tajunnut sen antaa nukkua päivisin koska se oli niin *ihana*.

Eliköhän se sitten jotain vähän päälle 1,5 vuotiaaksi..  :roll:
Moon oikias, soot vääräs,
soon kans vääräs. Moomma
oikias, tootta vääräs,
noon aivan mettäs!

Juulia

#14
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"
Lainaus käyttäjältä: "Woollen"
Lainaus käyttäjältä: "JuuliaA."Kolmanneksi syötimme vain ainoastaan kurkkua ja porkkanaa, kunnes toisen hamsumme kohdalla vasta luin jostain "pilteistä".
LainaaJa syötin kurkkua ja porkkanaa, kunnes viisastuin taas infon kautta.

Eikö porkkanaa saa hamsulle antaa? En ole kuullutkaan! :shock: Hamsteriyhdistyksen sivuilla lukee vain, että kurkkua ja salaattia on vältettävä vähäisten ravintoaineiden takia...

Saa antaa sekä porkkanaa että kurkkua.

Kurkkua EI saa antaa vähäisten ravintoaineiden takia! Sillä on nestettä poistava vaikutus ja siinä on 80% vettä, ainoastaan harvinaisena herkkuna joskus...
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta